تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

الزامات جهش تولید در صنعت سیمان در سال پیش رو

به اعتقاد یک کارشناس صنعت سیمان، اولین قدم برای اجرایی کردن شعار جهش تولید می‌تواند اجرای مرحله دوم افزایش قیمت سیمان باشد؛ چراکه در صورت اجرا نشدن این مصوبه، نه تنها جهش تولید در این صنعت رخ نخواهد داد، بلکه به دلیل عدم توانایی در تامین هزینه‌ها از محل درآمد شرکت‌ها، کوره برخی از کارخانه‌های سیمانی خاموش خواهد شد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایسنا، ایرج موسوی - کارشناس صنعت سیمان - در یادداشتی نوشت: بعد از چندین سال رکود کامل وزیان ده بودن شرکت‌های سیمانی، اتفاقات سال ۱۳۹۸ باعث شد صنعت سیمان چشم انداز امیدوار کننده‌ای را در جهت برون رفت از شرایط رکود، پیش روی خود ببیند. هرچند که چالش‌های جدی نیز این صنعت استراتژیک کشور را تهدید میکند. در زیر نگاه مختصری به این اتفاقات خواهیم داشت.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

بازار داخلی

علی رغم افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر، متاسفانه دولت با افزایش قیمت سیمان موافقت نمیکرد، این در حالی بود که قیمت پایین سیمان به نسبت هزینه‌های تمام شده، عملا شرکت‌های سیمانی را با زیان‌های سنگین روبرو کرده بود. نهایتا با پیگیری‌های بسیار زیاد در نیمه اول سال ۱۳۹۸ با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت سیمان داخلی موافقت شد.

 

اما به دلیل نگرانی دولت از آثار تورمی این افزایش قیمت مقرر شده بود که در دومرحله اجرا شود. مرحله اول در اواخر تیر ماه و مرحله دوم در أواسط پاییز. اما مرحله دوم به دلیل حواشی ایجاد شده ناشی از تصمیم دولت در افزایش قیمت بنزین هیچگاه به سرانجام نرسید تا صنعتگران سیمانی را که بسیار امیدوار شده بودند بتوانند از پس افزایش هزینه‌های روزافزون تولید برآیند، نا امید شوند.

 

از طرف دیگر افزایش قیمت ارز و چند برابر شدن قیمت فولاد سبب شد صنعت ساختمان به سمت استفاده از سازه‌های بتنی حرکت کند و این تغییر الگوی مصرف نهایتا منجر به افزایش حدود ٨ درصدی میزان مصرف سیمان داخلی در سال  ۱۳۹۸ شد. هرچند که رقم حدود ٥٣ میلیون تن مصرف داخلی در مقایسه با ظرفیت نصب شده حدود ٨٦ میلیون تنی صنعت سیمان فاصله‌ای چشمگیر دارد اما به هرحال میتوان این رشد را بعنوان نشانه‌ای جهت خروج صنعت سیمان از رکود سال‌های اخیر تعبیر کرد.

 

صادرات

با درنظر گرفتن فاصله بین ظرفیت تولید و مصرف داخلی، صادرات بعنوان تنها راه نجات صنعت سیمان در برنامه‌های راهبردی شرکت‌های سیمانی که امکان صادرات داشتند منظور شد.
علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا و مشکلات کشور در حوزه تجارت بین المللی، صنعت سیمان با رشد چشمگیر صادرات، بعد از سال‌ها رقم نزدیک به ۱۸ میلیون تن را بخود دید. رقمی که بعد از محدود شدن صادرات سیمان به عراق از سال ۱۳۹۲، هرگز رقمی بالاتر از ١٣ میلیون تن را بخود ندیده بود.


سال ١٣٩٩، سال جهش تولید

سال ١٣٩٩ از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال جهش تولید نام گذاری شده است. در هدف گذاری‌های وزارت صمت نیز رشد ٣٠ درصدی در تولید سیمان تعیین شده است؛ لذا بنظر میرسد دولت جهت دستیابی به شعار سال و وزارت صمت جهت رسیدن به هدف تعیین شده میبایست شرایط لازم را برای تولید کنندگان فراهم کنند.

 

اولین اقدام حمایتی برای صنعت سیمان، اجرای مرحله دوم مصوبه افزایش قیمت است. اتفاقی که در صورت عدم تحقق آن، نه تنها جهش تولید را در صنعت سیمان شاهد نخواهیم بود بلکه به دلیل عدم پوشش هزینه‌ها از محل درآمد شرکتها، کوره بسیاری از کارخانه‌های سیمانی متوقف خواهد شد.

 

در نظر داشته باشیم که بسیاری از شرکت‌های سیمانی در حال حاضر به دلیل عدم امکان تامین اقلام ضروری خط تولید از جمله آجر نسوز در معرض توقف تولید قرار دارند. هر چند که با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌ها و میزان تورم کشور، این افزایش هزینه نیز جوابگوی صنعت سیمان نخواهد بود و مطمئنا در صورت ادامه روند تورمی کشور که قابل پیش بینی هم هست، در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ میبایست شاهد افزایش قیمت جدیدی باشیم.

 

نکته دوم تسهیل شرایط جهت صادرات است. در سال ۱۳۹۸ علی رغم مصوبات متعدد و ایجاد کارگروههای تخصصی جهت افزایش صادرات، متاسفانه مشکلات صادرکنندگان در بسیاری موارد همچنان ادامه دارد. عدم گسترش زیرساختهای صادراتی، حمل و نقل، نقل و انتقال ارز و تصمیمات سلیقه ای مدیران اجرایی در بنادر و گمرکات کشور از جمله مهمترین چالش های پیش روی صنعت سیمان در حوزه صادرات است. امیدوارم با تحقق برنامه های دولت جهت حمایت از تولید، جهش مورد نظر تولید تحقق یابد.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics