تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حمایت ویژه استاندار از طراحی و ساخت ربات‌های مقنی/ انتقاد از طرح‌های پژوهشی صوری

استاندار سمنان ضمن حمایت از طرح پژوهشی طراحی و ساخت ربات برای مرمت، بازسازی و لایروبی قنات‌ها در این استان، بر ضرورت اجرایی شدن و پیگیری این طرح تحقیقاتی تاکید کرد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایسنا، علیرضا آشناگر 28دی‌ماه در شورای برنامه‌ریزی و اقتصاد مقاومتی این استان ضمن حمایت ویژه از این طرح پژوهشی جهادکشاورزی استان بر لزوم بهره‌گیری از تیم‌های مجرب سایر دستگاه‌های فعال در این حوزه تاکید و اظهار کرد: یکی از مشکلات فعلی در این بخش کمبود مقنی برای لایروبی و مرمت قنوات است. ضمن اینکه لایروبی به شیوه سنتی نیز مخاطراتی به همراه داشته و خطرات جانی برای مقنی‌ها به همراه دارد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با اشاره به اتفاقاتی که در گذشته برای برخی مقنی‌ها در لایروبی قنوات افتاده افزود: متاسفانه خطرات متعددی مقنی‌ها را در شیوه های قدیمی تهدید می‌کند بنابراین طراحی و ساخت رباتی که بتواند در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد، ایده خوبی است و باید از آن حمایت ویژه کرد.

 

 

رئیس شورای برنامه‌ریزی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان همچنین به برخی پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با کویر اشاره کرد و گفت: استان سمنان با وجود اینکه از ظرفیت‌های متعدد و متنوعی در حوزه کویرنوردی برخوردار است اما تاکنون کمتر از این ظرفیت خدادادی استفاده کرده است.


وی به روند رو به رشد کویرنوردی و علاقه‌مندی گردشگران به جاذبه‌های کویر اشاره و تصریح کرد: استان سمنان در برنامه‌های مرتبط با گردشگری کویر، ضعف جدی دارد و باید به منظور رونق بیشتر صنعت گردشگری در این بخش، برنامه‌ریزی جدی‌تری شود.

 

آشناگر بر لزوم سپردن طرح‌های پژوهشی به افراد و دستگاه‌های کارآمد تاکید و خاطرنشان کرد: متاسفانه گاه طرح‌های پژوهشی در استان به افراد و یا نهادهای پژوهشی داده شده که اهلیت لازم را نداشتند و از همین رو برخی از این طرح‌ها خروجی لازم را برای استان نداشته است.

 

استاندار سمنان با بیان اینکه برخی از طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی انجام شده خارج از چارچوب‌های علمی انجام شدند افزود: شوربختانه گاهی یک سری داده‌های پراکنده از جاهای مختلف جمع‌آوری و تحت عنوان پژوهش ارائه شده که کمیته‌های ناظر باید مانع از این رویه‌های ناصواب شوند.

 

وی همچنین بر ضرورت رویکرد علمی به تدوین اسناد بالادستی و استانی تاکید کرد و با بیان اینکه در اجرای طرح‌های کلان استان نباید سلیقه ای عمل شود، گفت: اجرای سندهای راهبردی و پژوهشی نباید قربانی ایده‌های شخصی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی شود.

 

آشناگر ادامه داد: طرح‌های اقتصادی، اجتماعی، گردشگری، کشاورزی و فرهنگی با تلاش و همکاری استادان دانشگاه و مراکز پژوهشی در دست تدوین و اجرا است که با تکمیل این اسناد راهبردی گام‌های اساسی برای توسعه استان برداشته می شود.

 

این مقام ارشد اجرایی با اشاره به محدودیت اعتبارات بر لزوم نظارت بر طرح‌های پژوهشی تاکید و خاطرنشان کرد: نباید طرح‌هایی که در سال‌های گذشته پژوهش در مورد آنها انجام شده و یا آن دسته از موضوعاتی که براساس مقتضیات زمانی دلیلی برای پژوهش در خصوص آنها وجود ندارد، پژوهش مجددی انجام شود.

 

استاندار سمنان با بیان اینکه طرح‌های پژوهشی نباید صوری باشند ادامه داد: به منظور ساماندهی به این پژوهش‌ها بر شکل‌گیری یک کمیته تخصصی در این بخش تاکید داشتم و این کمیته موظف شده که علاوه بر نظارت کامل بر رویکرد علمی و تخصصی پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده، نظارت کنند که پژوهش‌ها به کسانی سپرده شود که اهلیت لازم را داشته باشند. ضمن اینکه در روند انجام پژوهش و تحویل آن باید دفاعیه لازم از پژوهشگر اخذ و هرگونه پرداختی نیز باید منوط به دفاع علمی و تایید کمیته تخصصی و دستگاه ناظر شود.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان تصریح کرد: این رویه نادرست که یک طرح پژوهشی به صورت صوری انجام شود و اعتبارات آن در جای دیگری هزینه شود نیز قابل پذیرش نیست و شخصا بر این رویه نظارت و با موارد احتمالی برخورد خواهد شد.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics