تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تجدید نظر در ضوابط حسابرسی داخلی با تمرکز بر مدیریت ریسک

با گذشت یک سال از سقوط شرکت‌های بزرگی همچون کاریلین و پاتیسیری والری، انجمن حسابرسان داخلی خبره نسخه‌ی به روز رسانی شده از ضوابط کاربردی حسابرسی داخلی را منتشر نمود.

 

به گزارش لحظه نگر حسمان، ضوابط کاربردی حسابرسی داخلی نسخه‌ی تجدید نظرشده‌ی2020 ، توصیه هایی را ارائه می دهد که برای کمک به کسب و کارهای تجاری در بهبود مدیریت ریسک و تقویت راهبری شرکتی طراحی شده است. اگرچه اجرای این ضوابط داوطلبانه است، اما در مورد سازمان‌های بخش خصوصی و سازمان‌های دارای دپارتمان  حسابرسی داخلی و کمیته‌‌های حسابرسی دارای مدیران غیرموظف مستقل یا معادل آن‌ها صدق می کند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

این تغییرات عمده شامل دسترسی نامحدود به حسابرسی داخلی می‌شود، بنابراین از نگاه به هیچ بخشی از سازمان مورد نظر و اطلاعات مدیریتی کلیدی متوقف نمی‌شود. حسابرسان داخلی باید حق حضور و مشاهده‌ی جلسات کمیته‌های اجرایی را داشته باشند، و از طریق خطوط مستقیم ارتباطی با مدیرعامل و گزارش مستقیم به اعضای کمیته‌ی حسابرسی در راستای افزایش اختیار و جایگاه حسابرسی داخلی، گام بردارند. برای بهبود اثربخشی حسابرسی داخلی، به ویژه در برون سپاری حسابرسی داخلی، دو توصیه‌ی اضافی به دنبال مشاوره‌ی عمومی اضافه شده است که شامل الزام به کارگیری مستقیم حسابرسان داخلی ارشد در هر کسب و کار تجاری حتی در صورت برون سپاری وظایف حسابرسی داخلی، برای اطمینان از دسترسی کافی و به موقع به اطلاعات و تصمیمات کلیدی مدیریت است.

 

کل حسابرسی داخلی شرکت ساخت و ساز کاریلین به موسسه‌ی دیلویت برون سپاری شده بود درحالی که هیچ حسابرس داخلی ارشدی به طور مستقیم به کارگمارده نشده بود.

 

انجمن حسابرسان داخلی معتقد است، که حسابرسان داخلی ارشد به احتمال زیاد مستقیماً به اطلاعات کلیدی مدیریت دسترسی پیدا می‌‌کنند و در وضعیت بهتری می‌توانند چشم و گوش هیات مدیره باشند. از سوی دیگر، توصیه شده است ارتباط و اشتراک اطلاعات بین مدیر ارشد حسابرسی داخلی و شریک موسسه‌ی حسابرسی مستقل (خارج از سازمان) باید به طور منظم وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که هر دو وظیفه‌ی اطمینان بخشی خود را به‌طور موثر انجام می‌دهند.

 

انجمن حسابرسان داخلی اذعان کرد، این توصیه نگرانی‌هایی را مبنی بر این‌که حسابرسی داخلی و مستقل همیشه ممکن است به اندازه‌ی کافی با هم کار نکنند، برطرف می‌کند، موضوعی که در اصلاح ساختار حسابرسی بریتانیا برجسته شده است. فروپاشی شرکت‌های بزرگ در یک سال اخیر که با نواقص حاکمیتی شرکتی در ارتباط بوده است منجر به بررسی گسترده ای از چارچوب حسابرسی و حاکمیت شرکتی شده است. از این رو به  هیات‌های مدیره و به ویژه کمیته‌های حسابرسی توصیه می‌شود به منظور دستیابی به عملکرد قوی‌تر مدیریت حسابرسی داخلی و مدیریت ریسک، نسخه‌ی تجدید نظرشده‌ی  ضوابط کاربردی حسابرسی داخلی را اعمال کنند.          

 

 

 

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics