تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

همسویی هیات استانداردهای حسابرسی انجمن حسابداران رسمی آمریکا با دیگر نهادهای استانداردگذار آمریکا بر سر موضوع اهمیت

مفهوم اهمیت در استانداردهای حرفه‌ای انجمن حسابداران رسمی آمریکا اصلاح شده است تا با تعریف مورد استفاده توسط سایر تنظیم‌کننده‌ها و نهادهای استانداردگذار در ایالات متحده مطابقت داشته باشد.

 

به گزارش لحظه نگر حَسمان ، طبق استانداردهای جدیدی که اخیراً توسط هیات استاندارد حسابرسی انجمن حسابداران رسمی آمریکا منتشر شده است، تعریف اهمیت که در استانداردهای این هیات مورد استفاده قرار گرفته به طور قابل ملاحظه‌ای با تعاریف سیستم قضایی ایالات متحده، هیات نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و هیات استانداردهای حسابداری، مطابقت دارد. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

پیش از این، استانداردهای انجمن حسابداران رسمی آمریکا از تعریف اهمیت مطابق با تعاریف استفاده شده توسط هیات استانداردهای بین المللی حسابداری و هیات استانداردهای بین المللی حسابرسی و اطمینان بخشی استفاده می‌کرد. در تعریف جدید هیات استانداردهای حسابرسی انجمن حسابداران رسمی آمریکا آمده است،  به طور کلی، ارائه‌ی نادرست از جمله حذف‌ موارد، در صورتی که به‌صورت جداگانه یا درمجموع ، بر قضاوت یک استفاده کننده‌ی معقول و  منطقی از صورت‌های مالی تأثیر قابل ملاحظه بگذارد، دارای اهمیت اساسی است. در نظر گرفتن اهمیت توسط حسابرس یک موضوع قضاوت حرفه‌ای است و تحت تأثیر درک حسابرس از نیازهای اطلاعاتی مشترک از صورت‌های مالی است. 

 

در تعریف جدیدی که هدف از تعیین اهمیت را توصیف می‌کند، به این موضوع اشاره شده است که فرض حسابرس از استفاده‌ کننده‌ی معقول و منطقی به شرح زیر است:                                                                                                                                                                           
1- داشتن دانش کافی در مورد فعالیت‌های اقتصادی و حسابداری و تمایل برای مطالعه‌ی اطلاعات صورت‌های مالی با دقت کافی.
2- درک این موضوع که صورت‌های مالی بر اساس سطح اهمیت، تهیه، ارائه و حسابرسی می‌شوند.
3- درک ابهام ذاتی در اندازه گیری مبالغی که بر اساس برآوردها ، قضاوت‌ها و در نظر گرفتن رویدادهای آتی، شناسایی شده‌اند.
4- بر اساس اطلاعات موجود در صورت‌های مالی، قضاوت منطقی انجام دهند.
 
این تغییرات در بیانیه‌ی استانداردهای حسابرسی شماره‌ی 138 ، تحت عنوان اصلاحات در تعریف مفهوم اهمیت، و بیانیه‌ی استانداردهای مربوط به کار گواهی دهی ( شهادت دهی) شماره‌ی 20 ، که دارای همین عنوان است، درج شده است. 


این تغییرات به این دلیل صورت گرفته است که هیات استانداردهای حسابرسی به ماموریت انجمن حسابداران رسمی آمریکا برای ارائه‌ی تعاریف مشابه با سیستم قضایی آمریکا و دیگر نهادهای استانداردگذار و مقررات گذار ایالات متحده، در راستای تامین منافع عمومی، اعتقاد دارد. 


این هیات همچنین معتقد است، همسویی با تعریف هیات استانداردهای حسابداری آمریکا آن را با رویه‌هایی که موسسات حسابرسی ایالات متحده در حسابرسی مورد استفاده قرار می دهند، سازگار خواهد کرد. 
استاندارد تجدید نظرشده برای رسیدگی و ارائه‌ی گزارش حسابرسی از تاریخ 15 دسامبر 2020 لازم الاجرا خواهد بود.   

 

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics