تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چهار گام اساسی در برنامه ریزی مالی

آیا در ابتدای سال به دنبال برنامه ریزی برای آینده خود هستید، اما از فرآیند آن چیزی نمی دانید؟ اگر پاسختان مثبت است، نگران نباشید، میلیون ها نفر در جهان موقعیتی مشابه با شما دارند و با دشواری های برنامه ریزی مواجه هستند. یکی از راه حل های مرسوم در این موارد، مراجعه به متخصصان امور مالی و مشاوره با آنها است. اما این کار، علی رغم آن که اقدامی کاملا درست است، ممکن است به لحاظ هزینه ای برای شما مسأله ایجاد کند. خبر خوش آن است که در اغلب موارد، برنامه ریزی امور مالی شخصی یا خانوادگی آنقدرها هم دشوار نیست مشاوره های معمول و آگاهی یافتن از فرآیند آن، به سادگی از پس برنامه ریزی برآیید. در ادامه چهار گام اصلی در مسیر برنامه ریزی مالی را به شما معرفی کرده ایم. اگر اطلاعات شما در این زمینه کافی است، همچون یک متخصص به این مسأله نگاه کنید و براساس گامهای پیشنهادی پیش بروید.

1. سوال بپرسید

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

نخستین گام برای برنامه ریزی موفق جمع آوری اطلاعات دقیق و کافی است. مجموعه داده های جمع آوری شده باید قادر باشند تصویری دقیق از وضعیت فعلی و چشم انداز آتی شما را نشان دهد.
 
برای این منظور، پرسش از جنبه های مختلف زندگی است. این سؤالات باید مسائل مختلفی از جمله تجارب کاری و آموزشی، شغل فعلی، میزان پس انداز و را در بر گیرد و اهداف آینده را به خوبی نشان دهد.
 
2. اهداف مالی را تعیین کنید
این گام که در بخش پیش نیز به آن اشاره شد اهمیتی بسیار ویژه دارد. زمانی که شما قصد سفر کردن دارید، آیا بدون دانستن مقصد می توانید مسیر مناسب را انتخاب کرده و برنامه ریزی کنید؟ پاسخ این پرسش قطعا منفی است. به همین جهت، در برنامه ریزی مالی نیز توجه به اهداف مالی ضرورتی خاص دارد. سعی کنید در دو یا سه قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اهداف خود را مشخص نمایید. به طور مثال، دارا بودن بیمه بازنشستگی و خرید خانه ای بزرگ از جمله اهداف بلندمدت محسوب می شوند در حالی که تعویض خودرو، داشتن میزان مشخصی پس انداز و آغاز سرمایه گذاری در بورس، کوتاه مدت یا میان مدت هستند. آرزوهای خود را در قالب فهرستی بنویسید و حتما برای آنها محدوده زمانی مشخص کنید. به این معنا که زمان تحقق آن را نیز از قبل یادداشت کنید. این فهرست راهنمای حرکت شما خواهد بود.
 
 
3. ریسک پذیری خود را مشخص کنید
دستیابی به اهداف مالی بدون سرمایه گذاری ناممکن است. شما به هر میزان که در پس انداز دقیق و سخت گیر باز هم بازده برنامه ریزی شما، بدون ورود به فرآیند سرمایه گذاری، اندک است. اما آغاز سرمایه گذاری نیازمند مشخص نمودن برخی عوامل است که ریسک پذیری از جمله مهم ترین آنها است. ریسک پذیری به زبان ساده میزان خطری را نشان میدهد که فرد حاضر است در قبال خرید کالاهای سرمایه ای بپذیرد. به طور مثال، اگر شما ریسک پذیری بالایی داشته باشید، به صورت کوتاه مدت وارد بازار میشود و از نابود شدن سرمایه خود چندان نگران نیستید. در مقابل اگر محتاط و ریسک گریز هستید، خرید بلندمدت سهام یا سرمایه گذاری در بانکها برای شما مناسب تر است. در خصوص ریسک پذیری هیچ حالت مطلوب و استانداردی وجود ندارد و همه چیز به شرایط زندگی و روحیات شما وابسته است.
 
 
4. پیشرفت خود را بررسی نموده و برنامه را بازبینی کنید
گذشت زمان باعث تغییر اولویت ها و اهداف شما خواهد شد. به همین دلیل برنامه ریزی در یک کار، فرآیندی ادامه دار است. در زمان تدوین برنامه الگویی را نیز برای بررسی پیشرفت آن تعیین کنید. به طور مثال، اگر سالانه برنامه ریزی کنید، به صورت سه ماهه با شش ماهه فهرست تهیه شده را بررسی کنید و میزان پیشرفت خود را معین سازید. به علاوه در پایان هر دوره، تغییرات داده در شرایط زندگی، وضعیت اقتصادی و سایر موارد را محاسبه نموده و آنها را در قالب برنامه ای جدید بازتاب دهید.
منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

فاطمه پورقاسمی |   1399/04/20 14:38:43   |
0     0
برنامه ریزی مالی روند و مدیریت ثروت (دارایی فعلی) برای رسیدن به اهداف تان است. دارایی فعلی به این معنی است که در حال حاضر ثروت شما را تشکیل می دهد یعنی درآمد، هزینه ها، پس اندازها، دارایی و بدهی ها.
هدف زندگی شما ممکن است تحصیلات بالاتر، خرید خانه، برنامه ریزی برای بازنشستگی، پس انداز پول برای ازدواج یا تحصیل فرزندانتان باشد.
پس برنامه ریزی درست و به موقع بودجه، برای رسیدن به امنیت مالی و ایجاد ثروت در طول دوران زندگی بسیار مهم است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/24 17:21:09   |
0     0
برای برنامه ریزی مالی باید مخارج خود رافهرست کرده وبودجه بندی کنید، اطلاعات دقیق گردآوری کنید، اهداف مالی کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت را تعیین کنید.، ریسک پذیری خود ررا تعیین کنید، در طی زمان پیشرعت خود را برریی کرده و برنامه خود را بازبینی و اصلاح کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/29 07:57:03   |
0     0
بودجه چیست : برنامه یکسال مالی دولت رابودجه میگویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پورجعفرآباد |   1399/04/29 15:54:56   |
0     0
تخمینی از درآمد و هزینه در طول یک بازه زمانی در آینده بودجه نام دارد. بـودجه می‌تواند برای شخص، خانواده، گروهی از افراد، کسب‌وکار، دولت، کشور، سازمان‌های چندملیتی یا تقریباً هر چیزی که درآمد کسب و پول خرج می‌کند، ایجاد باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 12:41:51   |
0     0
راهکارهای پس انداز عبارتند از: ایجاد یک شماره حساب برای پس انداز ، گرفتن نام کاربری و رمز ورود برای انتقال وجه اینترنت ، بودجه بندی هزینه ها، هزینه و برنامه بیمه سلامت محل کارتان را بررسی کنید، هرگونه پول های پاداش و باداورده را پس انداز کنید، چیزهای اضافی مانند دیتا نامحدکد را برروی موبایل خود که به آن احتیاج ندارید را حذف کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 12:42:35   |
0     0
تخمینی از درآمد و هزینه در طول یک بازه زمانی در آینده بودجه نام دارد. بـودجه می‌تواند برای شخص، خانواده، گروهی از افراد، کسب‌وکار، دولت، کشور، سازمان‌های چندملیتی یا تقریباً هر چیزی که درآمد کسب و پول خرج می‌کند، ایجاد باشد
پاسخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics