تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مروری بر اقدامات انجام شده و آسیب شناسی سهام عدالت

به گزارش لحظه نگر حَسمان به نقل از مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی اقدامات انجام شده و آسیب شناسی سهام عدالت پرداخت.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات مالیه عمومی و توسعه مدیریت در گزارشی با عنوان «سهام عدالت 1. مروری بر اقدامات انجام شده و آسیب‌شناسی آن» در سه بخش شامل پیشینه قانونی و اجرایی توزیع سهام عدالت، وضعیت موجود سهام عدالت و چالش‌های پیش‌روی سهام عدالت به ارائه تصویری از وضع موجود و چالش‌های پیش روی سهام عدالت پرداخته است. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

تعاونی‌‌های شهرستانی و شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری استانی سهام عدالت، به مواردی همچون تعداد زیاد این تعاونی‌ها و ایجاد هزینه‌های اجرایی بالا و تخصیص اعتباراتی از‌سوی دولت به آنها، عدم کارایی تعاونی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در اعمال مدیریت در شرکت‌ها به‌دلیل فقدان اطلاعات و تخصص کافی در فعالیت‌های تولیدی و فنی، عدم شفافیت قانون درخصوص نحوه کارکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی‌های شهرستانی، ایجاد مشکلات مدیریتی برای شرکت‌‌های سرمایه‌‌پذیر، عدم اتخاذ تصمیم شفاف درخصوص نحوه ادامه فعالیت یا انحلال احتمالی تعاونی‌‌ها و شرکت‌‌های مذکور در لایحه پیشنهادی دولت، اشاره می‌کند.

 

درخصوص پرتفوی سهام عدالت تصریح می‌کند که تکلیف قانونگذار درخصوص واگذاری شرکت‌‌های گروه 2 ماده (2) قانون اجرای سیاست‌‌های کلی اصل چهل‌وچهارم (44) قانون اساسی رعایت نشده است و سهام برخی از شرکت‌‌های گروه 1 نیز در پرتفوی سهام عدالت وجود دارد، همچنین از 49 شرکت موجود در پرتفوی سهام عدالت، 14 شرکت غیربورسی هستند و در لایحه سهام عدالت، در خصوص شرکت‌‌های مذکور و جایگزینی آنها با سهام بورسی شرکت‌‌های در اختیار دولت، به‌طوری که امکان معامله سهام آنها در بازار بورس فراهم باشد، تصمیمی اتخاذ نشده است. 

 

آزادسازی سهام عدالت براساس مدل ارائه شده در لایحه ساماندهی سهام عدالت، عنوان می‌کند که روش آزادسازی سهام عدالت یکی از مهم‌ترین مسائل این طرح است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. آزادسازی سهام عدالت از طریق صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری قابل معامله (ETF) که در لایحه مد نظر قرار گرفته است، آسیب‌‌های زیادی را به همراه دارد که در گزارش‌‌های بعدی به‌طور مفصل به آن پرداخته خواهد شد.

 

 

منبع خبر: روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics