تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اصرار مشکوک فروشندگان تایر

با ممنوع شدن ثبت‌سفارش تایر و بالا رفتن تعرفه واردات این محصول باید منتظر روزهای پرتلاطم به‌ویژه در ایام پایانی سال بود.

 

 

ممنوعیت واردات تایر، بازار خرید و فروش این کالا را در ادامه راه با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد کرد. مشکلاتی که چند هفته‌ای زمان می‌برد تا در بازار استراتژیک و حساس تایر خود را نشان دهد.

با ممنوع شدن ثبت‌سفارش تایر و بالا رفتن تعرفه واردات این محصول باید منتظر روزهای پرتلاطم به‌ویژه در ایام پایانی سال بود. چراکه با طولانی شدن این روند، بازار با کاهش شدید تایر در سایزهایی که تولیدکنندگان داخلی توان و تکنولوژی ساخت آنها را ندارند نیز روبه‌رو خواهد شد و صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هر دو بخش بار و مسافر و حتی معادن با چالش مواجه و این مصرف‌کننده نهایی است که باید هزینه تمام‌شده حمل‌و‌نقل را پرداخت کند.

در این بین اگرچه بازار برای تولیدکنندگان داخلی رونق بیشتری پیدا خواهد کرد اما اگر تولیدکنندگان داخلی نتوانند تمام نیاز بازار داخلی را تامین کنند، افزایش قیمت به‌ویژه در سایزهای اتوبوسی، کامیونی و معدنی که تولیدکنندگان داخلی توان تولید کافی در آن را ندارند، بیش‌از پیش ملموس خواهد بود و درنهایت حتی با باز شدن ثبت‌سفارش‌ها و حتی کاهش تعرفه‌ها قیمت تمام‌شده تایر برای استفاده مصرف‌کننده بیش‌از قیمت واقعی باقی خواهد ماند.

با‌توجه به گفته تولیدکنندگان تایر مبنی‌بر تامین کامل نیاز بازار در سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ انتظار می‌رود افزایش تعرفه در این سه سایز حمایت از تولیدات داخلی باشد. اما باید گفت با ادامه یافتن این ممنوعیت، تکلیف برخی سایزهایی که در کشور به اندازه مورد نیاز بازار تولید نمی‌شود یا تایرهایی که قابلیت تولید آنها در کشور وجود ندارد، چه خواهد شد؟

متاسفانه برخی فروشندگان بازار بلافاصله بعد از اطلاع از این موضوع قصد دارند سمت‌و‌سوی بازار را تغییر دهند. بازاری که تا به حال در آن تایرهای ایرانی به مصرف‌کنندگان معرفی و پیشنهاد نمی‌شد، حالا از سوی فروشندگان به‌عنوان هدف اول قرار گرفته است.

هدفی که باید آن را یک سوءاستفاده از شرایط فعلی بازار دانست. پیشنهاد استفاده از تایرهای ایرانی توسط فروشندگانی که تا به حال علاقه چندانی برای فروش این تایرها نداشتند، کمی بازار را در شوک فرو برد.

از عمده دلایلی که فروشندگان تمایل چندانی برای پیشنهاد تایر ایرانی به مصرف‌کنندگان نداشتند، سود کمتر این تایرها به‌نسبت تایرهای چینی است که این اتفاق می‌تواند برای صنعت تایر کشور چندان خوب نباشد. هرچند باید دید آن‌ها به جز سود کمتر در فروش دلیل محکم‌تری برای پیشنهاد خارجی دارند یا خیر؟ شاید یکی از این دلایل، ضعف کیفیت است و با‌توجه به تجربه فروشندگان، نمی‌خواهند علاوه بر سود بیشتر، مشتریان خود را نیز به‌دلیل فروش تایر با کیفیت پایین از دست بدهند.

حال که بازار به سمت تولیدکنندگان داخلی خواهد رفت، برخی فروشندگان با انبار کردن تایرهای خارجی خود، بازار را تخریب کرده و منتظر خواهند ماند تا در این آشفته بازار شرایط را به نفع خود ببینند و با قیمتی بالاتر تایرهای خود را به فروش برسانند.

با ادامه‌دار شدن این اتفاق باید گفت فروشندگان تایر جزو آن‌دسته از کسانی هستند که سود خوبی را از فروش محصولاتی که عرضه آن در بازار کم و مشتری آن زیاد است، خواهند برد. درواقع باید گفت ممنوعیت واردات به‌نفع کسانی است که در این سیستم مشغول فعالیت هستند و بازار تایر را به نوعی در دست گرفته‌اند.

منبع خبر: اخبار خودرو
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics