تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

به جای خام فروشی باید به سمت افزایش تولید فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم

دکتر محمد باقر نوبخت در هفتمین جلسه ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید که عصر امروز با حضور وزرای نفت و صنعت در سازمان برنامه و بودجه برگزارشد،‌ گفت: هر یک از وزارت خانه‌های صنعت معدن و تجارت و همچنین نفت برنامه‌های خود را در راستای تحقق شعار جهش تولید آماده کرده اند، هر یک از این برنامه‌ها درجایگاه خود جای توجه دارد. بر این اساس در بخش صنعت ۴۰ برنامه از طرف وزیر صنعت ارائه شده است که بر این اساس میتوان از ظرفیت داخل برای سیاست داخل‌سازی کالاهای وارداتی استفاده کرد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نمیتوان صرفاً به بازار داخل برای تحقق جهش تولید بسنده کرد، بر این اساس ۵ برنامه وزارت صنعت، برای توسعه جهش صادرات قابل توجه است.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

دکتر نوبخت  با اشاره به برنامه‌های وزارت صنعت، برای  استفاده از ظرفیت  شرکتهای دانش بنیان ،‌گفت:‌ بخش مدیریت بازار به خصوص با توجه به شیوع بیماری کرونا و مشکلات ایجاد شده جای  توجه دارد. رشد عرضه کالاهای داخلی باید با تقاضای کافی  همراه باشد بر این اساس مدیریت بازار در سال جاری بسیار حائز اهمیت است.

 


وی با اشاره به لزوم بهبود محیط کسب وکار در حوزه صنعت، معدن و تجارت، گفت: همه برنامه های مطرح شده نیازمند تامین مالی مناسب است براین اساس در سازمان برنامه و بودجه اولویت بندی برنامه های ارائه شده انجام خواهد شد تا پشتیبانی لازم از طریق ظرفیتهای بودجه عمومی کشور انجام شود.


وی  با اشاره به برنامه های وزارت نفت برای تحقق جهش تولید در کشور گفت: نفت یک امتیاز نسبی برای کشور محسوب میشود، توجه داشته باشیم که برای تولید بسیاری از کالاها نیاز به مواد اولیه است اما خود نفتی  که در داخل تولید میشود به عنوان مواد اولیه بسیاری از کالاها استفاده میشود.


به گفته دکتر نوبخت، آنچه که قابل پذیرش نیست، خام فروشی است و بر این اساس بایستی مواد نفتی به فراورده های نفتی تبدیل و سپس به فروش برسد.


رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: وزیر نفت برنامه های این وزرات خانه را برای افزایش ظرفیت تولید و استخراج اعلام کرده است، باید به این نکته توجه شود که بایستی در حوزه نفت آمادگی لازم برای ورود به فاز تولید با هدف صادرات بعد از تحریمها فراهم شود.

 

سیاست تحریک تقاضای داخلی در دستور کار قرار خواهد گرفت/۳.۵ میلیارد دلار از نیازهای وارداتی با نهضت ساخت داخل توسط واحدهای تولیدی تامین شد

رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در هفتمین جلس ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: برنامه‌های وزارت صمت در راستای جهش تولید در ۷ محور و شامل ۴۰ برنامه تدوین شده است.


وی افزود، در جلسه امروز در سازمان برنامه و بودجه مقرر شد تا کارگروهی متشکل از معاونتهای وزارت صمت و دفاتر سازمان برنامه و بودجه، ایجاد و ضمن بررسی برنامه‌ها در جهت رفع نیازها اقدامات لازم انجام‌ شود.


به گفته رحمانی، در سال ۹۸ برخی معتقد بودند رشد اقتصادی در حوزه تولیدات صنعتی منفی خواهد شد اما در نهایت شاهد رشد قابل قبول در این بخش بودیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه، با توجه به برنامه نهضت ساخت داخل در سال گذشته حدود ۳.۵ میلیارد دلار از نیازهای کشور  در داخل تامین شد، گفت: در سال آینده حدود ۱۰ میلیارد دلار از نیازهای وارداتی کشور در داخل و توسط واحدهای تولیدی کشورمان تامین و به این ترتیب تعداد قابل توجهی شغل برای جوانان کشور ایجاد خواهد شد.


رحمانی با بیان اینکه، بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده، در سال جاری واردات کالاهای غیرضرور محدود خواهد شد، گفت: توسعه صادرات غیر نفتی با تاکید بر ۱۵ کشور همسایه و هند و چین در دستور کار قرار خواهد گرفت.


وی افزود، همچنین برنامه‌هایی برای توسعه محصولات دانش بنیان، استفاده از روشهای نوین‌تامین مالی، تاکید بر صنایع پیشران، توسعه تجارت الکترونیک و توجه به مناطق کمتر برخوردار در دستور کار خواهد بود.

 

 


رحمانی با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر کاهش احتمالی تقاضا گفت: ارزیابیها در این حوزه در حال انجام است و‌تاثیر کرونا بر واحدهای تولیدی و تقاضای عمومی بررسی خواهد شد.
وی افزود، ممکن است در برخی بخشها با کاهش تقاضا رو به رو شویم اما  در برخی واحدها نیز میزان تولید چند برابر شده است.


رحمانی ادامه داد، ممکن است در سال جاری رشد اقتصادی برخی کشورها منفی شود که این موضوع تاثیراتی  بر تولیدات ایران نیز خواهد گذاشت، اما تلاش میکنیم با تحریک تقاضای داخلی کمبودهای ایجاد شده در بخشهای مربوطه جبران شود.


ورود شرکت ایرانی جایگزین توتال و سی ان پی سی برای پروژه حفاری پارس جنوبی/بهره‌برداری از ۱۷ واحد پتروشیمی جدید در سال ۹۹
همچنین مهندس بیژن نامدار زنگه در  این نشست  گفت:  طرحهای صنعت نفت وگاز به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری نیاز به تکنولوژی پیشرفته، صرفا تولید نفت خام را در پی نخواهد داشت بلکه حجم بالای از ساخت و ساز را نیز در کشور ایجاد خواهد کرد.


وزیر نفت با بیان اینکه، مهمترین هدف دولت تکمیل پروژه پارس جنوبی است  گفت: پس از پایان ۱۷ فاز این پروژه ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید و در نتیجه ۱۰۰۰ میلیون‌متر مکعب گاز به شبکه سراسری عرضه خواهد شد.


وی افزود، در سال ۱۳۹۹ میتوان‌ انتظار داشت که ۱۷ واحد پتروشیمی به بهره برداری برسد که ۶ میلیارد دلار تولید محصول جدید در پی خواهد داشت.


زنگنه ادامه داد، گاز رسانی از ایران‌شهر به کنارک و همچنین تکمیل فاز ۴ پروژه ستاره خلیج فارس در دستور کار خواهد بود.


به گفته وزیر نفت: تا پایان دولت قرارداد میدانهای مشترک نهایی خواهد شد و پروژه‌های مربوطه فعال خواهند شد.


مهندس زنگنه تاکید کرد، پروژه حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی که از سوی توتال و شرکت چینی  سی ان پی سی متوقف شده بود توسط یک‌شرکت ایرانی مجددا فعال خواهد شد.

منبع خبر: سازمان برنامه و بودجه کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics