تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حسابرسی محاسبات ابری (رایانش ابری)

محاسبات ابری یا همان رایانش ابری، کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات را متحول کرده است، درمقابل ریسک‌های قابل ملاحظه‌ای را ایجاد می‌کند که نیاز به برنامه ریزی دارد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان ، در سال‌های اخیر رایانش ابری در حال تبدیل شدن به یک فناوری مهم در حوزه‌ی فناوری اطلاعات است. متخصصان این حوزه بر این باورند که رایانش ابری (Cloud Computing)، فرآیندها را در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات دگرگون خواهد کرد با توجه به اینکه برای ریسک های همراه آن باید برنامه ریزی هایی صورت گیرد.. چگونگی ارزیابی مدیریت ریسک محاسبات ابری توسط حسابرسان داخلی بسیار مهم است و موضوعات کلیدی مرتبط با آن شامل امنیت ابر، خدمات مشتری، مدیریت ارائه دهنده‌ی خدمات ابری و انطباق با قوانین و مقررات است. راهنمای حسابرسی محاسبات ابری به موارد مهمی‌ که  باید توسط حسابرسان داخلی انجام شود، اشاره می‌کند. 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

توجه به این نکته ضروری است که بسته به مقیاس و پیچیدگی خدمات مورد استفاده ( مبتنی بر رایانش ابری)، رویکرد حسابرسی که انجام می‌شود متفاوت خواهد بود. 

 

سؤالاتی که حسابرسی داخلی قبل از آغاز کار باید در نظر بگیرد، عبارتند از:                                                                      
1- آیا فرایند ارزیابی ریسک حسابرسی موجود به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا میان دامنه‌ی خدمات ابری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، تمایز قائل شود؟ 
2- آیا درک روشنی از تفاوت میان سازمان و ابر، و  این‌که مرز فناوری از کجا شروع و متوقف می شود، وجود دارد؟
3- آیا توضیحات کافی به ذینفعان داخلی، همچون مدیران و کمیته‌ی حسابرسی ارائه شده است که استدلال تجاری یا تأثیر محاسبات ابری را برجسته نماید؟
4- آیا ارزیابی‌های حسابرسی به شکل گسترده ریسک‌های گروه‌های مختلف ذینفع را در نظر می‌گیرد؟
5- نمونه‌ها چگونه انتخاب می شوند و آیا فرصت‌ انجام تجزیه و تحلیل داده‌ها، چه از طریق تحلیلگران برون سازمانی و چه از طریق تحلیلگران درون سازمانی، برای انجام تجزیه و تحلیل‌های پیچیده وجود دارد؟
6- آیا تیم‌های حسابرسی از تفاوت در خدمات محاسبات ابری آگاه هستند و آیا آن‌ها از رویه‌ی صحیحی برای  پوشش حسابرسی اثربخش استفاده می کنند؟
7- آیا استراتژی سازمان برای استفاده از خدمات مبتنی بر ابر با استراتژی کلی کسب و کار مرتبط است؟

 

ریسک‌ها و چالش‌های اصلی اجرای حسابرسی ابری عبارتند از:
1- امنیت ابر: 
امنیت یکی از حوزه‌های اصلی تمرکز این گزارش است و نیاز به دانش دقیق دارد. طیف گسترده‌ای از کنترل‌های امنیتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، از کنترل دسترسی و رمزگذاری تا دفاع سایبری و نظارت. این موضوع که ارائه دهنده‌ی خدمات ابری تا چه میزان استانداردهای امنیتی را می‌شناسد نیز حتماً باید در نظر گرفته شود.
                                                                                                                    
2- اهمیت انعطاف پذیری عملیاتی برای تداوم ارائه‌ی خدمات: 
انعطاف پذیری عملیاتی مؤثر علاوه بر برآورده کردن الزامات قانونی و مقرراتی برای تداوم در ارائه‌ی خدمات به مشتریان ضروری است. حسابرسی داخلی باید میزان انعطاف پذیری موردنیاز و چگونگی برآورده شدن این الزامات توسط ارائه دهنده‌ی خدمات مبتنی بر ابر را درنظر بگیرد.
                                                                                                                  
3- مدیریت تأمین کننده ( ارائه دهنده‌ی خدمات مبتنی بر ابر) و نقش آن در تداوم ارائه‌ی خدمات: 
حسابرسان داخلی باید بدانند مدل عملیاتی چگونه کار می‌کند، برای دانستن مدل عملیاتی و معیارهای آن، باید با تیم ارائه‌ دهنده‌ی خدمات مبتنی بر ابر، جلسات مستمر ترتیب داده شود.                                                             

4- آیا سیاست‌ها و فرآیندهای حاکمیتی برای دستیابی به اهداف مناسب هستند؟ 
باید سیاست‌ها و رویه‌های محاسبات ابری متناسب با هر سازمان، ایجاد شود. خدمات مبتنی بر ابر می‌تواند به راحتی تهیه شود و این ریسک وجود دارد که سازمان کنترل مرکزی خود بر روی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات را از دست بدهد.                                                                                                                                                           

5- اهمیت تطابق با قوانین و مقررات: 
ارائه دهندگان خدمات مبتنی بر ابر باید هم الزامات قانونی و هم مقررات را رعایت کنند. این حوزه‌ی پیچیده در حال تحول است. مقررات گذاران مالی به طور فزاینده‌ای بر روی ریسک بالقوه‌ی ناشی از استفاده‌ی تعداد زیادی از سازمان‌ها از تعداد اندک ارائه دهندگان خدمات ابری، متمرکز هستند، زیرا شکست یک ارائه‌ی دهنده‌ی خدمات ابری می‌تواند اختلال بزرگی ایجاد کند. 

                 

با استفاده از فناوری محاسبات ابری، سازمان‎ها می‌توانند مدل‌های عملیاتی جدیدی را اتخاذ نمایند که با افزایش سطح اتوماسیون، از مدیریت فناوری اطلاعات به شکل سنتی فاصله بگیرند.

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics