تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

داستان بیت کوین‌هایی که به احمقانه‌ترین شکل ممکن از دست رفته‌اند

خواندن عنوان این مطلب هم شاید ترسناک باشد! از دست دادن بیت کوین به معنای واقعی کلمه یعنی از دست دادن بیت کوین! نه بانکی در میان است که دست به دامن آن شوید و نه مرجع بالاتری که پولتان را برگرداند. بیت کوین‌های از دست رفته تا ابد از اختیارتان خارج است و بهتر است دیگر به آنها فکر نکنید!

 اِی‌ام‌بی کریپتو در مقاله تازه خود ماجرای افرادی را تعریف می‌کند که به شکل‌های احمقانه‌، بیت کوین‌های زیادی را از دست داده‌اند.

بهتر است که هیچ گاه این دو قانون از یادتان نرود:

    قانون اول: کلیدهای خصوصی (یا عبارات بازیابی) خود را امن نگه دارید.
    قانون دوم: هیچ‌وقت قانون اول را فراموش نکنید.

 

همیشه خوش‌شانسی، این بار حماقت

داستان‌های زیادی درباره پولدار شدن آدم‌های خوش‌شانس با بیت کوین وجود دارد. این مقاله، بر کم شانس‌ترین آنها که پول و بیت کوین‌های خود را از دست داده‌اند، تمرکز دارد.


جای کامپیوتر ماینینگ در انباری نیست

نمی‌توانید چون ارزش بیت کوین‌های شما بالاتر نرفته است، کامپیوتر قدیمی خود را که در آن بیت کوین ذخیره شده است، گوشه انباری بیندازید. اما شخص داستان ما این کار را انجام داد. این داستان حدود سال ۲۰۱۰ زمانی که همه چیز ساده‌تر بود، سال‌ها قبل‌تر از انفجار شهرت بیت کوین رخ داده است. سایل ترنر (Syl Turner)، دو بیت کوین را زمانی که تقریبا بی‌ارزش بودند، استخراج کرد. و بعد موقتا کامپیوتر قدیمی‌اش را به اتاق زیرشیروانی منتقل کرد.

 

هفت سال بعد، زمانی که شاهکار ساتوشی ارزش فراوانی پیدا کرد، این توسعه دهنده نرم‌افزار اهل آتلانتا، تازه به یاد بیت کوین‌هایش افتاد. اما دیگر خیلی دیر بود. کامپیوترِ به ظاهر به درد نخور و تمام اطلاعات آن بر باد رفته بود. دو بیت کوین به راحتی از دست رفت.


جیمز هاول، فردی که بیت کوین‌هایش را در محل دفن زباله گم کرد!

حالا که داریم در مورد کم شانس‌ترین بیت کوینرها صحبت می‌کنیم‌، چطور می‌توانیم جیمز هاولز (James Howells) را فراموش کنیم؟ این مربوط به زمانی است که هر واحد بیت کوین حدود ۱۳۰ دلار قیمت داشت و آن زمان مشخص شد که هاولز ۷,۵۰۰ بیت کوینی که در سال ۲۰۰۹ استخراج کرده بود را دور انداخته است. ممکن است بپرسید کجا انداخته است؟ در محل دفن زباله‌ها!


کامپیوتر خراب و هزاران دردسر

عنوان به نوعی خلاصه داستان را بازگو می‌کند. شخصی به اسم دالتون مک‌کی (Dalton Mackey)، یک روز ۲۵ بیت کوین خریداری کرد و آنها را در کیف پولش که روی کامپیوترش نصب بود ذخیره کرد. مدتی بعد که بیت کوین‌ها را به کلی فراموش کرده بود، سیستمش خراب شد و یک سیستم جدید گرفت. بعد از جهش بلند بیت کوین فهمید که چه کار کرده است. او می‌توانست امروز یک ثروتمند باشد.


آمد، خرید، فراموش کرد

همه ما دوستانی داریم که کیف پولشان را در پاساژ گم کرده‌اند، یا موبایل‌هایشان را در مغازه‌ها جا گذاشته‌اند! اما کیفی که در آن یک فلش یو‌اس‌بی حاوی کلیدهای خصوصی بیت کوین است چطور؟ با جان آشنا شوید. در سال ۲۰۱۲، یک دانشجوی سال اولی، ۱۰ بیت کوین خریداری کرد و کلید خصوصی حاوی این بیت کوین‌ها را روی یک فلش مموری ذخیره کرد. خلاصه اینکه وقتی که کیفش را جا گذاشت، همه این سرمایه‌ها را از دست داد!


چوب خدا صدا ندارد

یک دلال موادمخدر ایرلندی به نام کلیفتون کالینز (Clifton Collins)، چیزی در حدود ۶,۰۰۰ بیت کوین را بین ۱۲ کیف پول جدید تقسیم کرد و در هر کدام ۵۰۰ بیت کوین قرار دارد. سپس کلیدهای خصوصی ۱۲ حسابش را روی یک تکه کاغذ نوشت و آن‌ها را در یک قوطی آلومینیومی در کیف ماهیگیری‌اش مخفی کرد.

برویم سر اصل مطلب. مواد فروش قصه ما برای قاچاق ماری جوانا دستگیر شد و صاحب خانه‌اش وسایل و اسبابش از جمله کیف ماهیگیری‌اش را دور ریخت. این داستانِ غمگین از دست رفتن بیت کوین‌های یک مرد ایرلندی بود.

 

در نیمه روشن داستان، او با از دست دادن ثروتش کنار آمده و گفته است این در واقع «مجازات حماقت خودش» بوده است.
داستان نشریه وایرد

مای شوتز (Mai Schotz)، کارمند مجله مشهور وایرد (Wired) می‌گوید:

    ما احمق بودیم، اما تنها احمق موجود نبودیم.

 

در سال ۲۰۱۳ کارمندان دفتر نشریه وایرد در سانفرانسیسکو، ۱۳ بیت کوین را با استفاده از یک دستگاه ماینینگ ساخته‌شده توسط شرکت باترفلای لبز (Butterfly Labs) استخراج کردند. اما امروزه هیچکدام از آن بیت کوین‌ها در دسترس نیست. آنها کلیدهای خصوصی کیف پول را فراموش کرده و هیچ کس هم نمی‌تواند این رشته متنی ۶۴ کارکتری را به یاد بیاورد.
منتقد سرسخت بیت کوین که بیت کوینی از دست نداده است
احمقانه‌ترین راه‌هایی که افراد بیت کوین‌هایشان را از دست داده‌اند
 

پیتر شیف (Peter Schiff)، اقتصاددان طرفدار طلا و منتقد بزرگ بیت کوین دکتری افتخاری این لیست را دریافت می‌کند. این طرفدار طلا خودش رمز کیف پولش را فراموش کرد و بیت کوین را مقصر دانست. شیف، این منتقد سرسخت ارزهای دیجیتال، در شبکه‌های اجتماعی با ناراحتی گفته بود که کیف پولش خراب شده است. او بعدها توییت کرد که آن مشکل به خاطر به‌روزرسانی نرم‌افزار و خروج او از حساب‌ کاربری‌اش بوده است. بله، اقتصاددان مشهور از کلمات بازیابی کیف پولش بک‌آپ نگرفته بود.

منبع خبر: ارز دیجیتال
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics