تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مطالبات جامعه دانشگاهی و صنعتگران استان مرکزی از معاون اقتصادی رییس جمهوری

جامعه دانشگاهی و صنعتگران واحدهای تولیدی استان مرکزی در نشستی با «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رییس جمهوری که در جریان در سفر ۲ روزه او به استان انجام شد، مطالبات خود را مطرح کردند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایرنا، کاهش قوانین و مقررات دست و پاگیر، دوری از خودتحریمی، توجه مهم به مقوله صادرات، تامین منابع مالی واحدهای کوچک و متوسط، تامین تجهیزات آزمایشگاهی، نگهداشتن نیروهای متخصص، اثربخشی تحقیقات دانشگاهی، جذب نیروهای جوان در بدنه دانشگاه علوم پزشکی از جمله مشکلات و مطالبات دانشگاهیان و صنعتگران استان مرکزی بود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

ضروت توجه به دانشگاههای استان

رییس دانشگاه اراک بر ضورت توجه بیشتر به دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: نقش دانشگاهها در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌بدیل بوده  و عملکرد ابن مراکز نسبت به حمایت و اعتبارت دولت ۱۰ برابر شده است.
«سعید حمیدی» افزود: وضعیت دانشگاههای استان مرکزی در منطقه مطلوب است و رتبه اول تولید علم‌ و رشد علمی را داریم،  اما لازم است وزارت علوم  از نظر کیفی به رشد مراکز علمی- آموزشی کمک کند و شمار آنها را کاهش دهد.


رییس دانشگاه اراک گفت: استان مرکزی قبل از انقلاب اسلامی یک مرکز دانشگاهی داشت که اکنون به ۶۶ واحد رسیده است.
حمیدی افزود: ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی از ضروریات مراکز دانشگاهی است که با کمبود در این مقوله مواجه هستیم.
وی اظهارداشت : پارک علم فناوری استان با کمبود زیرساخت، سامانه گازرسانی و فاضلاب و راه دسترسی مواجه است.
رییس دانشگاه اراک گفت: باید سوق یافتن پایانه‌های دانشجویی به سمت صنعت از اهداف دانشگاه ها باشد.
حمیدی افزود: لازم است برای تخصیص اعتبارات در سال ۹۹ فکر عاجل صورت گیرد تا مشکلات این بخش کاهش یابد.


وی اظهارداشت: توجه به معیشت استادان جوان باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این مهم موجب خواهد شد از مهاجرت آنان به خارج کشور جلوگیری شود.
رییس دانشگاه اراک گفت: در سفر رییس جمهوری به استان مرکزی مصوباتی اعلام شد و لازم است تا این مصوبات عملیاتی شود و  ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح‌های سفر رییس جمهوری در دانشگاه اراک نیاز است.

 

دانشگاه‌ها در تعادل ناپایدار در مقوله هزینه و اعتبارات قرار گرفته‌اند
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز گفت: ماموریت سازمانی دانشگاه علوم پزشکی گسترده‌تر از آموزش عالی است زیرا این مجموعه علاوه بر تحقیقات، متولی برنامه بهداشتی و درمانی و نیز تهیه دارو و سلامت روانی و اجتماعی جامعه  نیز هست.
دکتر «سعید چنگیزی‌آشتیانی» افزود: دانشگاه‌ها در تعادل ناپایدار در مقوله هزینه و اعتبارات قرار گرفته اند که باعث شده قدرت تصمیم‌سازی و مانور مدیریتی از آنان سبب شود و در این شرایط بیمار، پزشک و کارمند از شرایط رضایت نداشته باشند.


وی اظهارداشت: این شرایط باعث می‌شود تا تقاضا برای فعالیت در مراکز خصوصی افزایش یابد که هدر رفت سرمایه را به دنبال دارد و در مجموع جذب و نگهداری نیروهای متخصص سخت است.


معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: نظام سلامت در کشور گران اداره می‌شود و در حال افزایش است و بخش‌های عمده این فرایند به علت سیاست‌های بالادستی است که باعث شده اند اعتبارات دور ریخته شود.


دکتر چنگیزی آشتیانی افزود: الگوی سنتی جامعه باعث شده هزینه درمان درحال افزایش باشد و آهنگ رشد سلامتی روند کاهشی پیدا کند.

وی اظهارداشت: طرح تحول سلامت در اجرا مشکلاتی دارد چرا این طرح اصلاح و یا متوقف نمی‌شود و همه اعتبارات در چاه این طرح ریخته می‌شود، اما پر شدنی نیست.


نگاه تسهیلگرانه به قوانین و مقررات
نماینده شرکت‌های پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز گفت: باید نگاه تسهیلگرانه به قوانین و مقررات وجود داشته باشد و تعامل سازمان‌ها، ادارات دولتی و خصوصی با شرکت‌های دانش بنیان برای رسیدن به اهداف ضروری است.  
علی شریفیان افزود: از مقایسه شرکت‌های دانش بنیان نوپا با شرکت‌های بزرگ باید به طور جد پرهیز شود و برای شرکت‌های متوسط و کوچک یارانه در نظر گرفته شود.

 

دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت 
نماینده دانشگاه‌های شهرستان‌های استان نیز گفت: دفاتر ارتباط با صنعت باید پویا باشد و باید این دفاتر فعالتر شوند تا پتانسیل دانشگاهها به صنعت تبدیل شود.
«محمدرضا میوه» افزود: اصلاح مدل‌هایی در کسب و کار پایدار و ترفیع جایگاه استادان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهارداشت: ارایه خدمات حقوقی به استادان با هدف جذب آنان و همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی باید در دستور کار قرار گیرد.
نماینده دانشگاههای شهرستان‌های استان مرکزی گفت : تعامل نزدیک دانشگاه با حوزه صنعت باید به نحو مطلوب عملیاتی شود و استادان اکتفا به تدریس در محیط درس نداشته و اجرای درس‌ها به صورت عملی را مورد توجه قرار دهند.

 

در برخی حوزه‌ها اعتبارات هدر می‌رود
عضو اتاق بازرگانی استان مرکزی گفت: کمبود اعتبارات و منابع مالی همه مشکلات نیست و در برخی حوزه ها اعتبارات به هدر میرود و در جای مورد نیاز به مصرف نمی‌رسد.
«محمدرضا جعفری» افزود: امروز در صنعت ظرفیت‌های خالی وجود دارد که به تولید توجه ندارد و نیازمند مدیریت منابع و تولید در صنعت هستیم.

 

وی اظهار داشت: حلقه ارتباط بین دانشگاه و صنعت به طور واقع برقرار نشده است و باید هرچه زودتر این ارتباط ایجاد و از مزایای آن دو طیف بهره‌مند شوند.

عضو اتاق بازرگانی استان مرکزی گفت: شرایط تحریمی باعث شده تا واحدها صنعتی از ظرفیت خود به نحو مطلوب استفاده کنند تا نیاز به مواد اولیه کارخانه‌ها را تامین کنند و این یعنی رونق تولید و سوددهی صنایع در حال شکل‌گیری است.

جعفری افزود: ساختار صنایع استان فرسوده است و باید طرحی برای نوسازی و بهره‌گیری بهینه از صنایع مهم استان تدوین شود.

 

برخی قوانین برای صنایع چالش‌هایی ایجاد کرده‌اند

نماینده هیات مدیره ماشین سازی اراک نیز گفت: تحریم‌ها نفس‌گیر است اما به شکل‌های مختلف،  دور زده می شوند ولی در داخل برخی قوانین برای صنایع چالش‌هایی ایجاد کرده اند و انرژی صاحبان واحدهای صنعتی را گرفته اند.

 

«رضا مالکی» افزود: قوانینی که باید تسهیل کننده برای رونق تولید و شکوفایی اقتصاد باشد دست و پای تولید کنندگان را بسته و موجب شد تا فضای یاس و رخوت در برخی واحدهای صنعتی حاکم باشد.

 

وی اظهار داشت: بخشودگی جرایم مالیاتی و جرایم تامین اجتماعی از دیگر مطالباتی است که جامعه صنعتی استان درخواست آن را دارد.

معاون امور اقتصادی رییس جمهوری در سفری ۲ روزه به استان مرکزی ابتدا به ساوه رفت و روز پنجشنبه در چند نشست با فعالان اقتصادی، نخبگان، دانشگاهیان و بازآفرینی شهری این استان شرکت کرد.

استان مرکزی ۲ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ و ۶۶ مرکز دانشگاهی با ۶۷ هزار دانشجو دارد.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics