تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چراغ قرمز بورس روشن شد/واکنش منفی شاخص بورس در پی کاهش قیمت نفت

معاملات بازار سرمایه در نخستین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار ۵۹۷۸ واحد کاهش یافت. یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ریزش هشت درصدی قیمت نفت در بازار روز گذشته باعث افت شاخص بورس شد که به دنبال این اتفاق، گروه پتروشیمی و پالایشی بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص بورس داشتند.

 

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری طلا ، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از رکورد شکنی در هفته گذشته امروز در اولین روز کاری با عقب‌نشینی شروع کرد و شاخص کل در پایان معاملات امروز 5980 واحد افت کرد و به رقم 549 هزار و 186 واحد رسید.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

شاخص کل با معیار هموزن 1764 واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم 148 هزار و 501 واحد رسید.

 

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 2000 تریلیون تومان رسید. 

 

امروز معامله‌گران بورس بیش از 5.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 842 هزار نوبت معامله و به ارزش 4832 میلیارد تومان دادوستد کردند.

 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1594 واحد کاهش یافته و به رقم 146 هزار و 398 واحد رسید. 

 

شاخص قیمت با معیار هموزن با کاهش 1174 به رقم 122 هزار و 800 واحد رسید.

 

شاخص آزاد شناور با کاهش 2721 واحد به رقم 697 هزار و 514 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با کاهش 2666 واحد به رقم 388 هزار و 708 واحد رسید. 

 

شاخص بازار دوم بورس با کاهش بی‌سابقه 19 هزار و 662 واحد به رقم یک میلیون و 163 هزار و 695 واحد رسید. 

 

امروز نمادهای بورس کالای ایران و همچنین صنعتی و معدنی گل‌گهر در تقویت شاخص کل بورس اثرگذار بودند و نمادهای پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری غدیر در کاهش شاخص بورس اثرگذار بودند.

 

نمادهای پربیننده امروز در بورس تهران شامل بانک ملت، سایپا، ملی مس ایران، بانک تجارت، ماشین‌سازی اراک، بانک اقتصاد نوین، فولاد مبارکه و پالایش نفت اصفهان و ایران‌خودرو بودند.

 

 

شاخص کل فرابورس نیز ۶۲ واحد ریزش داشت و به رقم ۷۰۴۱ واحد رسید.

 

معامله‌گران در این بازار ۷۷۹ هزار معامله انجام دادند که ۲۴ هزار و ۵۹۶ میلیارد ریال ارزش داشت.

 

در این بازار سنگ آهن گوهر زمین، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت لاوان و مدیریت انرژی امید تابان هور نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را در فرابورس گذاشتند.

 

سهامی ذوب‌آهن اصفهان، گروه سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی، گروه صنایع کاغذ پارس، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، صنایع ماشین‌های اداری ایران، زرین معدن آسیا و س‌. توسعه و عمران استان کرمان لیست نمادهای پربیننده فرابورس را تشکیل دادند.

 

مهدی طحانی امروز گفت: بازار امروز از ابتدای معاملات  روند منفی را در پیش گرفت و با کاهش حدود ۶ هزار واحدی شاخص بورس به معاملات پایان داد.

 

وی ادامه داد: ریزش هشت درصدی قیمت نفت در بازار روز گذشته باعث افت شاخص بورس شد که به دنبال این اتفاق، گروه پتروشیمی  و پالایشی بیشترین تاثیر منفی در افت شاخص بورس داشتند.

 

به گفته طحانی، سنگ آهنی‌ها، فلزات اساسی، بانکی ها و خودرویی به صورت متعال در بازار امروز در حال معامله بودند.

 

طحانی به افزایش مشارکت سهامداران در عرضه‌های اولیه بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: در عرضه اولیه تامین سرمایه بانک ملت که روز چهارشنبه انجام شد شاهد مشارکت یک میلیون و ۶۸۰ هزار سهامدار بودیم که در عرضه اولیه امروز هم مشارکت خوبی را از سوی سهامداران صورت گرفت.

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص بورس در ایران با وجود کاهش قیمت کالاها در دنیا و نیز افت بورس‌های جهانی رو به افزایش است، گفت: سازمان بورس نیم نگاهی به وجود حباب در شاخص بورس دارد و مصوبه‌ای را هم به منظور کنترل هیجان‌های موجود در بازار ابلاغ کرد که ملغی شد.

 

وی پیش‌بینی خود از روند معاملات بازار اینگونه بیان کرد: بازار متعادل با شیب ملایم افزایشی به روند خود ادامه خواهد داد مگر اینکه اتفاق جدیدی در بازار رخ دهد.

 

طحانی با تاکید بر اینکه تغییر در دامنه نوسان بورس بعید به نظر می‌رسد، افزود: نقدشوندگی به عنوان بزرگترین مزیت بازار سرمایه تلقی می‌شود، در حالی که  کاهش دامنه نوسان بورس  می‌تواند زمینه کاهش ورود  نقدینگی در بازار را فراهم کند.

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بزرگترین پیام از مطرح کردن کاهش دامنه نوسان بورس از سوی مسئولان، وجود حباب در بازار سرمایه است، گفت: این موضوع باعث کاهش هیجان و ورود نقدینگی در بورس خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در دیگر کشورهای دنیا دامنه نوسان باز گذاشته خواهد شد تا افراد با هر قیمتی که می‌خواهند اقدام به خرید و فروش کنند.

 

طحانی خاطرنشان کرد: با محدود کردن دامنه نوسان، صف خرید و صف فروش در معاملات بازار سرمایه طولانی‌تر خواهد شد که همین امر منجر به از بین رفتن نقدشوندگی موجود در بازار خواهد شد.

 

 

 

منبع خبر: طلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics