تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مالیات بر ارزش افزوده و جرائم آن

مالیات بر ارزش افزوده Value-Added Tax – VAT مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیرمستقیمی است که مصرف کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید اقلام و خدمات می پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به دولت پرداخت کند. از آنجا که فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته است ولی مصر فکننده نهایی محسوب نمی شود، او حق دارد کل مالیات های ارزش افزوده پرداختی خود را از کل مالیات بر ارزش افزوده های دریافتی کسر کرده و مابه التفاوت را به دولت بپردازد.

تعریف نظری مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است، که در مراحل مختلف زنجیره واردات/تولید/توزیع بر اساس درصدی از ارزش افزوده کالاهای فروخته شده یا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ می گردد، ولی مالیات پرداختی در هر مرحله از زنجیره واردات ـ تولید ـ توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال می یابد، تا نهایتاً توسط مصرف کننده نهایی پرداخت گردد، 

 

دوره های مالیات بر ارزش افزوده

هر سال شمسی به چهار دوره مالیاتی سه ماهه، تقسیم می‌شود. در صورتی که شروع یا خاتمه فعالیت مؤدی در خلال یک دوره مالیاتی باشد، زمان فعالیت مؤدی طی دوره مربوط یک دوره مالیاتی تلقی می‌شود.
 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

به عبارتی مودیان مالیاتی به طور معمول برای هرفصل (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) موظفند اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را تکمیل و تا موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور مدت دوره مالیاتی را برای هر گروه از مؤدیان دو یا یک ماهه تعیین نماید. (ماده 10 قانون).

 

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده

مؤدیان مالیاتی مکلفند،‌ اظهارنامه هر دوره مالیاتی مربوط به ارزش افزوده را طبق نمونه و دستورالعملی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می‌‌شود، حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ انقضاء هر دوره، به ترتیب مقرر تسلیم و مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیاتهایی که طبق مقررات این قانون پرداخت کرده‌اند و قابل کسر می‌باشد، در مهلت مقرر مذکور به حسابی که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) تعیین و توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌گردد، واریز نمایند. (ماده 21 قانون)
 

جرائم مربوط به مالیات ارزش افزوده

تخلفات منظور شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده مطابق ماده (۲۲) و (۲۳) به‌صورت خلاصه به قرار ذیل است:

- عدم ثبت‌نام در مهلت مقرر

عدم ثبت نام مودیان در مهلت مقرر معادل هفتاد وپنج درصد (۷۵درصد) مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام
 
- عدم صدور صورتحساب

عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق است.

 
- عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب
عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر مابه‌التفاوت مالیات متعلق است
 

- عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه
عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل ۲۵درصد مالیات متعلق است

 
- عدم تسلیم اظهارنامه
عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد، معادل ۵۰ درصد مالیات متعلق است

 


- عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک
جریمه عدم ارائه دفاتر معادل 25 درصد مالیات متعلق و جریمه عدم ارائه اسناد و مدارک نیز معادل 25 درصد مالیات متعلق خواهد بود. بنابراین در صورتی که مودیان از ارائه دفاتر و اسناد ومدارک خودداری نمایند، مشمول پرداخت جریمه جمعا معادل 50 درصد مالیات متعلق می باشند.
 

 

- تاخیر در پرداخت در موعد مقرر
تاخیر در پرداخت مالیات‌های موضوع این قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جریمه‌‌ای به میزان دو درصد در ماه، نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر خواهد بود. جریمه تاخیر در پرداخت با توجه به عبارت «نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر» به‌صورت روزشمار قابل محاسبه است. به عبارتی تاخیر کمتر از یک ماه نیز مشمول جریمه خواهد بود.

 

منبع خبر: تولید محتوای حسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

مهدی کاظمی |   1399/05/01 06:31:08   |
0     0
مودیان موظفند برای هر فصل اظهار نظر خود راآماده وتحویل اداره مالیات درزمان معین بدهند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/05/12 22:18:40   |
0     0
جریمه عدم ارائه دفاتر معادل 25 درصد مالیات متعلق و جریمه عدم ارائه اسناد و مدارک نیز معادل 25 درصد مالیات متعلق خواهد بود. بنابراین در صورتی که مودیان از ارائه دفاتر و اسناد ومدارک خودداری نمایند، مشمول پرداخت جریمه جمعا معادل 50 درصد مالیات متعلق می باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics