تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معاملات آزمایشی در بازار متشکل ارزی

برخی خبرها از آغاز به کار آزمایشی بازار متشکل ارزی و انجام معاملات در این بازار حاکی است، اما با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، هنوز این بازار به طور رسمی افتتاح نشده است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایسنا، نوسانات ناگهانی و کنترل‌نشده در بازار ارز در سال گذشته، بانک مرکزی را بر آن داشت که راهکاری برای کاهش تاثیر سایر بازارهای ارز و عملکرد دلالان بر قیمت آن بیندیشد.بازار ارز ایران از سال‌ها پیش همواره تحت تاثیر بازارهایی چون هرات، سلیمانیه و ... بوده و بانک مرکزی در تلاش است کشف قیمت ارز را بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی در تهران انجام دهد. اما این بازار که قرار بود از ابتدای سال جاری راه‌اندازی شود، به دلایل مختلف به تعویق افتاد و در زمان اعلام‌ شده نتوانست آغاز به کار کند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

رئیس‌کل بانک مرکزی علت تأخیر در راه‌اندازی این بازار را برخی ارزیابی‌ها دانست و اعلام کرد که "این بازار به زودی راه‌اندازی می‌شود، اما باید به من ثابت شود که این بازار مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند".

 

پس از آن، با حل برخی از مشکلات در روند راه‌اندازی این بازار، قرار شد بازار متشکل ارزی تا عید سعید قربان، یعنی روز ۲۱ مرداد ماه سال جاری راه‌اندازی و فعالیت رسمی آن آغاز شود، اما با رسیدن به روز موعود، بازهم افتتاح این بازار به تعویق افتاد و گفته شد که بانک مرکزی در تلاش است با حداکثر ظرفیت این بازار را راه‌اندازی کند، تا مشکلی در بازار ارز ایجاد نشود.

 

با این وجود با نزدیک‌ شدن به روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ هنوز خبری از راه‌اندازی این بازار نیست و اطلاع‌رسانی جدیدی نیز از سوی سیاست‌گذاران در این باره مطرح نشده است.با این حال، محمود شکسته‌بند - مدیرعامل بازار متشکل ارزی - پیش از این در آذرماه به ایسنا گفته بود که همه‌چیز برای راه‌اندازی این بازار فراهم است و برای افتتاح رسمی آن، منتظر فرمان سیاست‌گذاران هستیم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۳ صرافی مجاز بانک مرکزی به این بازار پیوسته‌اند، گفت: بیش از ۸۰ صرافی نیز پرونده خود را در این بازار تکمیل کرده و در حال انجام تست‌های سرد و گرم بازار هستند.به گفته شکسته‌بند، هشت بانک مهم کشور نیز به این بازار پیوسته بودند و همه چیز برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی فراهم است، ولی دستور آن باید از سوی سیاست‌گذاران ابلاغ شود.

 

هرچند که هنوز خبری رسمی مبنی بر آغاز به کار بازار متشکل ارزی اعلام نشده، اما برخی صرافی‌ها خبر از آغاز معاملات آزمایشی بازار ارز می‌دهند و به گفته آن‌ها معاملات در این بازار در حال انجام است. این صرافان بر این باورند که بازار متشکل ارزی کار خود را آغاز کرده و ممکن است به زودی به صورت رسمی افتتاح شود.

 

 

با این اظهارات ممکن است بانک مرکزی تصمیم گرفته باشد تا پیش از اعلام رسمی آغاز به کار بازار متشکل ارزی که ممکن است هیجانی را در بازار ارز ایجاد کند، به صورت تدریجی معاملات را وارد این بازار کند.پیش از این نیز مسئولان ارزی بانک مرکزی اعلام کرده بودند که هرگونه تغییر قیمت ناگهانی و شدید در بازار ارز، چه افزایشی و چه کاهشی پذیرفته نیست.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics