تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

واحدهای تجاری کم‌تر پیچیده کدام‌اند ؟

اینکه منظور از یک واحد تجاری کم‌تر پیچیده چیست و چرا به جای واحدهای تجاری کوچک و متوسط از این عبارت استفاده می‌شود؟ باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد

به گزارش لحظه نگر حَسمان ، هنگامی که بحث در مورد چالش‌های به‌کارگیری استانداردهای بین المللی حسابرسی در اجرای حسابرسی واحدهای تجاری کوچک و متوسط و مشکلات پیرامون آن‌ها به میان می‌آید، بهتر است به جای مقوله‌ی اندازه بر پیچیدگی واحد تجاری تمرکز نماییم. دلیل این امر این است که در محیط امروز فقط به شاخص اندازه نمی پردازیم،  ممکن است واحدهای تجاری کوچک‌تری وجود داشته باشند که پیچیده تلقی شوند، و ممکن است واحدهای تجاری وجود داشته باشند که کوچک‌تر به حساب نیایند اما کم‌تر پیچیده به نظر برسند. 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

در این نوشتار بیش‌تر بر نحوه‌ی توصیف واحدهای تجاری کم‌تر پیچیده می‌پردازیم. نحوه‌ی استفاده از این توضیحات در  هر حوزه‌ی قضایی ( کشور)  بستگی به ماهیت خروجی‌های ناشی از فرآیند مشورتی و نحوه‌ی تصویب احکام، قوانین، الزامات نظارتی و سایر شرایط مربوط به آن حوزه‌ی قضایی خاص دارد. به این ترتیب این امکان وجود دارد که طیف گسترده ای از نهادها از جمله واحدهای تجاری در  بخش دولتی و بخش غیرانتفاعی را نیز در بر گیرد. 

 

با این حال، به عنوان یک نقطه آغاز، می‌توان به تعریف فعلی واحدهای تجاری کوچک‌تر نگاه کرد، زیرا بسیاری از خصوصیات کیفی قابل انتساب به واحدهای تجاری کم‌تر پیچیده را شامل می‌شود. 

 

واحد تجاری که به طور معمول دارای خصوصیات کیفی از قبیل: 


الف) تمرکز مالکیت و مدیریت در تعداد کمی از افراد  (اغلب یک فرد، یا یک شخص حقیقی یا یک بنگاه اقتصادی که مالکیت آن واحد تجاری را با برخورداری از خصوصیات کیفی مالک آن واحد به نمایش می‌گذارد) و 

ب) برخورداری از یک یا چند مورد از شرایط زیر:

1- معاملات ساده یا غیرپیچیده 
2- ثبت ونگهداری اطلاعات به شیوه‌ای ساده‌ 
3- سطوح تجاری اندک و تعداد محصولات اندک در این سطوح 
4- کنترل‌های داخلی‌کم‌تر 
5- سطوح مدیریتی اندک اما با مسئولیت زیاد در مقابل طیف گسترده‌ای از کنترل‌ها 
6- تعداد کارکنان اندک اما با سطح گسترده‌ای از وظایف. 
(ذکر این نکات ضروری است که این خصوصیات کیفی جامع نیستند، تنها منحصر به واحدهای تجاری کوچک‌تر نیستند و واحدهای تجاری کوچک‌تر لزوماً همه‌ی این خصوصیات را نشان نمی‌دهند.)

  

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics