تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تجدید ارزیابی دارائی‌ها با رویکرد مالیاتی

پس از تجدید ارزیابی دارایی توسط شرکت‌ها، ارزش اسمی دارایی آن‌ها افزایش می‌یابد. با افزایش ارزش یک دارایی، میزان استهلاک در نظر گرفته شده برای آن نیز افزایش یافته و در نتیجه منجر به کاهش درآمد شرکت و پرداخت مالیات کم‌تر می‌گردد. به همین خاطر فرآیند تجدید ارزیابی دارایی، به خودی خود حائز اهمیت است و به عنوان یک سپر مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش لحظه نگر حسمان، از طرفی، طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شرکت‌های حائز شرایط بند ز تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۹۷، می‌توانند تا پایان سال ۹۸ با تجدید ارزیابی دارایی، سرمایه خود را افزایش دهند و از معافیت مالیاتی مربوطه برخوردار شوند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

طبق قانون مجلس شورای اسلامی، همه شرکت‌هایی که در ۵ سال گذشته یک بار تجدید ارزیابی داشته‌اند، می‌توانند از این معافیت استفاده کرده و افزایش سرمایه آن‌ها معاف از مالیات شود. از طرفی، طبق مقررات مصوب شورای هماهنگی اقتصادی در سال جاری، شرکت هایی که زیان انباشته داشتند می‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.
 

برخی مقررات مالیاتی در خصوص تجدید ارزیابی:

تبصره ماده 149 (ق .م .م)

«افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارائی‌های اشخاص حقوقی، با رعایت استانداردهای حسابداری مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نیست و هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی نمیشود.

در زمان فروش یا معاوضه دارائی‌های تجدید ارزیابی شده ، مابه التفاوت قیمت فروش و ارزش دفتری بدون اعمال تجدید ارزیابی در محاسبه درآمد مشمول مالیات منظور می شود.»

 

بند (ز) تبصره (10) قانون بودجه سال 1397 کل کشور :
 

انتقال مازاد تجدید ارزیابی شرکت ها ، موضوع  ماده (149) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی 1394/04/31 به حساب افزایش سرمایه با رعایت شروط ذیل بلامانع است:

1- شرکت های مذکور باید براساس صورت های مالی عملکرد سال 1396مشمول ماده 141 لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347/12/24 شده باشند .

2- شرکت های مذکور باید با این تجدید ارزیابی از شمول ماده (141) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت خارج شوند.

 


بند 2 مصوبه سی و یکیمین و سی و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ 1398/02/07 و 1398/02/28 (بخشنامه شماره 200/98/19 مورخ  1398/03/13 سازمان امور مالیاتی کشور) :

"استفاده از مفاد بند (ز) تبصره (10) قانون بودجه سال 1397کل کشور در خصوص انتقال مازاد تجدید ارزیابی شرکت ها به حساب افزایش سرمایه ، تا پایان سال 1398تمدید می گردد."
 

ماده (14) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب 1398/02/15 مجلس شورای اسلامی:

« به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال از طریق اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها و کارآمدسازی افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی موضوع حکم مقرر در تبصره (1) ماده (149) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/12/03 با اصلاحات و الحاقات بعدی، افزایش سرمایه از این محل مجاز و مشروط بر این است که ظرف مدت یک سال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یک بار در هر پنج سال امکان‌پذیر است.»

 

منبع خبر: تولید محتوای حسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics