تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پیشنهاد هیات نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام برای تغییر استانداردهای کنترل کیفیت

هیات نظارت بر حسابداری شرکت های سهامی عام نسخه‌ی مفهومی پیشنهادی را منتشر کرده است که رویکرد جدیدی را برای تغییر استانداردهای کنترل کیفیت ارائه می دهد.


به گزارش لحظه نگر حَسمان ، تغییرات درنظر گرفته شده توسط هیات نظارت بر حسابداری شرکت های سهامی عام ، بزرگ‌ترین تغییرات از زمان تصویب استانداردهای فعلی کنترل کیفیت توسط هیات نظارت و پس از تأسیس آن به موجب قانون ساربینز- آکسلی در سال 2003 ، به دلیل رسوایی‌های بزرگ حسابداری همچون انرون و ورلدکام است. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

اما، محیط حسابرسی از آن زمان به ویژه با استفاده‌ی گسترده‌تر از فناوری‌ها برای مکانیزه کردن فرآیند حسابرسی و استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، تغییرات زیادی کرده است. 

 

ویلیام دونکه، رئیس هیات نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام اذعان کرد، سیستم‌های کنترل کیفیت موسسات حسابرسی نقش اساسی را در بازارهای ایالات متحده‌ی آمریکا ایفا می‌کنند. سیستم‌های کنترل کیفیت پایه و اساسی را برای مؤسسات حسابرسی فراهم می‌کنند تا حسابرسی‌ها با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای هیات نظارت صورت گیرد. 

 

وقتی موسسات سیستم های کنترل کیفیت خود را به شکل اثربخش طراحی و به کار  می‌گیرند، این سیستم‌ها تطابق یکنواخت‌تر با استانداردهای هیات نظارت را فراهم می‌کنند و از این طریق به سرمایه گذاران سود می رسانند. 

 

هیات نظارت، نظرات عمومی را برای تعیین رویکرد آتی در راستای بهبود سیستم های کنترل کیفیت در موسسات حسابرسی، درخواست کرده است. 

 

دونکه معتقد است دریافت نظرات عمومی نقش مهمی در ملاحظات هیات نظارت درباره‌ی تجدید نظر در رویکرد فعلی استانداردهای کنترل کیفیت بازی خواهد کرد. 

 

به هر ترتیب، هیات نظارت قصد دارد این استانداردها را پیرامون چارچوب مبتنی بر ریسک تجدید نظر کند. 

 

همچنین در نظر دارد از استاندارد کنترل کیفیت اخیر پیشنهادی توسط هیات استانداردهای بین المللی حسابرسی و اطمینان بخشی، معروف به استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت، استاندارد شماره 1 ، به عنوان نقطه‌ی آغاز استاندارد کنترل کیفیت آینده‌ی خود استفاده نماید. 

 

هیات نظارت بر این باور است الزام موسسات برای پیروی از استانداردهای کنترل کیفیت متفاوت برای بسیاری از موسسات که از استانداردهای هیات نظارت در کنار استانداردهای هیات استانداردهای بین المللی حسابرسی و اطمینان بخشی تبعیت می‌کنند، به ویژه موسساتی که در خارج از کشور حضور دارند، عملی نخواهد بود. 

 

نسخه‌ی مفهومی برخی از الزامات افزایشی یا جایگزین را توضیح می دهد که ممکن است برای موسسات زیر نظر هیات نظارت مناسب باشد. دریافت نظرات بر روی نسخه‌ی مفهومی تا 16 مارس 2020 ادامه خواهد یافت.  

 

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics