تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اهمیت استانداردهای حسابداری با کیفیت برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت

در نهمین سمپوزیوم تحقیقات حسابداری هانس هوگرورست در مورد اهمیت استانداردهای حسابداری باکیفیت برای حمایت از سرمایه گذاری‌های بلند مدت صحبت کرد.


به گزارش لحظه نگر حَسمان ، در نهمین سمپوزیوم تحقیقات حسابداری که به میزبانی نهاد استانداردگذار فرانسه برگزار شد، هانس هوگرورست رئیس هیات مدیره‌ی هیات استانداردهای بین المللی حسابداری، در مورد اهمیت استانداردهای حسابداری باکیفیت برای حمایت از سرمایه گذاری‌های بلند مدت صحبت کرد. سخنرانی وی بر دو محوریت استوار بود، وی ابتدا توضیح داد که چگونه پروژه‌های مربوط به صورت‌های مالی اساسی هیات استانداردهای بین المللی در زمینه‌ی گسترش گزارشگری شرکتی به واحدهای تجاری کمک می‌کند تا عملکرد بلند‌مدت خود را برای سرمایه گذاران بهتر تشریح کنند، سپس مسیر بحث خود را به سمت حسابداری سرمایه‌گذاری‌ در سهام سوق داد. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در پیش نویس استاندارد جدید در مورد ارائه‌ی عمومی و افشای صورت های مالی که در این هفته توسط هیات استانداردهای بین المللی حسابداری منتشر شد، استاندارد پیشنهاد شده تعریف جدیدی از سود عملیاتی را ارائه نمود، که باعث افزایش مقایسه پذیری می‌شود و به ابزاری قدرتمند برای شرکت‌ها تبدیل می‌شود تا عملکرد بلند مدت خود را برای سرمایه گذاران توضیح دهند. پیش نویس استاندارد جدید همچنین پیشنهاد می‌کند که شرکت‌هایی که مجبور به شناسایی عناصر درآمد و هزینه‌ای غیرعادی و دارای محدودیت در پیش بینی ارزش هستند، این موارد را در یادداشت‌های توضیحی ارائه نمایند. هیات استانداردهای بین المللی حسابداری معتقد است که این پیشنهادات به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا از پایداری درآمدها بینش کسب کنند و همچنین به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی بلند مدت خود را بهتر توضیح دهند. 

 

این هیات همچنین معتقد است که به روزرسانی بیانیه‌ی عملکرد تفسیری مدیریت در کمک به شرکت‌ها برای توضیح موارد مربوط به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود به سرمایه‌‌گذاران مهم است. عناصری که ممکن است برای استراتژی‌های بلند مدت یک شرکت ضروری باشد، همچون مدل کسب و کار تجاری، منابع نامشهود آن، محیط تجاری که در آن فعالیت می‌کند و اطلاعات آینده نگر، فراتر از صورت‌های مالی هستند. به ویژه اطلاعات مربوط به دارایی‌های نامشهود و پایداری، که در  فعالیت بلندمدت و تداوم فعالیت یک شرکت بسیار مهم هستند، اما بیانیه‌ی عملکرد فعلی تمام چیزها را نمی‌گوید. آقای هوگرورست سپس به نوسانات کوتاه مدت در مقابل دیدگاه بلند مدت پرداخت. وی توضیح داد که نگاه به بلند‌مدت به این معنی نیست که می‌توان پدیده‌های اقتصادی کوتاه مدت را نادیده گرفت. اگر نوسانات کوتاه مدت در صورت‌های مالی نشان دهنده‌ی نوسانات واقعی اقتصادی است، نباید آن را به طریقی مصنوعی دور ریخت و یا از آن استفاده نکرد. 

 

شرکت‌ها یا سرمایه گذارانی که از دید بلند مدت برخوردار هستند، باید بتوانند در برابر تغییرات اجتناب ناپذیر کوتاه مدت بازار مقاومت کنند. آقای هوگرورست خاطر نشان کرد هیات استانداردهای بین المللی حسابداری طبقه‌ی آماده برای فروش را برای سرمایه‌گذاری در سهام  حذف کرد و ارزش منصفانه به عنوان الزام پیش فرض برای  سرمایه گذاری  در سهام تبدیل شد. وی اظهار داشت، از آن زمان تاکنون برخی از ذینفعان پیشنهاد کرده اند که این روش حسابداری برای سرمایه گذاری بلند مدت در ابزارهای مالی سرمایه‌ای عاملی بازدارنده است زیرا می تواند به نوسانات کوتاه مدت بیش‌تر در صورت سود و زیان منجر شود. البته او درستی این نظرات تائید کرد زیرا طبقه‌ی آماده برای فروش  برای سرمایه گذاری‌ در سهام در استاندارد بین المللی حسابداری شماره‌ی 39 ابزار مناسبی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کرد تا صورت سود و زیان خود را با گذشت زمان هموار کنند. 

 

وی یک نمونه‌ی واقعی از شرکتی را عنوان نمود که قصد داشت با انتشار مقادیر بالاتری از ذخیره‌ی آماده برای فروش، سود خالص قبل از آماده برای فروش خود را کم‌تر کند و  استاندارد بین المللی حسابداری شماره‌ی 39 بستر لازم برای این کار فراهم می‌کرد، در چنین شرایطی عملکرد شرکت کاملاً منعکس نمی‌شود و  عملکرد رو به وخامت شرکت برای سرمایه گذاران کم‌تر به وضوح دیده می شود. بنابراین، هوگرورست اظهار داشت، وی به شدت به استانداردهای حسابداری اعتقاد دارد که دامنه‌ی مدیریت سود را به حداقل می رساند. به هر ترتیب این موضوع احتمالاً به یکی از مباحث داغ در بررسی‌های پس از اجرای استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره‌ی 9 تبدیل خواهد شد.           

 

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics