تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

افزایش قراردادهای صنعتی دانشگاه‌ها/اجرای ۸ هزار طرح صنعتی در مراکز آموزشی

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از رشد دو برابر تعداد قراردادهای دانشگاه‌ها با صنایع و مبالغ این قراردادها خبر داد و گفت: این آمار نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها در کنار انجام پایان‌نامه و انتشار مقالات به سمت توسعه ارتباط با صنایع در حرکت هستند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمد سعید سیف با بیان اینکه در سال‌های گذشته در زمینه‌های توسعه علم و آموزش و پژوهش اقدامات زیادی انجام شده است، اظهار کرد: این اقدامات موجب شد که در حال حاضر تعداد زیادی دانشجوی تحصیلات تکمیلی داشته باشیم و رشته‌های تحصیلی گسترش یافته است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

وی تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را حدود ۹۰۰ هزار نفر در کشور ذکر کرد و ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که توان پژوهشی خوبی در کشور ایجاد شده، ضمن آنکه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی صورت گرفته است.


سیف با تاکید بر اینکه این مزیت‌ها می‌تواند ابزاری برای توسعه کشور، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال فارغ‌التحصیلان باشد، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر این موضوع از سوی مدیران و مسؤولان وزارت علوم به رسمیت شناخته شده و به طور جدی به آن پرداخته شده است؛ چراکه استفاده از توان نیروهای تحصیلکرده و افزایش بهره‌وری دانشگاه‌ها جزو مسؤولیت‌های اجتماعی این وزارتخانه است.


مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: بر این اساس حرکت‌هایی شروع شده، به گونه‌ای که دیگر، دانشگاه‌ها بر روی انجام مقالات و پایان‌نامه‌ها ارزش‌گذاری نمی‌کنند و در کنار انجام پایان‌نامه به دنبال حل چالش‌های کشور نیز هستند.


سیف، پایش قراردادهای دانشگاه‌ها با بخش‌های صنعتی را یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها نام برد و یادآور شد: در دو سال اخیر شاخص‌های جدید مانند تعداد قرارداد هر دانشگاه و مبلغ قراردادهای دانشگاهی برای ارزیابی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.


وی در خصوص آخرین وضعیت قراردادهای منعقد شده میان دانشگاه‌ها و صنایع گفت: آخرین پایش‌های ما نشان می‌دهد که تعداد قراردادهای دانشگاه‌ها با بخش‌های صنعتی امسال نسبت به سال قبل حدود ۲ برابر شده است. در سال قبل تعداد قراردادها ۴ هزار مورد بود و این عدد امسال به ۸ هزار قرارداد رسیده است.


وی همچنین میزان مبلغ قراردادهایی که در دانشگاه‌ها در حال اجرا است، حدود ۲ برابر نسبت به سال قبل دانست و گفت: حجم قراردادهای اجرایی در دانشگاه‌ها از حدود هزار میلیارد تومان که قراردادهای جاری دانشگاه بوده، به حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.


مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: این اعداد نشان می‌دهد که جهت‌گیری دانشگاه‌ها به سمت حل مشکلات جامعه است و امیدواریم این روش بتواند به توسعه توان دانشگاه‌ها چه در حوزه تربیت نیروهای متخصص و چه در زمینه ارتقای توان تحقیقاتی به سمت نیازهای جامعه موثر باشد.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics