تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت دارد؟

هاوینگ بیت کوین چیست و چه معنایی دارد؟ چه زمانی رخ می‌دهد؟ چه تأثیری روی ارزش بیت کوین می‌گذارد؟ در این پست با کمک مقاله‌ای از وب‌سایت «99bitcoins» به زبان ساده به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

به گزارش لحظه نگر مالی حسمان به نقل از خبرگزاری ارز دیجیتال، به طور میانگین، هر چهار سال یکبار (پس از گذشت ۲۱۰هزار بلاک در بلاک چین بیت کوین)، میزان تولید بیت کوین‌های جدید به شکل ناگهانی نصف می‌شود یا به‌طور دقیق‌تر، پاداش اهدایی به ماینرها برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک چین ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. هاوینگ توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، و با هدف کنترل تورم بیت کوین، در کد این شبکه قرار داده شده است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

از آنجایی که رویداد هاوینگ در واقع نرخ عرضه بیت کوین‌های جدید یا همان عرضه را نصف می‌کند، به عقیده کارشناسان این رویداد تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت بیت کوین می‌گذارد و می‌تواند ارزش بیت کوین را در طول زمان افزایش دهد.

این خلاصه‌ای بود از رویداد هاوینگ برای کسانی که وقت زیادی برای مطالعه ندارند، اما اگر به دنبال اطلاعات دقیق‌تری هستید، بهتر است به خواندن ادامه دهید.

 

برای درک مفهوم هاوینگ بیت کوین، ابتدا باید با مفاهیم اولیه استخراج بیت کوین آشنا شوید. به طور خلاصه، می‌توان گفت که افرادی داوطلب تحت عنوان استخراج‌کننده یا «ماینر» برای تایید تراکنش‌های بیت کوین و حفظ امنیت آن، قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود را در فرایندی به نام «استخراج» در اختیار شبکه قرار می‌دهند که مستلزم مصرف برق و حل معادلات ریاضی پیشرفته است. شبکه به عنوان پاداش مقداری بیت کوین تولید می‌کند و به استخراج‌کنندگان می‌دهد. هاوینگ هر چهار سال یکبار پاداش استخراج‌کنندگان را نصف می‌کند.

هنگامی‌ که ساتوشی ناکاموتو مشغول تعیین قوانین پروتکل بیت کوین بود، روی دو قانون بیش از همه تأکید داشت:

  • موجودی بیت کوین متناهی و محدود به ۲۱ میلیون واحد باشد.
  • تعداد بیت کوین‌های تولیدشده به ازای هر بلاک، پس از هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، ۵۰ درصد کاهش یابد.

 

هالوینگ یا هاوینگ؟

در تلفظ عبارت هاوینگ (halving)، حرف «L» تلفظ نمی‌شود. بنابراین اگرچه در میان کاربران فارسی‌زبان از عبارت هالوینگ هم استفاده می‌شود، هاوینگ صحیح‌تر است.

هاوینگ بیت کوین هر چند سال یکبار رخ می‌دهد؟

با توجه به این‌ که در هر ساعت به‌طور میانگین ۶ بلاک پیدا می‌شود و رویداد هاوینگ هم پس هر ۲۱۰ هزار بلاک اتفاق می‌افتد، می‌توان به‌طور تقریبی گفت که هاوینگ هر ۴ سال یک‌بار رخ می‌دهد.

در ابتدای فعالیت بیت کوین، هر ده دقیقه ۵۰ واحد بیت کوین تولید می‌شد، یا به عبارت دقیق‌تر اولین ماینری که به پاسخ معادله بلاک می‌رسید، ۵۰ بیت کوین دریافت می‌کرد. در سال ۲۰۱۲، پس از اولین هاوینگ، پاداش استخراج به ۲۵ رسید و در سال ۲۰۱۶، پس از دومین هاوینگ، پاداش استخراج به ۱۲.۵ واحد رسید. امروز که در حال نگارش این مقاله هستیم، در هر ده دقیقه حدود ۱۲٫۵ بیت کوین تولید می‌شود. این رقم بعد از هاوینگ بعدی که در می ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) اتفاق خواهد افتاد، به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد.

 

فلسفه رویداد هاوینگ چیست؟

شاید شما هم از خودتان بپرسید که چرا طراحی این تغییر در پاداش ماینرها لازم بوده است و چرا نباید نرخ پاداش اعطایی به ماینرها را ثابت نگاه داشت. آیا این رویداد به ضرر ماینرها تمام نخواهد شد؟

 پاسخ این سؤال در قانون عرضه و تقاضا نهفته است.

اگر بیت کوین‌های جدید به‌سرعت تولید شوند، یا تعداد بیت کوین‌های قابل تولید نامتناهی باشد، به‌ تدریج تعداد بالای بیت کوین‌های در گردش، ارزش آن را پایین خواهد آورد.

منبع خبر: ارز دیجیتال
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics