تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

همکاری صنعت و دانشگاه راهکاری برای مقابله با کرونا

ورود هر میهمانی آنهم از نوع بی دعوت به طور قطع میزبان را با مشکل مواجه می سازد ، «کرونا» هم از آن دست میهمانانی بود که با ورودش مشکلاتی چون کمبود اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی را به همراه داشت اما عزم عمومی، همکاری صنعت و دانشگاه و گروه های جهادی با دولت و جامعه پزشکی عبور از این پیچ خطرناک را برای همگان سهل تر می کند.

به گزارش لحظه نگر مالی حسمان به نقل از خبرگزاری ایرنا، افزایش تقاضا برای ماسک، الکل و دیگر مواد ضدعفونی و دسترسی سخت به این اقلام مبارزه  با این بیماری را سخت تر کرده است بطوریکه از طرفی منابع موجود پاسخگوی این حجم تقاضا نبوده و از طرفی دیگر هم سودجویی دلالان در احتکار این مواد و ایجاد کمبودها وضعیت را پیچیده تر از گذشته کرده است .

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

 

در روزهای اخیر و با افزایش شیوع این بیماری بسیاری از واحدهای تولیدی ، مردم ، خیرین به صورت خودجوش و در کاری جهادی همچون رخدادهای سخت به یاری مسئولان آمده و تلاش دارند در عزمی عمومی کمبودها را بر طرف کنند.

اگر چه وضعیت تولید اقلامی همچون دستکش ،ماسک ،ژل بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده نسبت به روزهای نخست شیوع ویروس کرونا افزایش یافته و نظارت ها بر شبکه توزیع بیشتر شده اما گویی برخی دلالان و واسطه ها تلاش دارند از آب گل آلود  ماهی صید کنند آنهم ماهی هایی که از فروششان پول خوبی به جیب می زنند.

 

به نظر می رسد استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها، ورود واحدهای صنعتی و تولیدی  بیشتر به چرخه تولید  با حمایت بیشتر دولت ،افزایش نظارت ها ،حضور بخش خصوصی در میدان ، اقدامات خودجوش مردمی و ورود سمن ها و نهادهای غیر دولتی به عرصه ، صرفه جویی ، مدیریت درست مصرف و توزیع منظم و صحیح اقلام و بیدار شدن وجدان دلالان و سودجویان ، در کشور بتواند همچون دیگر برهه ها بخش اعظمی از مشکلات را حل کند. 

درپی انتشار ویروس کرونا در ایران، کارخانه‌های تولید ماسک و لوازم بهداشتی در سراسر کشور شبانه‌روزی فعالیت می کنند ، برخی از واحدهای تولیدی نیز با تغییر کاربری وارد میدان شده و شرکت های دانش بنیان نیز با ابتکارات و ابداعاتی به  کمک جامعه پزشکی آمده اند و تلاش دارند تا با عزم عمومی به شعار کرونا را شکست می دهیم جامه عمل بپوشانند.

 

مسوولان عالی رتبه کشور نیز همواره بر عزم عمومی و جهادی ، بسیج همه امکانات و همکاری همه دستگاه‌ها برای مقابله با شیوع بیماری کرونا تاکید کرده اند.

در روزهای گذشته خبرهای خوبی از فعالیت مضاعف کارخانجات تولید کننده اقلام بهداشتی ، ورود فناوران برای کمک به جامعه پزشکی ، ابتکارات و ابداعات،  تغییرکاربری برخی واحدهای صنعتی و تولیدی ، فعالیت های گروه های جهادی ، خیران برای مقابله با کرونا در ایرنا منتشر شده که برخی از آنها در ذیل می آید :

 

فناوران در صحنه مقابله با کرونا

فعالان عرصه فناوری استان اردبیل با توجه به رویارویی نزدیک جامعه پزشکی و پرستاری با ویروس کرونا ابداعات خود را برای تامین امنیت و ایمن‌سازی این قشر از خادمان مردم اختصاص داده و توانستند ابزارهایی جهت ایمن‌سازی آنها ابداع و به مرحله تولید انبوه برسانند.

ربات کمک پرستار و کابین ضد عفونی کننده از ابتکارات و اختراعات فعالان حوزه دانش‌بنیان اردبیل است که تاثیر مهمی در کمک به پزشکان و پرستاران در مقابله با کرونا و درمان بیماران مبتلا به آن خواهد داشت.

 ربات جایگزین پرستار با نام «حکیم » دومین ربات پرستاری ساخته شده بعد از چین است که فناوران اردبیلی آن را ساختهه اند.

 

از قابلیت‌های ربات پرستار حکیم  اتصال به شبکه اینترنت وایرلس، شارژی و مجهز به دوریبن مداربسته، مجهز به میکروفون و بلندگو، فرمان‌پذیری از طریق کامپیوتر و موبایل، مجهز به تب‌سنج لیزری، سرعت بالای عملیاتی، حمل دارو و غذا تا ۱۵ کیلوگرم و ارتباط صوتی و تصویری آنلاین است.

با این ربات می‌توان دارو ، موادغذایی ، پرونده‌های پزشکی و دیگر خدمات پرستاری و پزشکی را به بیماران مبتلا به کرونا ارائه کرد.

هزینه نمونه خارجی این ربات ۱۷ هزار دلار است در حالی که ربات ایرانی با نصف این هزینه در کشور قابل تولید انبوه است.

 

ابداع کابین ضدعفونی کننده میکروبی 

کابین ضدعفونی کننده میکروبی نیز ابداع جدیدی است که نقش موثری در سرعت مبارزه با ویروس کرونا  خواهد داشت.این کابین می‌تواند هم مورد استفاده پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها قرار گرفته و هم در ادارات و اماکن عمومی به کار گرفته شود. 

این کابین طوری طراحی شده که شخص با قرار گرفتن در درون آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت دقیق و کامل ضدعفونی شده و می‌تواند وارد محیط کار شده و یا از آن خارج شود.

 

این کابین با نام «اولتراسونیک »برای میکروب‌زدایی طراحی و ساخته شده و بزودی مورد استفاده پرستاران و پزشکان برای نابودی ویروس کرونا قرار خواهد گرفت.

هدف از ساخت این دستگاه ضدعفونی کادر پزشکی و درمانی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و همچنین ضدعفونی نقاط حساس و پر اهمیت در بخش‌های دولتی و خصوصی است.

 

راه‌اندازی سامانه اینترنتی غربالگری کرونا

همچنین در راستای کمک به تیم مدیریت بحران کرونا فناوران مستقر در پارک علم و فناوری اردبیل موفق به طراحی و راه‌اندازی سامانه اینترنتی غربالگری کرونا در استان شدند.

این سامانه بر پایه نرم‌افزار تحت وب بر اساس علائم بیماری توصیه‌های بهداشتی و درمانی به کاربر ارائه خواهد داد.

این سامانه در کنترل بیماری کرونا با توجه به اطلاعات بدست آمده مناطق شهری را به وضعیت سبز (سالم)، زرد (کم‌خطر) و قرمز (پرخطر) برای ارائه به دستگاه‌های دولتی و مدیریت بحران جهت ضد عفونی، پیشگیری و کنترل هدفمند عمل خواهد کرد.‌

 

تولید ماسک‌های نانویی 

با توجه به نیاز روزافزون به ماسک واحدهای تولیدی جدیدی نیز در استان برای تولید ماسک‌های نانویی راه‌اندازی شده‌است .

بسیاری از واحدهای تولید پوشاک نیز با تغییر خط تولید خود اقدام به تولید و عرضه این نوع ماسک‌ها برای تامین نیاز استان کرده‌اند.

 

محمد اهلی ،مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از افزایش چند برابری ظرفیت تولید مواد ضدعفونی کننده، ماسک و مواد شوینده در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان خبر داد و افزود: با پیگیری‌های مسوولان ارشد استان چند واحد صنعتی که در زمینه تولید لوازم بهداشتی مشغول تولید بودند با تغییر خط تولید خود به تولیدات مواد ضدعفونی کننده و ماسک در تلاش هستند تا نیاز استان را به این محصولات برطرف کنند.

وی بیان‌کرد: برخی از واحدهای صنعتی استان که امکان تغییر خط تولید خود را داشتند به تولید مواد ضدعفونی‌کننده رو آورده‌اند که به عنوان نمونه چند واحد خط تولید خود را به تولید محصولات الکل، ماسک و اسپری‌های ضدعفونی‌کننده دست اختصاص دادند.

 

تولید محلول ضد عفونی از ضایعات پتروشیمی در قوچان

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قوچان گفت: محصول ضد عفونی از ضایعات پتروشیمی توسط یک شرکت دانش بنیان در این شهرستان تولید شد.

کوروش علی نژاد  افزود: این محصول که برای نخستین بار در کشور تولید شده است به صورت پودر جامد بوده که با انجام ترکیبات به صورت غلیظ وارد بازار می‌شود و برای مصرف و ضد عفونی باید با آب ترکیب شده و سپس استفاده شود.

 

وی با اشاره به پیش‌بینی تولید ۱۰۰ تن از این محصول ادامه داد: این ماده قوی است و ماندگاری بسیار دارد به طوریکه اگر روی سطحی قرار بگیرد تا ۲۴ ساعت علاوه بر از بین بردن ویروس می‌تواند در صورت نشستن ویروس جدید نیز آن را از بین ببرد.

وی ادامه داد: این محصول در ابتدا به عنوان یک ایده از جمع آوری پسماندهای پتروشیمی مطرح شد که پس از انجام آزمایشات و پیگیری استانداردها محصولی با عنوان کلر جامد یا سیانوریک اسید با خلوص ۹۸ درصد تولید شد و به عنوان محصول دانش بنیان نوپای نوع ۲ از معاونت علمی ریاست جمهوری مجوز دریافت کرد.

 

تولید ژل ضدعفونی کننده در جهاددانشگاهی خوزستان

رییس جهاد دانشگاهی خوزستان از تولید ژل ضدعفونی کننده دست در پژوهشکده تکنولوژی تولید این سازمان خبر داد.

سیدعلیرضا علوی گفت: با توجه به شرایط موجود و ضرورت تامین مواد ضدعفونی کننده برای توزیع عمومی پژوهشگران جهاددانشگاهی خوزستان از هفته گذشته به سرعت وارد عمل شده و موفق به تولید ژل ضدعفونی کننده دست شدند.

به منظورحفظ سلامت مردم از زمان شیوع ویروس کرونا در خوزستان، چندین خط تولید ژل و محلول ضدعفونی کننده در استان راه اندازی شده است و محصولات خود را در اختیارمردم قرار داده اند.

راه اندازی خط تولید ژل و اسپری ضدعفونی در منطقه پدافند هوایی اصفهان

فرمانده یگان شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی از دستیابی و راه‌اندازی خط تولید ژل و اسپری ضدعفونی‌کننده و مایع دستشویی در سطح منطقه با ترکیبات جدید خبر داد.

«مهدی لعل‌پور» در حاشیه راه‌اندازی خط تولید ژل و اسپری ضدعفونی‌کننده با ترکیبات جدید برای اولین بار در کشور اظهار داشت: متخصصان این منطقه در جهت ریشه‌کن کردن ویروس نوپدید کرونا، با دانش بومی و انجام آزمایشات گسترده موفق به ساخت اسپری ضدعفونی‌کننده با ترکیبات جدید برای اولین بار در سطح کشور شدند.

 

وی با اشاره به تولید روزانه ۵ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده جهت رفع آلودگی سطوح در سطح منطقه و یگان‌های تابعه، از تولید روزانه ۱۰۰۰ لیتر مایع ضدعفونی کننده جهت ارسال به سایر مناطق کشور از جمله قم، کاشان، شیراز و جنوب کشور و آمادگی همه‌جانبه جهت افزایش تولیدات و ارسال آن به سایر نقاط کشور اعم از یگان‌های پدافندی و سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استانی و شهرستانی در صورت تأمین مواد اولیه و موردنیاز خبر داد.

 

تولید دوربین های حرارتی توسط شرکت های دانش بنیان ارومیه 

 رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری این استان برای رفع نیازهای استان در تهیه اقلام مورد نیاز پزشکی وارد عرصه مقابله با بیماری کرونا شدند.

علی‌محمد نیکبخت افزود: تولید دوربین‌های حرارتی، اسپری و  ژل ضدعفونی کننده، مولتی روتر هیبریدی و الکتریکی برای سمپاشی در راستای ضدعفونی مکان‌های مختلف و دستگاه ضدعفونی‌کننده و تصفیه هوا از جمله محصولاتی‌است که شرکت‌های فعال در پارک فناوری ارومیه اقدام به تولید آنها در این راستا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان و فناور به عنوان مهمترین بازیگران عرصه فناوری و نوآوری حاضر به نقش آفرینی در بحران کرونا هستند، بیان کرد: پارک علم و فناوری استان شامل کلکسیونی از توانمندی و تخصص‌ها بوده که نیازمند حمایت هستند و در این عرصه نیز می‌توانند با حمایت مالی، اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهند.
 

خط تولید ماسک و لباس ایزوله در مشهد فعال شد

با هماهنگی انجام شده در یک کارخانه تولید محصولات بهداشتی، خط تولید لباس ایزوله و ماسک توسط دانشجویان این دانشگاه راه‌اندازی شد.

مهدی حافظ مسوول قرارگاه جهادی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این شرکت بهداشتی فضا، لوازم و تجهیرات مورد نیاز را ایجاد کرده است تا در کنار خط تولید سایر محصولات بهداشتی خود، امکان تهیه لباس ایزوله و ماسک زیر نظر ناظر فنی فراهم شود.
وی افزود : توزیع این محصولات با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواهد بود.
 

حرکت های جهادی / بسیج و سپاه هم پای کار آمدند

با توجه به کمبود ماسک و دستکش ، گروهی از جوانان بسیجی صنف تولید البسه و خیاطی شاهرود گرد هم آمده‌اند تا اقلام مورد نیاز مردم را تهیه کنند.

   خیاطان بسیجی شاهرود توان تولید ۵۰ هزار ماسک در کمتر از یک هفته دارند..
فرمانده بسیج اصناف شاهرود با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی هم در جریان این کار قرار گرفته است ، تصریح کرد: به خواسته دانشگاه چند نمونه از ماسک ها  تهیه و ارائه شد و از سوی آنان هم مورد تایید قرار گرفت.

آغاز تولید ماسک با مشارکت سپاه در بیجار

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیجار از تولید ماسک در این شهرستان خبر داد و گفت: قرارگاه جهادی حضرت امام حسین (ع) با توجه به کمبود ماسک، اقدام به راه اندازی ۲ کارگاه تولیدی با استفاده از منابع داخلی و تجهیزات سپاه کرده و محصول تولیدی با مدیریت شبکه بهداشت و درمان در میان مردم توزیع خواهد شد.

سرهنگ سید مرتضی افزود: یکی از این کارگاه ها در محل آماد و پشتیبانی ناحیه مقاومت بسیج سپاه و دیگری با مشارکت بخش خصوصی در شهر تولید خود را با برش پارچه مناسب آغاز کردند و امیدواریم امروز اولین ماسک های تولیدی آماده توزیع شود.

وی  تاکید کرد: میزان تولید روزانه این دو واحد قابل محاسبه نیست ولی در صورت تامین مواد اولیه، می‌توانند حدود ۲۰ تا ۱۰۰ هزار عدد مساک تولید و روانه بازار کنند البته یکی از مهمترین موانع در این خصوص، کمبود مواد اولیه است.

تولید ۱۰ هزار عدد ماسک توسط گروه‌های جهادی در بهشهر

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناحیه بهشهر هم از تولید ۱۰ هزار عدد ماسک توسط گروه‌های جهادی در این شهرستان خبر داد و گفت که این تعداد ماسک در قرارگاه شهید کابلی تولید شده است تا در اختیار مردم و مراکز درمانی قرار گیرد.

حسن پورقربان افزود: با توجه به تقاضای بالای مردم برای مصرف ماسک، تلاش داریم تا این کار را با تولید ماسک بیشتر و لباس بیمارستانی ادامه دهیم.

وی افزود : گروه های جهادی روزانه حدود ۲ هزار ماسک تولید می کنند و کارشناسان بهداشت هم با تمام توان بر مراحل مختلف دوخت و مکان در نظر گرفته شده و ضخامت پارچه نظارت دارند و با کمک بسیج پزشکی کارها با هماهنگی و همکاری در حال انجام است.

قربان پور گفت : علاوه بر تولید ماسک و لباس بیمارستانی، ماشین آلات مناسب برای ایزوله و ضدعفونی کردن معابر و خیابان ها در اختیار شهرداری بهشهر قرار داده شد تا با همکاری هم از این بحران عبور کنیم.

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics