تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تناسب در دخل و خرج خا نه

حتما بارها پیش خود فکر کرده‌اید اگر این کالا را بخرم، نمی‌توانم بچه‌ها را آخر هفته به رستوران ببرم، اگر مسافرت نوروزی بروم، شهریه کلاس زبان بچه‌ها را نمی‌توانم بپردازم، اگر برای خود پالتویی را که دوست دارم بخرم، برای دخترم نمی‌توانم پالتو بخرم و... در زندگی روزمره با صدها مورد از این نوع مواجه هستیم که باید تصمیم بگیریم و انتخاب کنیم.

اینکه چه قدر مصرف کنیم، چه کسی کار کند، چند ساعت کار کند، در کجای شهر زندگی کنیم، آپارتمان داشته باشیم با چند اتاق و... پرسش‌هایی است که هر روز در خانواده‌ها مطرح است. پاسخ به همه پرسش‌های بالا مستلزم تصمیم‌‌گیری و انتخاب است و به همین دلیل انتخاب، قلب اقتصاد خانواده است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

شاید از آن دسته آدم هایی هستید که همیشه از بی پولی شکایت دارید و در روزهای پایانی هر ماه مجبور می شوید از دوست و آشنا پول قرض بگیرید. چنین واقعیتی نشان می دهد که جای برنامه ریزی مالی در زندگی تان خالیست و در نتیجه درآمدتان به نیازهای بزرگ و کوچک شما پاسخ نمی دهد.

 

بهترین پیشنهاد برای خروج از این بی پولی مزمن این است که از همین امروز یک کاغذ و قلم بردارید و یک بودجه بندی درست و دقیق برای خرج کردن اسکناس هایتان تعیین کنید. در این صورت از عهده همه پرداخت های ضروری تان برمی آیید، بخشی از درآمدتان را برای پس انداز کنار می گذارید و برای اهداف مختلف زندگی برنامه ریزی می کنید.

 

رئیس کیست؟

یکی از سوالات رایج بین زن و شوهر این است که چه کسی در خانواده باید اقتصاد خانه را مدیریت کند؟ بهترین پاسخ این است که اولویت مدیریت با کسی است که تفکر، شم و هوش اقتصادی قوی داشته باشد.

 

بارها دیده شده که برخی از زنان خانه دار نسبت به همسرشان از شم اقتصادی بالاتری برخوردارند اما پذیرفتن این مسئله از سوی شوهرانشان آسان نیست. در هر صورت برای یک مدیریت موفق، شم و هوش اقتصادی بسیار مهم است اما این مسئله نباید باعث شود فردی که دارای این شرایط است متکبرانه، مستبدانه وشخصا تصمیم گیری کند. در امور مالی، زن و شوهر باید با یکدیگر مشورت داشته باشند.

 

فرزندان مطلع نشوند

زمانی که خانواده با مشکل اقتصادی روبه رو می شود. تا جایی که ممکن است پدرو مادر نباید اجازه دهند که فرزندانشان به خصوص فرزندانی که در رده سنی پیش دبستانی و دبستانی هستند از این موضوع باخبر شوند؛ چرا که کودکان در این مقطع سنی دچار ترس، نگرانی و تفکرات عجیب و غریب می شوند و دائم به این فکر می کنند که بی پول شده اند و پدر و مادر خود را پشت میله های زندان می بینند و با این تخیلات ناخوشایند زندگی می کنند.

 

 

بهره وری را بالا ببرید

برای کاهش هزینه خانواده، قبل از استفاده از هر روشی، قیمت روش‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. آن‌گاه از روشی استفاده کنید که ضمن تحقق خواسته نهایی و ایجاد مطلوبیت در خانواده، پایین‌ترین هزینه را داشته باشد.

 

مثلا در انتخاب وسایل زندگی با توجه به قیمت انواع کالا و در نظر گرفتن کیفیت هر کدام، موردی را انتخاب کنید که در عین ارزان‌تر بودن، هدف شما از به‌کارگیری آن وسیله را هم به نحو مطلوبی محقق می‌سازد.

 

در زندگی خانوادگی باید تصمیمات مختلفی گرفته شود. می‌توان بودجه خانواده را به کالای مصرفی بادوام مثل یخچال، تلویزیون، اتومبیل، مسکن یا... اختصاص داد یا آن را برای کالای مصرفی بی‌دوام مثل رستوران رفتن، صرف کرد.

 

 این موضوع در مورد تعداد فرزندان، بین کیفیت آموزش، بهداشت یا کمیت (تعداد) نیز صادق است؛ یعنی ما همواره باید حواس خود را جمع کنیم تا انتخابی را انجام دهیم که اولاً بین در آمد و هزینه‌ها تعادل برقرار باشد؛ یعنی امکان‌پذیر باشد ثانیا با توجه به تفاوت در ترجیحات، سلیقه، فرهنگ حاکم در جامعه و خانواده انتخابی را داشته باشیم که وقتی به آن انتخاب دست یافتیم، به‌منظور تغییر آن، تلاش دوباره‌ای انجام نشود.

 

منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics