تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بخشنامه‌ای که سوءاستفاده‌کنندگان بازار ماسک را هدف گرفت

شاید کمتر کسی تصور می کرد، بازار کساد ماسک‌های تنفسی روزی به یکباره آنقدر رونق بگیرد که حتی خواب را از سر تولیدکنندگان این محصول برای کسب درآمدی سرشار برباید.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایرنا، تولیدکنندگان ماسک های بهداشتی که چند شرکت آنها دانش بنیان هستند و همواره به خصوص در نمایشگاه های محصولات نانو از نبود بازار داخلی برای فروش محصول خود گله‌مند بوده و خواستار حمایت هرچه بیشتر دولت به خصوص ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری در بازارسازی و همچنین صادرات بودند، چند روزی است که دیگر تلفن های خود را از دسترس خارج کرده و حاضر به گفت و گو با رسانه ها نیستند.  

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

گویی شرایط تغییر کرده و اوضاع بدجوری وفق مراد آنهاست، قیمت ماسک هایی با بسته بندی سه عدد ۲ هزار تومان حالا به هر عدد ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان افزایش یافته است."آنقدر در این چند روز از دستگاه واحد تولیدی مان بصورت شبانه روزی کار کشیدیم که قطعات آن که چینی است، دچار مشکل شده و از کار افتاده و نمی توانیم هم قطعات معیوب را هم به دلیل شرایط تحریم وارد کنیم".


این بخشی از صحبت های امیرحسین تقوی مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان تولید کننده انواع نانو ماسک ای تنفسی است که خبرنگار ایرنا به بهانه صدور بخشنامه روز گذشته(شنبه) مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت هرگونه توزیع، فروش و عرضه انواع ماسک های بهداشتی موفق به گفت و گوی چند دقیقه ای تلفنی با وی شده است.


این شرکت دانش بنیان سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در کارخانه ای به وسعت حدود سه هزار متر در شهرک صنعتی ایوانکی آغاز کرد.   اما روز گذَشته بود که مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات وزارت بهداشت با ابلاغ بخش نامه ای اعلام کرد که تمامی تولید کنندگان و عرضه کنندگان ماسک موظف هستند تا اطلاع ثانوی ۱۰۰ درصد ماسک های تولید خود را اعم از فیلتردار، بدون فیلتر، کش دار و بند دار را به هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه‌ بیماران تحویل دهند و هر نوع خرید و فروش ماسک از سوی داروخانه ها نیز ممنوع است.


طبق این بخشنامه که با امضای سید حسن صفوی به منظور جلوگیری از هرگونه اخلال در بازار و افزایش قیمت ماسک در سطح کشور تنظیم شده و به دست مدیران عامل تولید کننده ماسک های تنفسی رسیده است، از این پس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه‌ی بیماران، بعد از خریداری تمامی تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی، آن‌ها را برای توزیع رایگان بین خانواده‌ها در اختیار خانه های سلامت وزارت بهداشت قرار می‌دهد.


بر همین اساس، تمامی تولید کنندگان و عرضه کنندگان ماسک موظف هستند تا اطلاع ثانوی همه ماسک های تولید خود را اعم از فیلتر دار، بدون فیلتر، کش دار و بند دار را به هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه‌ بیماران تحویل دهند.

وقتی داروخانه ها از فروش سالانه ۲۰۰ ماسک عاجز بودند

یک تولیدکننده ماسک های تنفسی نانویی می گوید:پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور وضعیت فروش ماسک بسیار نامطلوب بود.امیرحسین تقوی افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی این محصول همواره از نبود بازار برای فروش محصول خود حتی فروش مدت دار آن به داروخانه گله مند بودند.


وی درخصوص وضعیت فروش محصول خود پیش از شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: گاهی ما ۲۰۰ عدد ماسک نانویی به قیمت هر عدد سه هزار تومان برای فروش به داروخانه های کشور عرضه می کردیم، اما پس از یک سال این تعداد فروش می رفت و داروخانه ها نیز مبلغ محصول را مدت دار و با چک های یک ساله تسویه می کردند.


این تولیدکننده ماسک های تنفسی به ظرفیت تولید ماهانه این واحد تولیدی بین ۵۰۰ تا یک میلیون ماسک سوپاپ دار نانویی در ماه اشاره و خاطرنشان کرد: تا پیش از ورود ویروس کرونا به کشور فرهنگ استفاده از ماسک در بین مردم جایی نداشت.

 

 

کرونا قرعه شانس تولیدکنندگان ماسک

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان فعال در زمینه ماسک های تنفسی در ادامه اظهارداشت: اما پس از شیوع ویروس کرونا در کشور چین، اوضاع فروش دگرگون شد و تولید کنندگان ماسک های بهداشتی ایران در این شرایط با انواع سفارشات فراوان خارجی از کشورهای مختلف از جمله کشور چین و دلالان ترک مواجه شدند.


تقوی به شرایط بحرانی کشور چین پس از انتشار ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه پیش که معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را در سفر به کشور ترکیه همراهی می کردم، بسیاری از بازرگانان چینی درخواست تمام ماسک های تولیدی ما را داشتند و ما نیز تمام موجودی انبار و تولیدات خود را به چین صادر کردیم که البته پس از شیوع این ویروس در کشورمان طبق بخش نامه ای تا ۳ ما صادرات ماسک ممنوع شد.


وی ادامه داد: این ممنوعیت صادرات در شرایطی بود که هنوز ویروس وارد کشورمان نشده بود، این درحالی بود که ما درخواست های زیادی از کشورای ترکیه، بلژیک، هند و پاکستان داشتیم و البته اینها نیز قصد خرید برای چینی ها را داشتند.


تقوی ادامه داد: این در شرایطی که تا پیش از این ما مشتری آنچنانی نداشتیم و وضعیت جدید برای بسیاری از تولید کنندگان ماسک که چندین سال خاک این کار را خورده بودند و تعدادی نیز کارگاه های خود را تعطیل کرده بودند، فرصت بسیار مناسبی ایجاد شده بود.


وی ادامه داد: چراکه شرکت های چینی که چندین سال است بازار ماسک کشور را با محصولات بی کیفیت خود در دست گرفته بودند،  حال درخواست واردات این محصول را از ایرانی ها داشتند.

 

 قیمت  ماسک ۴۰ برابر شد

تقوی در ادامه به سوءاستفاده دلالان و برخی فروشندگان انواع ماسک ها در کشور پس از اطلاع از نیازهای مردمی به این محصول اشاره کرد و اظهارداشت: این در حالی است که به هیچ وجه قیمت مواد اولیه این محصول افزایشی نداشته است.


وی گفت: هم اکنون دلالان و سوءاستفاده گران قیمت ماسک بی کیفیت معمولی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی را بدون لای فیلتری سیلیکونی در برخی مراکز فروش حتی به ۲۰ هزار تومان نیز افزایش داده اند.  


این تولید کنند ماسک های نانویی تصریح کرد: در حال حاضر برخی تماس می گیرند و عنوان می کنند که ماسک ها را تا ۱۳ هزار تومان نیز حاضرند خریداری کنند چراکه داروخانه ها نیز ماسک ای ۳۵۰۰ تومانی ما را با این قیمت ها به مردم نمی فروشند و بسیاری از این شراط سوء استفاده کرده اند.


تقوی درخصوص میزان کارکرد ماسک ها  هم گفت: طبق استاندارد مدت استفاده از ماسک ۸ ساعت است اما این بستگی به شرایط و محیط مورد استفاده  نیز دارد.وی افزود: اگر جایی ویروس باشد هر چهار ساعت یک بار باید تعویض شود اما در شرایط معمولی از یک ماسک می توان بین ۴ تا ۵ روز  استفاد کرد.


وزارت بهداشت از اخلال در بازار ماسک جلوگیری می کند

اما این تولید کننده انواع ماسک های نانویی با یادآوری صدور بخشنامه روز گذشته مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات وزارت بهداشت که نسخه ای از آن را نیز دریافت کرده است، گفت: صدور و البته اجرای صحیح این بخشنامه از سوء استفاده دلالان جلوگیری خواهد کرد.

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم


تقوی افزود: برای ما تفاوتی نمی کند که وزارت بهداشت از ما ماسک خریداری کند یا داروخانه ها، اما وزارت بهداشت باید قبل از این اتفاقات از تولیدکنندگان ماسک خریداری کند و  و ضمن حمایت از تولیدکنندگان برای مواقع ضروری انبار کند.


وی یادآور شد: در حال حاضر درخواست های بسیاری از داروخانه ها داریم اما به دلیل اینکه با جینی ها  دیگر تبادلاتی نداریم و دستگاه های ما نیز چینی است، نمی توانیم قطعات دستگاه را وارد کنیم و کار ما فعلا خوابیده است.


وی همچنین گفت: البته با شرایط ایجاد شده ما حتی دو دستگاه تولیدی دیگر برای افزایش خط تولید سفارش داده ایم اما نمی توانیم وارد کنیم.این تولید کننده انواع ماسک های نانویی یادآور شد: این شرکت بدنبال سودآوری نیست و به دلیل تولید نانو الیاف و برخورداری از فناوری فیلتراسیون، تنها بدنبال تولید ماسک های با کیفیت بخصوص برای بخش صنعت است.
تقوی اظهارداشت: ما هیچگاه از این شرایط سوء استفاده نکردیم و ماسک های نانویی خود را با قیمت سه هزار و ۵۰۰ تومان به بازار عرضه کردیم. این درحالی است که بسیاری از تولید کنندگان زیرپله ای با یک دستگاه ۱۴۰ میلیون تومانی و بدون مجوز در پارکینگ ها و زیرزمین در حال تولید ماسک های بی کیفیت و سوء استفاد از این بازار آشفته هستند.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics