تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رشد ۱۷درصدی صادرات صنایع‌دستی فارس باوجود تحریم‌ها

استاندار فارس گفت: تحریم‌ها نه‌تنها در حوزه صنایع دستی اثری نداشته، بلکه در سال ۹۸ میزان صادرات صنایع دستی استان فارس ۱۷درصد رشد نیز داشته است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری مهر، نشست خبری «شهرهای جهانی صنایع دستی» با حضور استانداران استان‌های همدان و فارس و مدیران کل میراث فرهنگی همدان، زنجان، فارس و گیلان در سالن فجر ساختمان وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس در این نشست گفت: شناسایی ۸۰ رشته و ۵۵ زیر رشته تحصیلی مرتبط با صنایع دستی در شیراز، نشان از رونق هنر صنایع دستی در این شهر دارد. استان فارس شهرهای آباده را به عنوان شهر منبت و شیراز را به عنوان شهر صنایع دستی دارد. رشته‌های شاخص صنایع دستی شیراز شامل خاتم‌کاری، کاشی هفت‌رنگ، شیشه‌گری و دست‌بافته‌های داری است. ما در شیراز ۵۰۰ واحد فروش صنایع دستی داریم و آمار صادرات از طریق گمرک و آمار چمدانی حدود ۵ میلیون دلار در سال ۹۸ بوده است.

 

وی افزود: صدور ۱۱ پرونده انفرادی کارگاه صنایع دستی، تأمین مواد مورد نیاز، ارائه تسهیلات به هنرمندان، معرفی ۸ نفر برای دریافت تسهیلات روستایی، صدور مجوز اقامتگاه تخصصی فرش در ایزدخواست، تشکیل دبیرخانه صنایع دستی شیراز، برگزاری جشن جهانی شهر صنایع دستی و افتتاح بازار هنر صنایع دستی در خرداد سال ۹۹ از اقدامات دیگر استان خواهد بود. تشکیل اولین اتاق صنایع دستی و هنرهای سنتی در شیراز، پیشنهاد مُهر جهانی صنایع دستی برای همه مرسولات پستی و واگذاری بناهای تاریخی برای تبدیل آنها به خانه‌های صنایع دستی، از اقدامات آتی استان فارس است.

 

استاندار فارس با بیان اینکه تحریم‌ها در سطوح دولت‌ها قرار دارد نه ملت‌ها، گفت: شاید تنگناهای حمل‌ونقل و پروازی، اثرات منفی داشته باشد ولی در سال ۹۸ تعداد گردشگران قابل توجهی داشته‌ایم که با رفتن به سمت عید نوروز و فصل بهار، این رشد ورود گردشگر افزایش بیشتری خواهد داشت.

 

وی درباره اینکه تحریم‌ها چه تأثیری روی صادرات صنایع دستی استان فارس داشته، گفت: صادرات صنایع دستی در سال ۹۸ با ۱۷ درصد رشد مواجه بوده است. اگر قرار بود که تحریم‌ها روی ما تأثیر داشته باشد، از کشورهای اروپایی و آمریکایی گردشگر به ایران نمی‌آمد. تحریم شاید محدودیت ایجاد کند ولی محرومیت نه.

 

سعید شاهرخی استاندار همدان نیز در این نشست گفت: در گوشه و کنار شهر ملایر، کارگاه‌های متعدد منبت وجود دارد که در نهایت همه آنها به نمایشگاه مبل‌های زیبا تبدیل می‌شوند. امروز خوشحالیم که این هنر آوازه جهانی پیدا کرده است. در شهر همدان ۱۵۰ رشته صنایع دستی داریم که ریشه در تاریخ و تمدن ما دارد. در شهر همدان ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند که می‌توان گفت ۷ درصد ظرفیت اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ما در صدد هستیم که محصول سیر همدان را ثبت کنیم. اکنون انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث جهانی کشاورزی به ثبت فائو رسیده است.

 

در ادامه این‌برنامه، مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان گفت: پس از ثبت جهانی شهر لالجین، در صدد اصلاح لعاب‌های سفال این شهر برآمده‌ایم. به کمک معاونت صنایع دستی نیز در حوزه بسته‌بندی اقدامات خوبی انجام شد. این موضوع مشروط به آن است که مرکز عرضه سفال در لالجین شکل بگیرد. اکنون مسئله ما در شهر لالجین، نبود کارگر چرخ‌کار است. ما در این شهر پس از ثبت جهانی، نیروی بیکار نداریم.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics