تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

صندوق ناشر(IDETF) ابزاری برای حمایت از بازار بدهی

استفاده از صندوق ناشر به عنوان یکی از شیوه تامین مالی در شرایط فعلی اقتصاد کشور و بمنظور توسعه بازار سرمایه و تامین مالی دولت می تواند موثر باشد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از   سازمان برنامه و بودجه کشور،  در این گزارش که استفاده از صندوق ناشر به عنوان یکی از شیوه تامین مالی توصیه شده است که جدیدا در سایر کشورها در حال استفاده است و در شرایط فعلی اقتصاد کشور و بمنظور توسعه بازار سرمایه و تامین مالی دولت می تواند موثر باشد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


برخی از اهم مطالب گزارش به شرح ذیل می¬باشد:
انتشار اوراق بدهی و واگذاری های مالی به عنوان یکی از منابع عمده تامین بودجه هستند و طبق برنامه های پیش روی دولت، انتشار اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت دولتی و همچنین فروش بخشی از سهام شرکت های بورسی که درصدی از سهام آنها در مالکیت دولت می‌باشد، در شرایط فعلی بازار سرمایه می توانند در قالب صندوق سرمایه گذاری با واحدهای قابل معامله یا ETF  به عموم عرضه شوند. 


از مشکلات صندوق¬های ETF به ویژه صندوق های ETF با درآمد ثابت در کشورهای با بازارهای نوظهور، حجم پایین نقدینگی، عدم توانایی مدیریت صندوق در جذب دارایی¬¬های مورد نیاز، پر هزینه بودن مدیریت این صندوقها و البته نقد‌شوندگی پایین می¬باشد. لذا بانک جهانی برای رفع این مشکل صندوقی با عنوان ID ETF طراحی کرده است. این صندوق با هدف کمک به صنایع و تولید کشور مذکور، افزایش شفافیت، عمق بخشیدن به بازار سرمایه و پیشبرد اهداف توسعه¬ای دولت ایجاد شده است. صندوق ناشر یا ID ETF فعلا به صورت آزمایشی در کشور برزیل شروع به کار کرده و به توصیه بانک جهانی در سایر کشورهای درحال توسعه قابل اجرا خواهد بود. تفاوت آن با سایر صندوق های ETF آن است که یک نهاد حمایت‌کننده و عموماً منتشر‌کننده سهام و یا خود دولت وجود دارد که حجم از پیش‌توافق‌شده‌ای از اوراق بهادار در بازار اولیه را تضمین می¬کند. این نقش حمایت کنند¬گی به میزان زیادی به نیازهای مالی کشور در صنایع و یا تولیدات مختلف بستگی دارد و از طریق فراخوان‌های عمومی و مشارکت‌های مردم شناسایی می‌شود. در این گزارش به چگونگی کارکرد صندوق ناشر و نقش آن در تامین مالی دولت پرداخته شده است. به عبارت دیگر دولت می‌تواند دارایی‌های مختلف از جمله اسناد خزانه اسلامی را در قالب ID ETF و به صورت صندوق سرمایه‌گذاری جدید در بازار بفروش برساند. با سررسید اسناد گذشته، جریان ثابتی از اسناد جدید منتشر و در صندوق جایگزین می‌شود و پرداخت صندوق بابت سهام‌داران گذشته در زمان مشخص سررسید و یا کوپن‌های اوراق مالی اسلامی انجام خواهد شد. در این صورت صندوق‌های جدید هزینه انتشار اوراق را کاهش و عمق بازار بدهی را افزایش خواهند دارد. مضاف بر این صندوق‌های پیشنهادی می‌توانند به عنوان شاخص نرخ اوراق دولتی استفاده شود. 


از دیگر پیشنهادات گزارش پیوست استفاده از ظرفیت بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به منظور تادیه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است. مدیریت صندوق‌های ETF این بند مطابق قانون به سهامداران بخش خصوصی منتقل نمی‌شود درحالیکه یکی از اهداف خصوصی‌سازی دقیقا انتقال مدیریت بوده است. در عین حال انتقال مدیریت به تامین اجتماعی دارای آثار سوء متعددی است که به این دلایل این سازمان از بنگاه‌داری منع شده است. در نتیجه واگذاری صندوق‌های مذکور به سازمان تامین اجتماعی دقیقا مانند اوراق دارایی با درآمد مشخص است که بدون مدیریت است و لذا می‌تواند به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد. 

 

 

منبع خبر: سازمان برنامه و بودجه
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics