تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ارتباط صنایع با دانشگاه رکورد زد

انسداد درهای خارجی به روی صنایع ایرانی، ارتباط دو سویه بهتری را میان صنایع و دانشگاه ها ایجاد کرد به طوری که میزان قراردادهای این دو نهاد درسال ۹۸ رکورد زد.

به گزارش لحظه نگر مالی حسمان به نقل از خبرگزاری مهر، به نظر می‌رسد با توجه به اذعان مسئولان آموزش عالی، در سالی که گذشت، پیوند بهتری میان صنعت و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی شکل گرفت؛ پیوندی که بدون شک، تشدید تحریم‌ها، مهمترین علت آن بوده است. صنعت ما که همواره به دلیل انتخاب ساده‌ترین و در دسترس ترین راه برای تأمین نیازهای خود، برغم هزینه‌های بیشتر، ترجیحش بر این بود که برای تأمین نیازهایش مسیر خارج را در پیش بگیرد، با شدت یافتن تحریم‌ها و مسدود شدنِ این مسیر، دست یاری به سوی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دراز کرد که این اقدام خوشبختانه نتایج خوب و قابل تأملی نیز به همراه داشت.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

 

در این میان، نکته جالب توجه این بود که هر صنعتی که وابستگی بیشتری به خارج داشت، درخواست‌هایش نیز از پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور، بیشتر شد؛ صنایع نفت و گاز، صنایع حمل و نقل و صنایع پزشکی از این جمله اند و اکنون مراکز دانشگاهی با اثراتی که بر تأمین نیازهای این صنایع گذاشتند، پاسخگوی درخواست صنایع کشور شده اند. اجباری که به نظر، حالا رنگ و بوی اعتماد به خود گرفته و این امید را ایجاد کرده که می‌توان با تکیه بر توان بومی، تنگناهای ناشی از تحریم‌ها را تا حدودی پشت سر گذاشت.

از سوی دیگر یک امتیاز دیگر انسداد درهای خارجی به روی صنایع ایرانی این بود که پژوهش‌های قفسه‌ای و کتابخانه ای، بیرون کشیده و عملیاتی شد و محققان ایرانی را بیش از گذشته به عرصه رقابت وارد کرد.

 

ارتباط صنایع و دانشگاه رکورد زد / رشد دوبرابری میزان قراردادها

به گفته مسئولان وزارت علوم، ارتباط میان صنایع و دانشگاه‌ها، در سال ۹۸ رشد قابل توجهی (افزایش دو برابری) در مقایسه با سال‌های گذشته داشت؛ به طوری که بر اساس آمار، حجم ریالی قراردادها در سال ۹۷، حدود ۹۵۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۸، به رقمی نزدیک به یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان رسید و تعداد آن نیز از قریب به ۵ هزار قرارداد در سال ۹۷، به بیش از ۸ هزار مورد در سال ۹۸ رسید که حاکی از یک روند رو به رشد است.

برای اینکه مطلع شویم ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها در یکی دو سال اخیر چه تحولاتی را پشت سر گذاشته، با برخی از مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و معاونان پژوهشی دانشگاه‌هایی چون شریف، علم و صنعت ایران، شیراز و … گفتگو کردیم.

 

مشروح این گفتگوها در زیر آمده است:

محمدرضا موحدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف بر این باور است که در یکی دو سال اخیر، ارتباطات بین دانشگاه و صنعت رشد قابل توجهی داشته و در حال حاضر، بسیاری از مجموعه‌ها برای رفع مشکلات خود، به دانشگاه مراجعه می‌کنند. وی گفت: در شرایط تحریم، بسیاری از مجموعه‌های صنعتی و شرکت‌ها؛ حتی بخش خصوصی که در حوزه «های تک» فعال بوده و در تأمین مواد اولیه، تجهیزات و خدمات مهندسی که غالباً از خارج کشور تأمین می‌شود، به مشکل بر می‌خورند به طور طبیعی، بیش از پیش به همکاری با دانشگاه‌ها روی آورند و رغبت فزاینده‌ای نشان دادند.

 

بومی سازی تجهیزات نفتی / تأمین قطعات مصرفی مترو

موحدی با اشاره به اینکه در شرایط تحریم، حوزه تجهیزات نفتی با مشکلات متعددی دست به گریبان شده و برای تأمین تجهیزات و برخی مواد مورد نیاز خود به دانشگاه مراجعه کرده‌، گفت: در یکی ۲ سال اخیر همکاری‌های مشترکی در رابطه با تأمین تجهیزات استخراج و بهره برداری بهینه از چاه‌های نفت، صورت گرفته است.

وی گفت: در جریان این امر، به دنبال درخواست صنایع مورد اشاره، دانشگاه توانسته تکنولوژی مورد نیاز را بومی سازی، تجهیزات را تولید و آن را مورد آزمایش و تست‌های لازم قرار دهد که خوشبختانه جواب هم داده است و اکنون این آمادگی وجود دارد که در صورت نیاز این تجهیزات برای صادرات نیز تولید شوند.

 

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این مطلب که این دانشگاه با ایجاد ارتباط تنگاتنگ با حوزه تجهیزات ریلی؛ اعم از مترو و راه آهن، اقدامات اساسی برای تأمین قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز این بخش و مشارکت در شبکه‌های ارتباطی و شبکه‌های برق را انجام داده، افزود: دانشگاه اکنون به عنوان مشاور فنی شرکت مترو تهران در تأمین تجهیزات کمک حال این مجموعه است.

 

طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی / ساخت تکنولوژی نیازمند صبر است

موحدی از همکاری این دانشگاه در حوزه تأمین تجهیزات الکترونیک از جمله سامانه‌های «ذخیره سازی داده»، به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های مشارکت با صنعت یاد کرد و ادامه داد: در حال حاضر برای بسیاری از مجموعه‌هایی که نیاز به سیستم‌های ذخیره سازی دارند، تجهیزات را به صورت بومی، طراحی و تولید کرده و تحویل داده‌ایم.

وی در ادامه تاکید کرد: دراین میان اما آنچه اهمیت دارد، این است که فرایند ساخت یک تکنولوژی و رسیدن به نتیجه مد نظر، علاوه بر سرمایه گذاری، نیازمند سعه صدر و صبر است. پس ضروریست که صنایع سرمایه گذار در خصوص محصولات تولید داخل برای توسعه فناوری، نمونه سازی، تست، آماده سازی و تجاری سازی، فرصت لازم را برای مراکز تحقیقاتی قائل شوند.

 

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics