تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آمریکا به دنبال ایجاد رشد اقتصادی با خلق دلار بدون پشتوانه است

طرح پیشنهادی ترامپ برای کاهش مالیات یک تحول بنیادین در نظام مالیاتی آمریکا محسوب می شود و طبق آن به بهای ایجاد کسری بودجه گسترده، نرخ مالیات مردم آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. در عمل ترامپ به دنبال آن است تا با استفاده از ظرفیت خلق دلار بدون پشتوانه کسری بودجه حاصل از اجرای این طرح را جبران نموده و بر رشد اقتصادی آمریکا بیفزاید.

 

 

اقتصاد مقاومتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از چندین ماه از شروع دوران ریاست جمهوری خود، در اواخر ماه گذشته میلادی به وعده انتخاباتی خود عمل کرد و برنامه تحول نظام مالیاتی آمریکا را با هدف کاهش مالیات مردم و شرکت های آمریکایی به کنگره این کشور ارائه کرد.

ترامپ به دنبال تحول بنیادین و ساختاری نظام مالیاتی آمریکا است

برنامه پیشنهادی ترامپ یک تحول بنیادین و عمده در نظام مالیاتی آمریکا در طول سه دهه گذشته محسوب می شود و در صورت اجرایی شدن این طرح پیشنهادی نرخ مالیات مردم و شرکت های آمریکایی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

در این طرح علاوه بر کاهش نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی، معافیت های مالیاتی متعددی نیز در نظر گرفته شده است.

طبق این طرح میزان معافیت مالیاتی افراد افزایش یافته و برای افراد مجرد به ۱۲ هزار دلار در سال و برای افراد متأهل به ۲۴ هزار دلار در سال افزایش می یابد؛ بیشینه نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی از نزدیک ۴۰ درصد به ۳۵ درصد کاهش می یابد؛ نرخ مالیات شرکت های آمریکایی نیز از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش می یابد.

میلیاردها دلار کسری بودجه حاصل اجرای برنامه مالیاتی ترامپ است

در طرح پیشنهادی ترامپ هیچ توضیحی درخصوص نحوه تأمین مالی منابع لازم و شیوه جایگزینی میزان درآمد مالیاتی کاهش یافته دولت ارائه نشده است.

از این رو یکی از نتایج اجرایی شدن این طرح کاهش بودجه دولت و در نتیجه افزایش قابل توجه کسری بودجه دولت است. به گفته کارشناسان اجرایی شدن این طرح می تواند میلیاردها دلار به میزان کسری بودجه آمریکا بیفزاید؛ این در حالیست که در وضع موجود نیز دولت آمریکا هرساله کسری بودجه بسیار قابل توجهی دارد.

میزان بدهی های دولتی و غیر دولتی آمریکا به قدری زیاد است که در حال حاضر از ۲۰ هزار میلیارد دلار نیز فراتر رفته است. در واقع دولت ترامپ قصد دارد با سوء استفاده بیشتر از ظرفیت خلق دلار بدون پشتوانه بر رشد اقتصادی کشور آمریکا از این طریق بیفزاید.

طرح مالیاتی ترامپ یک حراج مالی است

در همین راستا سناتور «باب کورکو» که از رهبران حزب جمهوری خواه محسوب می شود به شدت از طرح پیشنهادی ترامپ برای اصلاح نظام مالیاتی آمریکا انتقاد کرده و در مصاحبه با خبرنگاران گفته است: «این طرح یک حراج مالی است و من به طرحی که در آن استفاده از منابع استقراضی و افزایش کسری بودجه دولت وجود داشته باشد، رأی مثبت نخواهم داد.»

طبق مطالعات صورت گرفته توسط موسسه تحقیقاتی، طرح پیشنهادی ترامپ در طول ده سال آینده بیش از ۵۷۰۰ میلیارد دلار معافیت مالیاتی برای مردم این کشور به ارمغان خواهد آورد و در مجموع بیش از ۲۲۰۰ میلیارد دلار هزینه خالص برای دولت ایجاد خواهد کرد.

ایجاد اشتغال و تولید با استفاده از خلق پول بدون پشتوانه

ترامپ معتقد است اجرایی شدن برنامه مالیاتی اش به افزایش اشتغال و رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار منجر خواهد شد. اما روی دیگر این طرح الزام به تأمین بودجه دولت از طریق خلق دلار بدون پشتوانه است و در عمل ترامپ به دنبال آن است تا با استفاده از ظرفیت خلق دلار بدون پشتوانه بر رشد اقتصادی آمریکا بیفزاید.

به همین دلیل درحال حاضر اتفاق نظری در خصوص رأی مثبت و یا منفی به برنامه اصلاح نظام مالیاتی ترامپ وجود ندارد و حتی جمهوری خواهان که هم حزبی دونالد ترامپ محسوب می شوند نیز در این زمینه نتوانسته اند به یک جمع بندی مشترک دست یابند.

ثروتمندان بیش از همه از طرح مالیاتی ترامپ منتفع خواهند شد

از طرف دیگر انتقادی که از سوی کارشناسان داخلی آمریکا، کارشناسان خارجی و همچنین نهادهای بین المللی همچون صندوق بین المللی پول به این طرح وارد شده آن است که بیش از همه در راستای تأمین منافع قشر ثروتمند آمریکاست.

در واقع در طرح پیشنهادی ترامپ نرخ های مالیاتی به گونه ای تغییر خواهد کرد که افراد ثروتمندتر بیش از دیگران از کاهش مالیات ها منتفع می گردند. در حالیکه به زعم کارشناسان در حال حاضر نیز نابرابری اقتصادی در آمریکا وضعیت مطلوبی ندارد و اجرایی شدن این قانون به وضوح شرایط نابرابری را وخیم تر خواهد کرد.

خود آقای ترامپ نیز که یک فرد ثروتمند و فعال تجاری محسوب می شود و تا به حال از ارائه اختیاری میزان مالیات پرداختی خود سر باز زده است، به بهره مندی قابل توجه از قانون جدید متهم شده است. با اینحال آقای ترامپ در مصاحبه ای این ادعا را رد کرده و مدعی شده است ثروتمندان چندان هم از این طرح پیشنهادی منتفع نمی گردند.

پیش از این در سال ۱۹۸۶ میلادی و در زمان ریاست جمهوری ریگان قانون مالیاتی آمریکا دست خوش تغییرات عمده شده بود و از آن زمان تا به حال نظام مالیاتی آمریکا تغییرات مهمی را به خود ندیده است.

در این خصوص ران وایدن سناتور دموکرات گفته است: «اگر طبق گفته ترامپ این قانون بیشتر به سود افراد با درآمد متوسط است، پس برج مجلل ترامپ نیز یک منزل متوسط محسوب می شود.»

منبع خبر: مقاومتی نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics