تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ریزش قیمت نفت هم بورس را منفی نکرد/چرا شاخص بورس ریزشی نشد؟

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار بی‌توجه به ریزش قیمت جهانی نفت همچنان به صعود خود ادامه داد و حتی در ساعات میانی معاملات مرز ۷۲۶ هزار واحد را هم رد کرد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری  طلا ، بورس اوراق بهادار تهران که این روزها به خاطر هجوم سرمایه سرگردان جامعه، توجه سرمایه‌گذاران و نیز عرضه‌های اولیه شرکت‌های ارزنده روند رو به رشد و شاخص‌شکنی را در پیش گرفته، امروز هم در پایان معاملات با افزایش 16 هزار و 890 واحد به رقم بی‌سابقه 725 هزار و 885 واحد رسید.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

شاخص کل با معیار هم‌وزن 3887 واحد افزایش یافته و به رقم 241 هزار و 150 واحد رسید. گر چه این روزها عمده بورس‌های دنیا به خاطر کرونا و رکورد اقتصادی از یک طرف و کاهش قیمت نفت سقوط کرده‌اند، اما بورس اوراق بهادار تهران به دلیل هجوم نقدینگی سرگردان بازار از یک طرف و نیز عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های ارزنده از سوی دیگر همچنین به خاطر وجود رکود در بازارهای موازی مانند سکه و طلا، مسکن و خودرو باعث شده سرمایه‌گذاران به بورس توجه کنند ، از طرفی تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از 18 تا 20 درصد به 15 تا 18 درصد باعث شده است که بسیاری از شپرده‌های بانکی به بورس سرازیر شود و نیز پول‌های سرگردان به ناچار به سمت بازار سرمایه بیاید که البته این اقدام را باید به فال نیک گرفت.

 

قیمت نفت این روزها روند رو به کاهش یافته، اما برعکس نرخ دلار روند افزایشی یافته و این باعث شده است که سهام بسیاری از شرکت‌های بورسی و فرابورسی به ویژه آنهایی که صادرات دارند، ارزنده شود و از طرفی سرمایه‌گذاران به خاطر عرضه‌های اولیه و جذاب شدن بورس به این بازار توجه کردند که این هم در رکوردشکنی بورس بی‌تأثیر نیست.

 

امروز معامله‌گران بورس بیش از 7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب یک میلیون و 147 هزار معامله و به ارزش بیش از 8 هزار و 216 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس ایران را هم در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران به بیش از 11 هزار و 745 میلیارد تومان می‌رسد و این رقم بسیار قابل توجهی است که به عنوان سرمایه در گردش در اختیار شرکت‌های بورسی و فرابورسی قرار می‌گیرد.

 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی در بورس تهران 4513 واحد افزایش یافته و به رقم 193 هزار و 401 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با معیار هموزن با افزایش 2585 واحد به رقم 163 هزار و 652 واحد رسید.

 

شاخص آزاد شناور با افزایش 22 هزار و 286 واحد به رقم 919 هزار و 994 واحد رسید.

 

شاخص بازار اول بورس با افزایش 13 هزار و 524 واحد به رقم 513 هزار و 36 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با افزایش 29 هزار و 570 واحد به رقم یک میلیون و 542 هزار و 964 واحد رسید.

 


امروز عمده نمادهای مهم بورس در تقویت شاخص کل مؤثر بودند که از مهمترین این نمادها می‌توان به پتروشیمی خلیج‌فارس،‌فولاد مبارکه، بانک ملت، چادرملو، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و ملی‌مس اشاره کرد.

 

امروز نمادهای پربیننده در بورس تهران که مورد اقبال معامله‌گران بوده شامل بانک ملت، گلوکوزان، بانک تجارت‌،پالایش نفت اصفهان، ملی‌مس ایران، فولاد مبارکه و بانک صادرات بوده‌اند.

 

شاخص فرابورس در مرز  ۹۰۰۰ واحد

در این سوی بازار سرمایه شاخص فرابورس با ۱۶۸ واحد رشد به مرز ۹۰۰۰ واحد نزدیک شد و رقم ۸۹۱۰ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران فرابورس ۵۵۴ هزار معامله انجام دادند که ۳۵ هزار و ۴۶ واحد ارزش داشت.

 

سنگ آهن گوهرزمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان جنوب، تولید نیروی برق دماوند، فرابورس ایران و سرمایه‌ گذاری مس چشمه نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

 

لیست نمادهای پربیینده این بازار نیز از سهامی ذوب‌آهن اصفهان، گروه سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی، گروه صنایع کاغذ پارس، سیمان لار سبزوار، تولید نیروی برق دماوند، صنایع ماشین‌های اداری ایران و س . توسعه و عمران استان کرمان تشکیل شده است.

 

 

 

چرا شاخص بورس ریزشی نشد؟

شب گذشته برای نخستین بار در تاریخ، قیمت نفت آمریکا منفی و با افت ۳۰۶ درصدی همراه شد، با چنین سقوطی قیمت هر بشکه نفت به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت رسید، این موضوع که اتفاقی عجیب در بازار نفت به شمار می‌رود زمینه ترس بسیاری از فعالان بازار سرمایه را با خود به همراه داشت که ممکن از آغاز معاملات امروز (سه‌شنبه) شاخص بورس تحت تاثیر این ریزش قرار بگیرد و برخی از گروه‌ها مانند پتروشیمی و پالایشی زمینه ضرر سهامداران را فراهم کند، در حالی که بازار سرمایه امروز برخلاف پیش‌بینی‌ها معاملات خود را صعودی آغاز کرد و از نخستین لحظات معاملات با رشد چند هزار واحدی به استقبال ادامه معاملات رفت.

 

«نوید قدوسی»  اتفاق شب گذشته یعنی کاهش شدید قیمت نفت به منفی ۳۷ دلار را محدود به قراردادهای فیوچرز نفت به تاریخ MAY ۱۵ دانست و گفت: این کاهش قیمت صرفا برای گروه محدودی از قراردادهای آتی نفت آمریکا بود که وسط خشکی قرار دارند و اصطلاحا به آنها landlocked گفته می‌شود.

 

به گفته وی، اتفاق شب گذشته فقط برای یک نوع نفت و قرارداد نفتی رخ داده است و دیگر نفت‌ها از جمله نفت برنت با افت چشمگیر و سنگین مواجه نشدند.

 

قدوسی ادامه داد: اینگونه نفت‌هایی که در خشکی قرار دارند برای اینکه بخواهند برای صادرات نفت به پایانه صادراتی برسند با هزینه حمل و نقل سنگینی همراه هستند، این موضوع باعث شد تا به دلیل نزدیک شدن به سررسید قراردادها، امکان خرید در قرار داد وجود نداشته باشد و همه به سمت فروش پیش رفتند، به همین دلیل قیمت آن کاهش پیدا کرده در صورتی که قیمت در دیگر قراردادهای نفتی مانند وست تگزاس حدود ۲۳ دلار است.

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نفت برنت شب گذشته نوسان چندانی را تجربه نکرد و قیمت آن حدود ۲۸ دلار بود، گفت: به این وضعیت contango گفته می‌شود که قراردادهای نفتی با سررسید نزدیک خیلی ارزانتر از قراردادهای با سررسید دورتر معامله می‌شوند که آن هم ناشی از عدم ظرفیت ممکن برای انبار کردن است.

 

وی خاطرنشان کرد: در این مواقع نفت از میدان نفتی استخراج می‌شود و استخراج کننده نفت حاضر است نفت استخراج شده را به عنوان زباله بفروشند که فقط در جای دورتری انبار شود تا میدان نفتی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، چنین مسائلی موقتی است و به زودی از بین می‌رود.

 

قدوسی به واکنش پالایشی‌ها در معاملات امروز نسبت به اتفاق رخ داده در بازار نفت اشاره کرد و گفت: فقط یک نماد پالایش نفت بندرعباس واکنشی از این اتفاق نشان نداد و تحت فشار نقدینگی در صف خرید قرار گرفت اما دیگر سهام مانند پالایش نفت شیراز، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت اصفهان در حال معامله به صورت منفی هستند.

منبع خبر: طلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

فرزانه جنتی |   1399/05/22 01:02:30   |
0     0
گر چه این روزها عمده بورس‌های دنیا به خاطر کرونا و رکورد اقتصادی از یک طرف و کاهش قیمت نفت سقوط کرده‌اند، اما بورس اوراق بهادار تهران به دلیل هجوم نقدینگی سرگردان بازار از یک طرف و نیز عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های ارزنده از سوی دیگر همچنین به خاطر وجود رکود در بازارهای موازی مانند سکه و طلا، مسکن و خودرو باعث شده سرمایه‌گذاران به بورس توجه کنند ، از طرفی تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از 18 تا 20 درصد به 15 تا 18 درصد باعث شده است که بسیاری از شپرده‌های بانکی به بورس سرازیر شود و نیز پول‌های سرگردان به ناچار به سمت بازار سرمایه بیاید که البته این اقدام را باید به فال نیک گرفت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics