تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شروط وصول چک با برداشت از سایر حساب های دارای موجودی

بانک در صورتی می تواند چک را با برداشت از سایر حسابهای صاحب حساب پاس یا به عبارتی وصول کند که این شرط در قراردادحساب جاری آمده باشد؛ در غیر این صورت بانک صرفا حق مسدود کردن سایر حسابها را دارد؛ نه برداشت از آنها.

به گزارش لحظه نگر حَسمان ، در صورتی که در حساب جاری صادر کننده چک در سرسید آن موجودی به اندازه کافی وجود نداشته باشد، طبق ماده 5قانون چک تنها حکم به مسدود کردن کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی صادر‌کننده به میزان کسری مبلغ چک را داده و بانک‌ها اجازه برداشت از سایرحساب‌های صادر کننده چک را ندارند.

 

قبلا بانک مرکزی، بانک‌ها را مکلف به پرداخت وجه چک از محل موجودی قابل برداشت صاحب حساب در سایر حساب‌های انفرادی ریالی صادرکننده چک در همان بانک کرده بود. ابهام اصلی این بود که زمان افتتاح حساب جاری برخی از مشتریان بانکی به سال‌های گذشته و قبل از ابلاغ دستورالعمل اخیر حساب جاری برمی‌گردد و شرط اجازه برداشت از حساب در کارت‌های افتتاح حساب قدیمی یعنی قبل از سال ۹۱ درج نشده است. این مسئله باعث شده تا بانک‌ها اجازه برداشت از حساب‌های دیگر صادرکننده چک را درخصوص حساب‌های قدیمی نداشته باشند اما حالا بانک مرکزی می‌گوید برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل حقوقی، لازم است به‌ویژه درخصوص حساب‌های جاری که قبل از سال ۹۱ افتتاح شده، قبل از برداشت از حساب مشتریان، کارت افتتاح حساب جاری صاحب حساب رویت شده و درصورتی که شرط مذکور در آن قید شده و به امضای مشتری رسیده باشد، به‌ترتیب اعلام شده توسط بانک مرکزی برای برداشت از سایر حساب‌های مشتری اقدام شود. همچنین درصورتی که چک توسط ذی‌نفع به شعبه‌ای غیر از شعبه افتتاح‌کننده حساب صادر‌کننده چک ارائه شود، شعبه مقصد جهت برداشت از سایر حساب‌های مشتری مکلف به استعلام تلفنی و اخذ تأییدیه از شعبه مبدأست.

 

براساس دستورالعمل جدید، درصورت عدم‌وجود شرط اجازه برداشت از سایر حساب‌ها در کارت افتتاح حساب جاری و یا عدم‌موجودی و در نتیجه عدم‌وصول وجه چک، تمامی حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادر‌کننده به میزان مبلغ چک در بانک باید صرفا مسدود شده و شعب بانک‌ها حق برداشت مستقیم از سایر حساب‌ها را نخواهند داشت.

 

نکته مهم اینکه روسای شعب بانکی درصورتی که با حساب‌هایی مواجه شوند که مشتری اجازه برداشت از سایر حساب‌ها را نداده باشد، باید به هنگام نخستین مراجعه مشتریان یادشده به شعبه، مفاد این شرط را به اطلاع آنان رسانده و آنان را ملزم به امضای فرمت جدید قرارداد و کارت افتتاح حساب جدید مبتنی بر شرط یادشده کنند.

منبع خبر: همشهری
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics