تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تعهد حرفه‌ای حسابرسان در ایام بحران کرونا

بخش‌هایی از مشاهدات جولی لیندسی، مدیر مرکز کیفیت حسابرسی وابسته به انجمن حسابداران رسمی امریکا

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از جامعه حسابداران، حسابرسان شرکت‌های سهامی عام به‌خوبی از راه دور کار می‌کنند. آنان اکنون همه در یک محیط کار از راه دور فعالیت می‌کنند و این شامل مدیریت شرکت، اعضای کمیته‌ی حسابرسی، اعضای هیأت مدیره و غیره می‌شود. برای آن که در این محیط از راه دور، به کیفیت حسابرسی نباید آسیب رسانده شود، حسابرسان برای انجام کار خود با کیفیت بالا در محیط فعلی، باید خلاقیت را با شک و تردید حرفه‌ای ترکیب کنند. به عنوان مثال، حسابرسان برای مشاهده‌ی موجودی‌ها از تصاویر ویدئویی استفاده می‌کنند. حسابرسان برای تأیید این‌که موجودی‌هایی که از طریق ویدئو بررسی کرده‌اند دقیقاً همان‌گونه هستند که به نظر می‌رسند و در همان شرایط قرار دارند، باید روش‌های دیگری را نیز شناسایی کنند. جمع آوری داده‌ها و جمع آوری شواهد مشتریان از راه دور نمونه‌ی دیگری است. اما چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد حسابرس شواهد مورد نیاز خود را برای پشتیبانی از نتیجه‌گیری‌های مختلف دریافت می‌کند؟ حسابرسان توانسته‌اند از طرق مختلف موانع را از پیش روی خود بردارند و به روشی کارآمد و مؤثر عمل کنند و هرگز کیفیت حسابرسی را قربانی نکنند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مؤسسات حسابرسی مراقب مردم و جامعه‌ی خود بوده‌اند. اخبار شرکا و رهبران مؤسساتی که به طور داوطلبانه دستمزد خود را کاهش داده‌اند تا تأثیر اقتصادی ویروس همه‌گیر کرونا را بر کارکنان کاهش دهند، نشان داده است که تعهد مؤسسات نسبت به مردم و کارشان زیاد است. گزارش‌های مدیریتی در برخی از مؤسسات حسابرسی نشان می‌دهد برکناری کارکنان آخرین راه‌حل است. این درست‌ترین کار در مورد کارکنان است، و به آن‌ها کمک می‌کند تا همچنان به حسابرسی‌ها و بررسی‌های باکیفیت برای مشتریان بپردازند.

 

مؤسسات در طول همه‌گیری ویروس کرونا کمک‌های بی‌شماری به جوامع خود کرده‌اند. این موارد شامل تخصیص بودجه برای افراد نیازمند، پرداخت بابت تأمین تجهیزات محافظت شخصی برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی است. در حقیقت مؤسسات برای مقابله با این بحران به دنبال ایفای تعهدات اضافی خارج از دامنه‌ی کاری خود هستند.

 

ریسک تقلب در طول همه‌گیری ویروس افزایش یافته است. زیرا سه عنصری که می تواند منجر به تقلب شود، یعنی فرصت، فشار و توجیه عقلانی، همگی در طول همه‌گیری ویروس افزایش می‌یابد. افزایش کار و فعالیت از راه دور ، فرصت بیش‌تری برای کلاهبرداری در فضای مجازی ایجاد می‌کند. فشار در این محیط افزایش می‌یابد زیرا شرکت‌ها و مردم برای رسیدن به اهداف و تأمین خانواده‌هایشان در مواقع آشفتگی اقتصادی، تلاش می‌کنند. توجیه عقلانی نیز به احتمال زیاد افزایش می‌یابد زیرا مردم وضعیت معیشت خود را در معرض خطر این بیماری می‌بینند. اگرچه بیش‌تر مردم اخلاقی رفتار می‌کنند ولی در شرایط کنونی تحت تاثیر فشار محیط قرار دارند.

 

تردید حرفه‌ای در این محیط همچنان مهم است زیرا کیفیت حسابرسی نمی‌تواند ضعیف باشد. مدیریت شرکت با چالش‌های سلامتی و ایمنی کارکنان خود، چالش‌‌های زنجیره‌ی تأمین و حتی گاهی با بحران‌های شخصی برای مقابله با بحران در خانه مواجه است. اما استانداردها تغییر نکرده‌اند و قرار نیست استقلال، تردید حرفه‌ای، قضاوت ذهنی یا تفکر عینی را قربانی کنیم.

 

تمدید زمان‌ نظارت توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار و هیأت نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام، نیز مفید بوده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار اجازه‌ی تاخیر در گزارشگری شرکت‌ها را صادر کرده و هیأت نظارت نیز برنامه‌های بازرسی‌ها را تغییر داده است. برخی از کارهایی که شرکت‌ها باید در محیط فعلی انجام دهند، همچون تحلیل تداوم فعالیت، زمان بیش‌تری را از مدیریت شرکت و حسابرسان می‌گیرد. تأخیر در بازرسی‌های هیأت نظارت نیز موقتاً نیاز مؤسسات برای فعالیت در شرایط عدم اطمینان فعلی را برآورده می‌کند. دوره‌ی 45 روزه این امکان را فراهم کرده است که واقعاً روی کارکنان و مشتریان خود تمرکز کنند و اطمینان حاصل کنند که آ‌ن‌ها قادر به انجام کار در این محیط هستند.

 

کمیته‌های حسابرسی نیز باید به موضوع اخلاق توجه کنند. کمیته‌های حسابرسی و اعضای هیأت مدیره باید در این مدت تعهد شرکت‌ها به اخلاق و فرهنگ را تقویت کنند. 

 

 

منبع خبر: جامعه حسابداران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics