تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پرواز قیمت طلا در غرب، رکود در آسیا

سرمایه‌گزاران و سفته‌بازان غربی قیمت طلا را به ۱۷۰۰ دلار در هر اونس یعنی بیشترین نرخ طی شش ماه گذشته رسانده‌اند. حال آنکه تجارت طلا و جواهرات در هند،‌ چین و ژاپن با رکود روبرو شده است.

 به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از سایت طلا، آمارهای سال جاری دو داستان متفاوت را از طلا روایت می کند:‌ افزایش تقاضا در غرب و کاهش آن در شرق. بنا بر اعلام شورای جهانی طلا،  یافتن یک پناهگاه امن موجب شده سرمایه گزاران آمریکایی و اروپایی طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تقاضا برای فلز زرد را به سطحی برسانند که پس از تصویب برگزیت و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا،‌ در این سطح قرار داشت.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در همین زمان تقاضا برای خرید جواهرات، شمش و سکه های طلا در چین و هند به پایین ترین میزان چندین سال اخیر خود نزول کرد و دلیل آن نیز قیمت بالا و شیوع ویروس کرونا بود؛ ویروسی که خریداران را وادار به ماندن در خانه ها کرد. لوئیز استریت، مدیر اطلاعات بازار در شورای جهانی طلا در این باره می گوید: این یک تفاوت جالب میان غرب و شرق است .

 

این کارشناس معتقد است:  طلا (در غرب) اکنون به بالاترین رقم نسبت به هفت سال گذشته خود معامله می شود و صندوق های مبادله ای نیز در حال ثبت هستند چرا که سرمایه گزاران در شرایط اقتصادی آسیب دیده از همه گیری کرونا، به دنبال ذخیره ثروت خویش هستند. خریداران در غرب محتاط تر عمل کرده و خرید قو‌ی‌تری انجام می دهند.

 

اختلال در زنجیره تامین طلا و هراس از خرید در برخی مناطق موجب شده که قیمت های عمده در مراکز مهم جهان با تفاوت های فاحش از یکدیگر تعیین شوند؛ شمش طلا در معاملاتی که در چین انجام می شود تفاوتی محسوس با قیمتی دارد که در لندن یا نیویورک دادوستد می گردد.

 

لوئیز در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: گرچه پیش‌بینی میزان تقاضا در آینده، به دلیل ابهام در مورد ویروس کرونا، دشوار است اما متقاضیان طلا به عنوان یک پناهگاه مالی کاملا مشهود هستند. سرمایه گزاران نهادی در آسیا نیز گواهی بر همین مساله هستند. در حالی که ETF های طلا (صندوق های قابل معامله) در آمریکای شمالی و اروپا بر خرید مسلط شده اند، صندوق های هند و چین نیز شاهد افزایش چشمگیر در خرید در سه ماهه گذشته خود بودند.

 

طبق گفته های این مدیر اقتصادی، پیش بینی می شود که اثرات شیوع کووید ۱۹ بر بازارهای مالی تا انتهای سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد. به ویژه آنکه واگرایی بین سرمایه گذاری در ETF های با پشتوانه طلا و مصرف کنندگان از طریق جواهرات،احتمالاً تا زمان حصول اطمینان بیشتر در اوضاع اقتصادی و بازار ادامه خواهد یافت.

 

منبع خبر: سایت طلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics