تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

همانندجویی پایان‌نامه‌ها در ایرانداک چقدر جدی گرفته می‌شود؟

در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷، حدود ۲۴ هزار استاد و بیش از ۴۵ هزار دانشجوی عضو سامانه همانندجو از ۴۹۷ مؤسسه، بیش از ۸۷ هزار درخواست همانندجویی داشته‌اند.

به گزارش لحظه نگر مالی حسمان به نقل از خبرگزاری ایسنا، ۴۹۷ دانشگاه‌، پژوهشگاه‌، و مؤسسه آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ عضو سامانه همانندجو بوده‌اند.

 

بر پایه تبصره ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مصوب ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران؛ همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیردولتی؛ باید تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه‌بندی ندارند، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) همانندجویی و تمام‌متن پیشنهاده‌ها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های (پارساهای) خود را ثبت کنند. این گزارش عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی را در پیروی از قانون یاد شده در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ نشان می‌دهد.

 

همانندجویی پارسا، پیشنهاده و مقاله در سامانه «همانندجو» با پشتوانه روزافزونِ تمام‌متن بیش از ۳۰۰ هزار پارسا و بیش از ۲۰۰ هزار مقاله در نشانی TIK.IRANDOC.AC.IR انجام می‌شود. سامانه «همانندجو» با کاوش خودکار در این آثار، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸، حدود ۲۴ هزار استاد و بیش از ۴۵ هزار دانشجوی عضو سامانه همانندجو از ۴۹۷ مؤسسه، بیش از ۸۷ هزار درخواست همانندجویی داشته‌اند.  دانشجویان عضو سامانه همانندجو در مقایسه با سال گذشته تحصیلی، ۳۶ درصد رشد داشته است.گزیده عملکرد همانندجویی در جدول زیر دیده می‌شود.

 

عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ در همانندجویی پارسا و پیشنهاده، بر پایه وابستگی سازمانی آن‌ها در جدول زیر آمده است:

* شمار استادان و دانش‌آموختگان بر پایه آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۶ از مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است.

 

همچنین ثبت پارسا و پیشنهاده در سامانه «ثبت» در نشانی SABT.IRANDOC.AC.IR انجام می‌شود. در این سامانه، دانشجویان پس از تصویب پیشنهاده، داده‌ها و تمام‌متن آن‌ها را درون‌دهی و شناسه ره‌گیری دریافت می‌کنند. پارسا نیز پس از درون‌دهی داده‌ها و بارگذاری فایل تمام‌متن و تأیید ایرانداک، آماده بررسی مؤسسه می‌شود. با پذیرش مؤسسه، فرایند ثبت پارسا به پایان می‌رسد.

 

در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷، در مجموع ۴۲۴ مؤسسه، بیش از ۶۳ هزار پارسا و ۳۶۴ مؤسسه، پیرامون ۳۷ هزار پیشنهاده در سامانه ثبت کرده‌اند. این در حالی است که در سال تحصیلی گذشته، ۳۳۹ مؤسسه، بیش از ۵۵ هزار پارسا و پیرامون ۳۲ هزار پیشنهاده در این سامانه ثبت کرده است. گزیده عملکرد ثبت پارسا و پیشنهاده در جدول زیر دیده می‌شود.

 

عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷در ثبت پارسا و پیشنهاده بر پایه وابستگی سازمانی آن‌ها در جدول زیر آمده است.

 

* شمار دانش‌آموختگان بر پایه آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۶ از مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است.

 

طبق اعلام ایرانداک، ریز گزارش همانندجویی و ثبت پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و پیشنهاده‌ها در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ در نشانی irandoc.ac.ir/about/report در دسترس است.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics