تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شناسایی تفاوت سود قطعی اوراق مشارکت با سودهای علی الحساب پرداختی و پرداختنی

ناشر اوراق نمی تواند به دلیل نامشخص بودن نتایج عملکرد طرح در دوره های آتی، شناسائی تفاوت سود قطعی اوراق مشارکت با سودهای علی الحساب پرداختی و پرداختنی را تا سررسید اوراق به تعویق اندازد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان ، در مواردی که پرداخت تفاوت سود قطعی اوراق مشارکت با سودهای علی الحساب پرداختی و پرداختنی، به تاریخ سررسید اوراق (به عنوان مثال در پایان دوره چهار ساله) موکول شده باشد، در این صورت چنانچه سود قطعی محاسبه شده در پایان هر دوره مالی بیش از علی الحساب پرداختی | پرداختنی ناشر باشد، ناشر اوراق نمی تواند به دلیل نامشخص بودن نتایج عملکرد طرح در دوره های آتی، شناسائی این تفاوت را تا سررسید اوراق (پایان سال چهارم) به تعویق اندازد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


 با توجه به استاندارد حسابداری ۴ با عنوان "ذخایر، بدهی های احتمالی و دارایی های احتمالی"، هرگاه تعهدات فعلی (قانونی یا عرفی) در نتیجه رویدادی در گذشته ایجاد شده، خروج منافع اقتصادی برای تسویه تعهد محتمل باشد و مبلغ تعهد به گونه ای اتکاپذیر قابل برآورد باشد، باید بدهی در حسابها شناسایی شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه تفاوت سود قطعی و علی الحساب در پایان هر دوره مالی ناشی از عملکرد طرح در آن دوره می باشد، لذا تطابق درآمد و هزینه ایجاب می نماید که تفاوت مزبور در دوره مربوط شناسایی شود. بنابراین تعویق شناخت تفاوت سود قطعی و علی الحساب به سال آخر سررسید اوراق، منطبق با استانداردهای حسابداری نیست.

 

منبع خبر: پرسش و پاسخ کمیته فنی سازمان حسابرسی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics