تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بازار سرمایه، بازوی تامین مالی بخش مولد اقتصاد

بورس به عنوان بازوی تامین مالی بخش مولد اقتصاد و همچنین با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی، مورد توجه سیاستگذاران ارشد اقتصادی کشور است.

به گزارش لحظه نگر مالی حسمان به نقل از خبرگزاری سنا، حسن امیری، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در جشنواره حاتم (حمایت از تولید ملی) ضمن بیان مطلب فوق گفت: عمق بخشی به فعالیت شرکت های پتروشیمی و پالایشی یکی از اهداف مهم سازمان بورس و اوراق بهادار است و همواره افزایش سرعت ورود شرکت های این حوزه به فضای بازار سرمایه را دنبال می کنیم. همچنین تلاش می کنیم فرآیند ورود محصولات این شرکت ها به بورس کالا و انرژی تسهیل شود و بحث عرضه سهام این شرکت ها در بورس و فرابورس نیز در حال پیگیری است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

ابزارهای تامین مالی در بورس فراهم است

امیری با ارائه برخی آمار ها در زمینه سهم صنایع از بازار سرمایه کشور عنوان کرد: ۳۰ درصد ارزش بازار سرمایه به شرکت های فعال در صنعت نفت و پتروشیمی اختصاص دارد ۱۶ درصد ارزش بازار متعلق به صنایع فلزی و معدنی است.

وی با اشاره به شکل گیری زیرساخت های لازم بورس کالا و انرژی در تامین مالی صنایع افزود: البته عرضه فیزیکی کالا در این بورس ها اولویت است اما با طراحی ابزار هایی مانند اوراق سلف موازی استاندارد امکان تامین مالی شرکت ها در این دو بورس فراهم شده است.

 

عرضه های بورسی، رونق اقتصادی

نائب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه نفت خام و بنزین در بورس را تحقق یک آرزو دانست و افزود: عرضه نفت خام و بنزین در بورس انرژی دستآورد مهمی بود که فضای رقابتی درعرضه فیزیکی این دو محصول استراتژیک را به همراه داشت.

امیری با تاکید بر تمرکز بورس کالا در عرضه محصولات کشاورزی یادآور شد: آنچه اکنون در حال رخ دادن است عملیاتی شدن گواهی سپرده کالایی محصولات زیره، پسته و زعفران است. گواهی سپرده، اوراق بهاداری است که قابلیت معاملاتی و قابلیت وثیقه گذاری دارد و نوعی تامین مالی است.

 

استقبال از بورسی شدن شرکت ها

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: مهمترین بحث بخش مولد اقتصاد موضوع تامین مالی کم هزینه است. در بازار سرمایه ابزار های متنوعی با هدف تامین مالی بنگاه های تولیدی طراحی و عملیاتی شده است. اولین ابزار ما تبدیل شرکت به سهامی عام و عرضه اولیه است.

وی با تشریح مزایای عرضه اولیه شرکت ها خاطرنشان کرد: در عرضه های اولیه شاهد روند مثبتی هستیم. شرکت سهامی خاص می تواند با این مدل به شرکت سهامی عام تبدیل  و بخشی از سهام آن به مردم عرضه شود.

 

امیری ادامه داد: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ۲۸۰۰ میلیارد تومان تامین مالی از طریق عرضه اولیه انجام شده و حدود ۱۷ شرکت جدید به بورس و فرابورس اضافه شده اند. در سه سال و نیم گذشته ۸۲ عرضه عمومی داشتیم. بنابراین یکی از نکاتی که می تواند به تامین مالی شرکت ها کمک کند همین بحث عرضه اولیه است.

وی با اشاره به افزایش سرمایه به عنوان گام دیگر تامین مالی شرکت ها خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون حدود سی هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه در بازار سرمایه صادر شده که این عدد غیر از بحث تجدید ارزیابی دارایی ها است.

 

حسن امیری در خصوص تجدید ارزیابی دارایی ها نیز یادآور شد: این امر اصلاح ساختار مالی و به روز رسانی ترازنامه را به دنبال دارد و نمایانگر ارزش واقعی شرکت است.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تامین مالی از طریق ابزار های مالی اسلامی و دامنه بسیار وسیع این ابزارها در بورس گفت: هر شرکتی چه داخل و چه خارج از بورس می تواند از این ابزارها استفاده کند؛ اوراق اجاره، مشارکت، منفعت و اوراق وکالت از جمله این ابزار ها است و هم دولت و هم بخش خصوصی می تواند از آنها بهره برداری کند.سال جاری بخش خصوصی و دولت از طریق بازار سرمایه ۷۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام داده اند.

 

وی ضمن اشاره به تنوع صندوق های سرمایه گذاری گفت: امکان تامین سرمایه توسط صندوق های سرمایه گذاری به شکل وسیعی در بازار سرمایه فراهم شده که مهمترین آنها صندوق با در آمد ثابت، صندوق سهام، صندوق های مختلط و صندوق پروژه هستند. نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس اضافه کرد: ما به شرکت های تولیدی پیشنهاد می کنیم از صندوق های پروژه استفاده کنند. صندوق پروژه می تواند نقش مهمی در تامین مالی پروژه های شرکت های تولیدی  داشته باشد. وی تاکید کرد: در بازار سرمایه آمادگی تسریع فرایند پذیرش شرکت ها وجود دارد و علاوه بر آن می توانیم با ابزار های تعریف شده به تامین مالی شرکت های خارج از بورس  کمک کنیم.

 

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics