تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هوشمند سازی نظام مالیاتی، زمینه ساز تحقق عدالت مالیاتی است

رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: هوشمند سازی نظام مالیاتی، زمینه ساز تحقق عدالت مالیاتی است چرا که با عملیاتی شدن این امر، بستر بروز بسیاری از تخلفات از بین می‌رود.


به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل  رسانه مالیاتی ایران، محمدرضا نوری، رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران، اظهار داشت: مدرن سازی نظام مالیاتی به عنوان گام اول و مقدمه و زیرساخت هوشمند سازی نظام مالیاتی، عملیاتی شده و اکنون اجرای گام دوم یعنی هوشمندسازی نظام مالیاتی در دستورکار سازمان قرار گرفته است.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل اداره فناوری و اطلاعات گفت: نگاه ما نباید به صورت بخشی بلکه باید به شکل کلی و فرابخشی باشد و به همین جهت امور مالیاتی شهر و استان تهران به عنوان الگوی سایر استان‌ها، گام‌های موثری در زمینه پیشبرد اهداف کلان سازمان برداشته است.

 


نوری با اشاره به نقش اثربخش فرآیندهای الکترونیکی مدرن در حذف زمینه‌های تخلف و فساد اداری، اظهار داشت: نظام مالیاتی زمانی به نظامی مدرن، چابک و هوشمند تبدیل می‌شود که همه رکوردهای اطلاعاتی یا به عبارتی، ریز داده‌های مربوط به فعالیت‌ها و تراکنش‌های مالی و اقتصادی مودیان، مبنای رسیدگی و محاسبه مالیات آنان قرار گیرد.
وی با تأکید بر ظرفیت‌های قانونی ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، اذعان داشت: سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان نهادی که وظیفه وصول عادلانه مالیات را بر عهده دارد، کوشیده است در کنار تمام اقداماتی که برای الکترونیکی کردن فرآیندها و خدمات مالیاتی انجام داده با استفاده از این ظرفیت‌های قانونی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و ریز داده‌های متقن به منظور محاسبه و دریافت عادلانه مالیات اقدام کند.


رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران ادامه داد: در تبصره 5 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های قانونی تصریح شده است که به منظور شفافیت فعالیت‏های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، لازم است پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان شامل مواردی از جمله اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‏ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شود.


نوری در پایان با اشاره به عملکرد و مشکلات پیش روی اداره متبوع، خاطرنشان کرد: امور مالیاتی شهر و استان تهران هم به لحاظ نیروی انسانی و هم به لحاظ گستردگی ادارات، منابع و مودیان، شرایط خاص و ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی در حال هوشمندسازی سیستم مالیاتی است، بیشترین بار و مسئولیت تغییرات بر دوش مجموعه فناوری و اطلاعات است که این امر نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد.

 

 

منبع خبر: intamedia
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics