تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

صورت های مالی نمونه شرکت های سرمایه گذاری مبتنی بر استاندارهای حسابداری ایران

جهت هماهنگی با استاندارد های بین المللی حسابداری در نحوه ارائه صورت های مالی تغییراتی صورت گرفته است. تهیه صورت های مالی طبق استانداردهای جدید حسابداری از سال 1398 برای شرکت ها لازم الاجرا بوده و از این جمله شرکت های پیمانکاری نیز ملزم به ارائه صورت های مالی مبتنی بر استاندارهای جدید حسابداری ملی می باشند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان،تغییرات بعمل آمده در استانداردهای حسابداری و در جهت بهبود افشای اطلاعات در صورتهای مالی شرکتهای سرمایه گذاری است. سازمان بورس و اوراق بهادار در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود و به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران و سایر ذینفعان، صورت های مالی نمونه شرکتهای سرمایه گذاری را با همکاری کمیته فنی سازمان حسابرسی و برخی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران بازنگری نموده و سعی شده است که صورت های مالی مذکور حاوی اطلاعات لازم برای کلیه ذینفعان باشد.


در این خصوص، توجه استفاده کنندگان محترم را به نکات زیرجلب مینماید:

1 -  این صورتهای مالی نمونه در برگیرنده حداقل الزامات ارائه و افشا توسط شرکتهای سرمایه گذاری است و در صورتی که سازمان بورس و اوراق بهادار، الزامات بیشتری برای ارائه و افشا در صورتهای مالی اعلام نماید، شرکت ها مکلف به ارائه اطلاعات موردنیاز هستند.

 

2 -  در تهیه این صورتهای مالی نمونه، بر افشاى مناسب و کافى اطلاعات تحت شرایط عمومى و کلى، تاکید و از پرداختن به اطلاعات مرتبط با شرایط خاص، خوددارى شده است. به بیان دیگر، ملاک درج اقلام در صورتهاى مالى اساسى نمونه و یادداشتهاى توضیحى آن، غالبا عمومیت و اهمیت اقلام بوده است. از این رو، در موارد بااهمیت، اقلام باید جداگانه گزارش شود و در خصوص سایر موارد مستلزم افشا، نیز باید حسب مورد و ضرورت از استانداردهاى حسابدارى مربوط، پیروى گردد.

 

3 - در برخی شرکتها ممکن است سرفصلهایی وجود داشته باشد که در این مجموعه پیشبینی نگردیده است. در چنین شرایطی، سرفصل های مذکور باید حسب مورد در جای مناسب خود به این مجموعه اضافه شود.

 

4 -  استفاده از عنوان« سایر » در یادداشت های توضیحی نباید منجر به عدم افشای اطلاعات بااهمیت شود.

 

5 - ارائه منصفانه شرکت را ملزم می کند، در مواردی که رعایت الزامات خاصی از استانداردهای حسابداری برای بهبود درک استفاده کنندگان صورتهای مالی از تاثیر معاملات خاص، سایر رویدادها و شرایط، بر وضعیت مالی و عملکرد مالی شرکت کافی نباشد، اطلاعات بیشتری را افشا کند.

 

6 -  زمانی که مدیریت در ارزیابی های خود، از عدم اطمینان بااهمیت در ارتباط با رویدادها و شرایطی آگاه است که ممکن است نسبت به توانایی تداوم فعالیت شرکت، تردید عمده ایجاد کند، شرکت باید این عدم اطمینان را افشا کند.

 

7 - شرکت باید هر طبقه بااهمیت از اقلام مشابه را به طور جداگانه ارائه کند. شرکت باید اقلامی را که ماهیت یا کارکرد مشابه ندارند، به طور جداگانه ارائه کند مگر آنکه این اقلام بی اهمیت باشند. شرکت نباید با پنهان کردن اطلاعات بااهمیت در میان اطلاعات بی اهمیت یا با تجمیع اقلام بااهمیتی که ماهیت و کارکرد متفاوت دارند، از قابلیت درک صورتهای مالی بکاهد. چرا که، ارائه اطلاعات تفصیلی که ماهمیت، زمینه نادیده گرفتن اطلاعات بااهمیت را فراهم می کند.

 

8 - خلاصه مهمترین تغییرات نسبت به نسخه قبلی صورتهای مالی نمونه ابلاغ شده در تاریخ 6 خرداد 97 به شرح زیر است:

 

    ارائه صورت سود و زیان و صورت سود و زیان جامع به عنوان اولین صورتهای مالی و قبل از صورت وضعیت مالی و حذف " گردش حساب سود(زیان) انباشته و اضافه شدن "صورت تغییرات در حقوق مالکانه"


    ارائه "صورت جریانهای نقدی " در سه طبقه فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی


    تغییر عنوان " ترازنامه" به " صورت وضعیت مالی" و برخی از سرفصلهای آن و ارائه آن به صورت گزارشی و به ترتیب دارایی های غیرجاری، دارایی های جاری، حقوق مالکانه، بدهیهای غیرجاری و بدهیهای جاری


    اضافه شدن افشای " مدیریت سرمایه و ریسک ها" و " قضاوت های مدیریت در فرآیند بکارگیری رویه های حسابداری و براوردها" در یادداشتهای توضیحی.


    ارائه صورت وضعیت مالی به تاریخ ابتدای دوره قبل (در سه ستون)، در صورتی که شرکت (1) یک رویه حسابداری جدید را با تسری به گذشته بکار گیرد، (2) اقلامی از صورتهای مالی را با تسری به گذشته تجدید ارایه نماید یا (3) اقلامی در صورتهای مالی را تجدید طبقه بندی کند و این موارد اثر بااهمیتی بر اطلاعات مندرج در صورت وضعیت مالی در ابتدای دوره قبل داشته باشد.


فایل PDF با عنوان " صورت های مالی شرکت سرمایه گذاری نمونه (سهامی عام)"

منبع خبر: تولید محتوای حسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics