تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ثبت جهانی شهرهای صنایع دستی چه اهمیتی دارد؟

معاون صنایع دستی فواید جهانی شدن شهر و روستاها در شورای جهانی صنایع دستی را توضیح داد و در پاسخ به انتقادهای مطرح‌شده مبنی بر فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای ثبت این شهرها و روستاها خاطرنشان کرد که تاکنون تمام شهرها و روستاهایی که به ثبت جهانی رسیده‌اند با رشد شاخص‌های برنامه توسعه ششم همراه بوده‌اند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایسنا، نشست خبری «ثبت سه شهر و یک روستا در شورای جهانی صنایع دستی» (شیراز، زنجان، ملایر به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی، ملیله، مبلمان و منبت و روستای قاسم آباد گیلان به عنوان روستای جهانی چادر شب بافی) با حضور پویا محمودیان (معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی)، استانداران فارس و همدان و مدیران کل میراث فرهنگی گیلان، زنجان، فارس و همدان برگزار شد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در ابتدای این نشست معاون صنایع‌دستی به ارائه‌ِ توضیحات کلی درباره‌ی اهمیت ثبت جهانی شهرها در حوزه صنایع دستی پرداخت و خاطرنشان کرد: پس از ثبت سه شهر و یک روستا توانستیم با رکورد بهتری جایگاه خودمان را حفظ کنیم. در واقع ارتقاء از ۱۰ به ۱۴ شهر ثبت جهانی باعث شد که با فاصله بیشتری از شهرهای بعدی یعنی چین با هفت شهر، شیلی با چهار شهر و تایلند و هند با سه شهر قرار بگیریم.

 

او با اشاره به ثبت ۲۳ شهر ملی (۱۶ شهر و ۷ روستا) درباره فرآیند ثبت جهانی شهرها در شورای جهانی صنایع‌دستی اظهار کرد: پس از آنکه شهرها موفق به ثبت ملی می‌شوند، با توجه به معیارها و شاخص‌های تعیین‌شده آن دسته از شهرهایی که قابلیت جهانی شدن دارند به شورای جهانی  صنایع‌دستی معرفی می‌شوند. خوشبختانه این سه شهر و یک روستایی که اخیرا به ثبت جهانی رسیدند، با اکثریت آرا همراه بودند.

 

محمودیان درباره‌ی تاثیرات ثبت جهانی شهرها و روستاها، اظهار کرد: یکی از اولین ارمغان‌های جهانی شدن هویت‌بخشی است. همچنین باعث می‌شود سرمایه‌ای که شاید سال‌ها مورد توجه نبوده است، مطرح و منجر به افزایش احساس تعلق شود. مهاجرت معکوس، دیده شدن هنرمندانی که پیش از این در سکوت کار می‌کردند، توسعه، افزایش، تعامل میان شبکه شهرهای صنایع‌دستی و پاسداشت و حفظ جایگاه این شهرها و روستاها از دیگر تاثیرات جهانی شدن محسوب می‌شود.

 

محمودیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا اغلب شهرهایی که ثبت جهانی می‌شوند به جای پیشرفت، پسرفت دارند، توضیح داد: اصلا پسرفتی وجود نداشته است و تاکنون در تمام شهرها و روستاهای جهانی رشد شاخص‌ها را شاهد بوده‌ایم. افزایش تعداد کارگاه‌ها، صنعتگران، نشان‌های ملی و مهر مرغوبیت کالا، نمونه‌های تولدیات محصولات، خانه‌های صنایع دستی، بازارچه‌های صنایع دستی، میزان اشتغال، تعداد تشکل‌های غیردولتی فعال و ... از جمله تاثیرات جهانی شدن شهرها و روستاها در حوزه صنایع‌دستی به شمار می‌رود.

 

معاون صنایع دستی همچنین درباره علت افزایش قیمت کالاهای تولیدشده در شهرهایی که به ثبت جهانی رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که یکی از دلایل افزایش قیمت، مربوط به زمانی است که تقاضا بالا می‌رود. ما موافق این افزایش قیمت نیستیم، اما در ابتدا این افزایش قیمت رخ می‌دهد و تلاش ما هم این است که ثبات قیمت در این شهرها صورت بگیرد.

 

او در پاسخ به خبرنگاری از یک رسانه عراقی درباره امکان راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در مرز میان دو کشور ایران و عراق و همچنین افزایش صادارات صنایع دستی به عراق، گفت: به طور کلی کشور عراق همواره از اهداف اصلی صادرات صنایع‌دستی بوده است و بالاترین میزان صادرات ما به کشور عراق است؛ اگرچه باز هم تلاش ما این است که این رقم صادرات به کشور عراق را افزایش دهیم.

محمودیان ادامه داد: تلاش ما این بوده است که از مناسبت‌هایی همانند پیاده‌روی اربعین نهایت استفاده را داشته باشیم. اما برای برگزاری بازارچه‌های مرزی با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران هستیم و امیدواریم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.او اعلام کرد: در حال طراحی بسته‌های سوغاتی زیارتی هستند که در این بسته‌ها صنایع‌دستی از ۳۱ استان کشور وجود داشته باشد.

 

معاون صنایع دستی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان توضیحاتی درباره بیمه صنعتگران و معافیت مالیاتی حوزه صنایع دستی پرداخت.در این نشست همچنین استانداران فارس و همدان و مدیران کل میراث فرهنگی گیلان، زنجان، فارس و همدان به بیان توضیحاتی درباره زیرساخت‌های فراهم شده برای شهرها و روستاهای جهانی و برنامه‌هایی که برای آینده در نظر دارند، پرداختند.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics