تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معافیت ها و مشوق های مالیاتی در بازنگری قانون

تا کنون قوانین مالیاتی ایران چندین بار بازنگری شده که هدف آن تشویق به تولید وسرمایه گذاری، اصلاح مدیریت مالیاتی، توجه به عدالت مالیاتی، تعدیل معافیت های پایه درآمدی و تعدیل نرخ های مالیاتی است.

در این میان یکی از اهداف قانون مالیاتهای مستقیم شفاف سازی معافیت های مالیاتی است. ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم در خصوص مناطق کمتر توسعه یافته است به این صورت که درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای این قانون برای آنها پروانه بهره برداری صادر یا قرارداداستخراج و فروش منعقد می شود از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج سال و در مناطق کمترتوسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد.


منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مودیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری برای درآمدهای خود به سازمان امور مالیاتی کشور می باشند و سازمان مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان براساس اسناد و مدارک است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می شود. ماده ۱۳۴ اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم نیز به منظور تصریح وشفافیت بیشتر درباره اعطای معافیت به آموزشگاههای فنی وحرفه ای آزاد می باشد.به این صورت که درآمد حاصل آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و مهد کودک در مناطق کمتر توسعه یافته و روستا ها و درآمد موسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی بابت نگهداری اشخاص مذکور که حسب مورد دارای پروانه فعالیت از مراجع ذی ربط هستند درآمد باشگاه ها و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیت های منحصرا ورزشی از پرداخت مالیات معاف است.


بر اساس ماده ۱۰۱ قانون، درآمد سالانه مشمول مالیات مودیان که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات در موعد مقرر تسلیم کرده اند تا میزان معافیت موضوع ماده ۸۴ (میزان معافیت مالیات بردرآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می شود) این قانون از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ های مذکور در ماده ۱۳۱ این قانون مشمول مالیات خواهد بود.


بر این اساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم با هدفمند سازی وسازماندهی معافیت های مالیاتی بسترتحقق عدالت اجتماعی،حمایت از تولید ملی و توسعه اقتصادی را فراهم نموده است از طرف دیگر برخی نهادهای مدنی واجتماعی با برخوداری از معافیت های مذکور امکان ارائه خدمات مطلوب را دارند.

 

منبع خبر: آخرین اخبار حسابداری
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics