تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

برنامه اجرایی طرح جامع انرژی کشور تصویب شد

برنامه اجرایی طرح جامع انرژی کشور با پیشنهاد وزارت خانه‌های نفت، نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور در هیئت دولت تصویب شد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از  سازمان برنامه و بودجه کشور، هیئت وزیران در جلسه ۲۴ فروردین ماه سال جاری به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده ۴۵ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

۱-برنامه اجرایی طرح جامع انرژی کشور به شرح پیوست که تایید شده مهر دفتر هیئت دولت است تعیین می شود برنامه مذکور و اقدامات مرتبط با آن بر اساس طرح جامع انرژی کشور و در چارچوب برنامه‌های پنج ساله توسعه به روز رسانی می شود.

 


۲-وزارتخانه های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی ایران موظف اند در چارچوب برنامه مذکور اقدام نموده و گزارش عملکرد سالانه برنامه اجرایی خود رابه  سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.


۳-سایر دستگاههای اجرایی موظفند برنامه اجرای خود را منطبق با تکالیف و شاخص‌های برنامه مذکور تدوین و اجرا نمایند و گزارش عملکرد سالانه خود را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.


گفتنی است، اهداف کلی  ۱۶ گانه این سند  بایستی تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرایی شود. در ادامه به برخی اهداف کلی این سند، راهبردهای و سیاستهای اجرایی آنها اشاره شده است.


 بر اساس موارد منتج از طرح جامع انرژی بایستی افزایش بهره‌وری و کاهش شدت انرژی در کشور  تا پایان چشم انداز سند انجام شو. بر مبنای راهبرد مذکور ترویج و گسترش فرهنگ صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی و حمایت از توسعه شرکت‌های خدمات انرژی در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین در راستای سیاست مذکور حمایت از بهینه سازی مصرف انرژی در بخشهای مصرف کننده،  حمایت از تولید لوازم مصرف کننده انرژی با راندمان بالا عملیاتی شود.


همچنین با هدف افزایش بازیافت مخازن نفت و گاز راهبرد افزایش حداقل ۵۰ درصد ضریب بازیافت میادین نفتی کشور تا پایان افق زمانی این صنعت از طریق به کارگیری روش‌های ازدیاد برداشت و تولید صیانتی انجام خواهد شد. برای تحقق هدف مذکور سیاست بکارگیری انواع روش های نوین ازدیاد برداشت مطابق شرایط مخازن کشور در دستور کار خواهد بود.


 لازم به ذکر است، هدف سوم سند مذکور مربوط به حداکثر کردن تولید و بهره برداری از میادین مشترک نفتی و گازی است که این هدف با راهبرد توسعه و بهره برداری حداکثر از کلیه میادین مشترک نفتی و گازی در راستای حفظ منافع ملی کشور انجام خواهد شد برای تحقق هدف مذکور سرمایه گذاری با استفاده از منابع بین المللی و صندوق توسعه ملی، افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور از میادین مشترک با اولویت میادین نفتی غرب کارون، افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور از میادین مشترک با اولویت میدان گازی پارس جنوبی، شناسایی بلوکهای اکتشافی کشور و تاکید بر فعالیت‌های توصیفی در میادین اکتشافی کشور و همچنین استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی از طریق انعقاد قراردادهای جدید نفتی و تسهیل استفاده از امکانات صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

 

 

منبع خبر: سازمان برنامه و بودجه کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics