تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

لزوم طراحی‌ بازی‌های جذاب برای بچه‌های تک‌فرزند و آپارتمان‌نشین

شهاب محسنین گفت: امروز، شرایط زندگی تغییر کرده و بازی‌ها، باید هم بچه‌هایی را که عموما تک‌فرزند هستند، سرگرم کرده و برایشان جذاب باشند؛ هم در فضاهای کوچک آپارتمانی قابل اجرا باشند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری مهر، شهاب محسنین طراح بازی رومیزی «اُرچین» گفت: پیشینه بازی برابر عمر انسان‌هاست و تصور من این است که بازی، همزاد انسان بوده و افراد مختلف بر اساس محیطی که در آن زندگی می‌کرده‌اند به بازی‌های متفاوت پرداخته‌اند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: نخستین آثار و نشانه‌های مربوط به بازی و سرگرمی به ۷هزار سال پیش؛ به ایران و مصر و هند باستان برمی‌گردد. یعنی به همان روزگار که با فلز و سنگ و چوب، مجسمه‌های کوچکی می‌ساختند که به شکل انسان یا حیوان بود و با آن بازی می‌کردند. با این توضیحات می‌توان به پیشینه شطرنج که یکی از کهن‌ترین بازی‌ها در جهان است، پی برد.

 

این‌طراح بازی‌های رومیزی به نقش فرهنگی بازی اشاره کرد و گفت: بازی، کارکردهای مختلفی دارد، اما یکی از جنبه‌های مهم آن، آموزش و انتقال پیام‌های آموزشی و فرهنگی است. به این‌معنی که ما در قالب بازی می‌توانیم فرهنگ و آداب و رسوم و بسیاری از مفاهیم دیگر را به مخاطب خود منتقل کنیم. البته پیش از آموزش، آن‌چه باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که سرگرم‌شدن و لذت‌بردن، مهم‌ترین هدف در ارائه و طراحی بازی‌های مختلف است که گاهی بازی‌سازان و طراحان ما اهمیت چندانی به آن نمی‌دهند.

 

محسنین در ادامه گفت: گوشی‌های هوشمند، کودکان ما را گوشه‌گیر کرده است. نسل ما به کوچه و خیابان می‌رفت و با خواهر و برادر و هم‌سن و سال‌های خود بازی می‌کرد. اما بیشتر بچه‌های امروز، تک‌فرزند هستند و هم‌بازی چندانی ندارند. از این‌رو زمان زیادی را در آپارتمان‌های کوچک خود می‌مانند و خود را با گوشی‌های هوشمند و تبلت سرگرم می‌کنند. به همین‌خاطر، طراحی بازی‌هایی که هم بچه‌ها را سرگرم کند و برای آنها جذاب باشد هم در فضاهای کوچک به اجرا درآید، از موارد مهمی است که بازی‌سازان باید به آن توجه کنند.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های بازی ارچین گفت: در این‌بازی، دوتا ۴ نفر باید با استفاده از ۸۰ مهره مستطیل و مربع‌شکل، که هریک امتیازهای جداگانه‌ای دارند، بهترین راهبرد را برای تسخیر خانه‌های صفحه بازی انتخاب کنند. این بازی، محدودیت سنی ندارد و یک بازی، کاملاً فکری و انتزاعی است. این‌سرگرمی از جمله طرح‌هایی بود که در دومین رویداد ملی ایده آزاد، با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت سازمان بین‌المللی دانشگاهیان ایران تولید و ارائه شد.

این‌طراح همچنین از برگزاری نخستین‌دوره مسابقه‌های این‌بازی خبر داد و گفت: قرار است این مسابقه‌ها با همکاری شهرداری، سازمان دانشگاهیان ایران و کانون پرورش فکری برگزار شود. طبیعی است که این اتفاق‌ها به معرفی بیشتر و بهتر بازی‌های رومیزی از جمله «ارچین» کمک می‌‎کند. رشت با بیش از ۲۰۰ نوع غذا به‌عنوان «شهر خلاق خوراک» در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. و من یک بازی طراحی کرده‌ام که بچه‌ها و بزرگ‌ترها را با انواع غذاهای گیلکی و روش پخت آن‌ها آشنا می‌کند. این‌بازی علاوه بر این، باعث می‌شود مخاطب، جاذبه‌های گردشگری شهر را بشناسد. خوب است که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تولید چنین بازی‌هایی حمایت کند.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics