تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بهبود اجرای استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره‌ی 16- تغییرات الزامات افشای اجاره‌ها (IFRS 16)

طبق بیان شورای گزارشگری مالی شرکت‌ها باید اطلاعات مربوط به قضاوت‌های کلیدی حسابداری همچون شناسایی اجاره‌ها یا ارزیابی طول مدت آن‌ها را افشا نمایند.


به گزارش لحظه نگر حَسمان ، شورای گزارشگری مالی بریتانیا از شرکت‌ها خواسته است تا اجرای استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره‌ی 16 را بهبود ببخشند. مطابق با بررسی شورای گزارشگری مالی بریتانیا، در سال نخست اجرای استاندارد حسابداری جدید اجاره‌ها توسط شرکت‌ها، تاکنون اطلاعات کافی در مورد تأثیر اجرای این استاندارد  ارائه نشده است. 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

این نهاد تنظیم کننده برای نخستین بار به بررسی صورت‌های مالی میان دوره‌ی 20 شرکت که برای اولین بار استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره‌ی 16 را به کارگرفته‌اند، پرداخته است. 

 


در حالی که ‌نمونه‌ها از میان شرکت‌هایی است که دارای بهترین رویه‌ی عمل بودند و افشائیات آن‌ها بیش از حداقل شرایط لازم را احراز کرده است، اما شورای گزارشگری مالی معتقد است،  می‌توان کارهای بیش‌تری برای نشان دادن تأثیرات استاندارد جدید انجام داد. 

 

شورای گزارشگری مالی اذعان دارد، شرکت‌ها باید اطلاعات مربوط به قضاوت‌های کلیدی حسابداری همچون شناسایی اجاره‌ها یا ارزیابی طول مدت آن‌ها را افشا نمایند. 

همچنین باید توضیحات شفاف‌تری در مورد تغییرات خاص و جزئیات مغایرت میان تعهدات ناشی از اجاره‌ی عملیاتی طبق استاندارد قبلی و تعهدات اجاره‌ای طبق استانداردجدید، با ذکر اقلام مغایرت، ارائه شود. 

 

علاوه بر این، در شرایطی که شرکت‌ها از معیارهای عملکرد جایگزین برای کمک به استفاده‌کنندگان جهت درک اثرات استاندارد جدید استفاده می‌کنند، این معیارها باید به درستی برچسب‌گذاری شود، مغایرت‌ها توضیح داده شوند و برتری بیش‌تری نسبت به معیارهای ارائه شده در استاندارد بین المللی، داده نشود. 

 

شورای گزارشگری مالی اظهار کرد، زمانی که پذیرش استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره‌ی 16 تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر شرکت دارد، انتظار می‌رود مدیریت الزامات استاندارد بین المللی حسابداری شماره‌ی 8 ( رویه‌های حسابداری، تغییرات در برآوردهای حسابداری و اشتباهات)، و همچنین الزامات افشای استاندارد جدید اجاره‌ها را در نظر بگیرند. 

 

ضمناً انتظار می‌رود که مدیریت اطمینان حاصل کند افشای اطلاعات کافی بوده است و به استفاده کنندگان این امکان را می دهد تا میزان تأثیرگذاری استاندارد بین المللی شماره‌ی 16 بر کسب و کار تجاری را درک نمایند. 

 

شورای گزارشگری مالی اعلام کرد، ما شرکت‌ها را تشویق می‌کنیم هنگام تعیین میزان افشای اطلاعات موجود در گزارش‌های رعایت شده باشند، بلکه اهداف افشای استاندارد نیز پوشش داده شده است. 

 

با آغاز این هدف مسیری طولانی طی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که استفاده کنندگان تاثیرات استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره‌ی 16 بر شرکت را درک کرده‌اند. 

 

استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره‌ی 16 برای اولین بار اجاره‌ها را به ترازنامه می‌آورد و تأثیر عمده‌ای بر تعدادی از بخش‌ها از جمله حمل و نقل و خرده فروشی دارد، جایی که تعداد زیادی اجاره‌ها در آن نگهداری می‌شود.

 

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics