تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پایش امنیت سرمایه گذاری به تفکیک استان ها و حوزه های کاری 8 . پاییز 1398

به گزارش لحظه نگر حَسمان به نقل از خبرگزاری مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی پایش امنیت سرمایه گذاری به تفکیک استان ها و حوزه های کاری در پاییز 98 پرداخت.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از  روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «پایش امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری 8 . پاییز 1398» که هشتمین سنجش پی‌درپی و فصلی «شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران» است آورده است؛ این گزارش با استفاده از آمارهای رسمی منتشر شده و در دسترس و نیز مشارکت 3801 فعال اقتصادی نمونه از میان فعالان اقتصادی همه استان‌های کشور، وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در پاییز سال 1398 را به تفکیک 31 استان، 38 مؤلفه، 7 نماگر و 9 حوزه کسب‌وکار نشان می‌دهد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران در پاییز 1398 کمیّت 6/12 از 10 ( 10 بدترین حالت) رزیابی شده است. مقدار عددی این شاخص در مطالعه فصل قبل از آن (تابستان 1398 )، 6/07 محاسبه شده بود که نشان می‌دهد امنیت سرمایه‌گذاری در پاییز 1398 نسبت به فصل قبل از آن، اندکی نامناسبتر (بدتر) ارزیابی شده است.

 

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در پاییز 1397 ، کمیّت 6/43 و در زمستان 1397 ، کمیّت 6/18 ، در بهار 1398 کمیّت 6/07 و در تابستان 1398 نیز کمیّت 6/07 بوده است، اما روند بهبود امنیت سرمایه‌گذاری (کم شدن کمیت شاخص) که از پاییز 1397 شروع شده بود، در تابستان 1398 متوقف شده و در پاییز 1398 معکوس شده است. دلایل بدتر شدن شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در پاییز 1398 را احتمالاً بتوان به افزایش ناگهانی و سه برابری قیمت بنزین در آبان 1398 و آشوب‌ها و ناامنی‌های چندروزه در برخی شهرها نسبت داد. همین‌طور بی‌ثباتی در بازار ارز، متوقف شدن روند کاهشی نرخ تورم، تغییر در ثبات نسبی قیمت مواد اولیه که در نیمه اول سال 1398 بهوجود آمده بود، در عین حال به وجود آمدن بار روانی جدید برای مردم و افزایش انتظارات تورمی آنها در سطوح مختلف، قطع شدن حدوداً 10 روزه اینترنت و آثار ثانویه آن بر کسب‌وکارهای گوناگون و برخی عوامل دیگر که حتی باعث شده مشارکت‌کنندگان در پاسخ به پرسشنامه این مطالعه نیز در پاییز 1398 نسبت به فصول قبلی با کاهش شدیدی مواجه شوند.

 

براساس ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پیمایش، در پاییز 1398 نامناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری را شامل وفای به عهد در اجرای قراردادها توسط دولت و شرکتهای دولتی، اِعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی، احقاق حقوق قانونی در ادارات دولتی ارزیابی می‌کند.

 

همچنین مناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری طی پاییز 1398 را سرقت مالی (پول نقد، کالا، تجهیزات، دسترسی آزاد و عمومی به اطلاعات و تصمیمات مسئولان، رواج توزیع کالای قاچاق، برمی‌شمرد.

 

در پایش گذشته براساس ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکتکننده در تابستان 1398 سه مؤلفه عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده شده، اِعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی، عمل مسئولان استانی و محلی به وعده‎های اقتصادی داده شده را به عنوان نامناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری ارزیابی کرده است.

 

همچنین مناسبترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری (نسبت به سایر مؤلفه‌ها) طی تابستان 1398 شامل سرقت مالی (پول نقد، کالا، تجهیزات)، رواج توزیع کالای قاچاق، استفاده غیرمجاز از نام و علائم تجاری یا مالکیت معنوی، عنوان شده‌اند.

 

 

منبع خبر: مرکز پژوهش های مجلس
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics