تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مدرک کارشناسی برای ایثارگران با مدرک معادل محاسبه می‌شود.

استفساریه تبصره بند «الف» ماده (۱۰۳) قانون مدیریت خدمات کشوری با رای نمایندگان مجلس به تصویب رسید که طبق این طرح، مدرک کارشناسی برای ایثارگران با مدرک معادل محاسبه می‌شود.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه  به این استفساریه که آیا عبارت «مدرک کارشناسی» در تبصره بند «الف» ماده (۱۰۳) قانون مدیریت خدمات کشوری (الحاقی مصوب ۲۴/۱۱/۱۳۹۵) مدرک کارشناسی معادل را نیز در بر می گیرد؟ پاسخ مثبت دادند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

بر این اساس عبارت «مدرک کارشناسی» در تبصره بند «الف» ماده (۱۰۳) قانون مدیریت خدمات کشوری شامل مدرک کارشناسی معادل که ارزش استخدامی دارد نیز می‌شود.

این طرح با این مضمون مطرح شد که ایثارگران دارای مدرک کارشناسی اعم از مدرک دانشگاهی و یا معادل کارشناسی (که دانشگاه ها، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و نیز دیگر دستگاه های اجرایی که با اخذ مجوز از سازمان مذکور و یا دیگر مراجع قانونی دوره های آموزشی ذی ربط را اجرا و به فارغ التحصیلان آن مدرک تحصیلی معادل ارائه نموده اند) تاکنون ضمن برخورداری از یک مقطع تحصیلی بالاتر میتوانستند به استناد تبصره ذیل بند (۱) ماده (۱۰۳) قانون مدیریت خدمات کشوری مطابق نظر مشورتی مراجع ذیصلاح تا سی و پنج سال اشتغال داشته باشند، اما در حال حاضر ایثارگران دارای مدرک کارشناسی معادل بر اساس نظر سازمان امور اداری و استخدامی از ادامه خدمت تا ۳۵ سال منع شده‌اند.

موافقان و مخالفان این طرح چه گفتند؟ 

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح نخست در اخطاریه خود گفت: طبق اصل ۱۷۵، در نظر گرفتن کارشناسی به کارشناسی معادل، ۱۰۰ درصد بار مالی دارد و در این صورت باید دولت لایحه بیاورد نه اینکه طرح از مجلس باشد. شورای نگهبان این استفساریه را رد می‌کند.

این اخطاریه کاتب به رای گذاشته شد که رای نیاورد. وی سپس در مخالفت با این استفساریه گفت: تردید نداشته باشید شورای نگهبان آن را رد میکند این نیاز به قانونگذاری دارد و با استفساریه مشکل حل نمیشود. کمیسیون اجتماعی این را در قالب اصلاح قانون بیاورد نه در قالب استفساریه.

کاتب تصریح کرد: این مخالف اصل ۱۸۵ قانون اساسی هم است و این ایراد دوم شورای نگهبان خواهد بود.

وی اضافه کرد: وقت مجلس را در این حساسترین زمان مجلس که باید به طرح‌های اولویتی دستور کار اختصاص یابد، صرف این موضوع نکنید. به آن رای ندهید و از دستور کار خارج شوید. با این پیشنهاد هیچ اتفاقی نمی‌افتد و استدعا دارم به این پیشنهاد رای ندهید.

اما کاظم دلخوش به عنوان موافق اظهارکرد: در ارتباط با مدرک کارشناسی در بند الف ماده ۱۰۳ قانون خدمات مدیریت کشوری، مدرک کارشناسی ارشد را با ۳۵سال سابقه تطبیق دادیم این در شرایطی است که ایثارگران با مدارک کارشناسی دانشگاهی یا معادل، که سازمان امور اداری استخدامی کشور و بقیه دستگاه های اجرایی هم با اخذ مجوز از این سازمان و بقیه دستگاه های قانونی دوره های آموزشی برگزار کردند، از ۳۵ سال خدمت منع شده اند.

وی افزود: تا کنون برخورداری از یک مقطع تحصیلی بالاتر را در لایحه خدمات کشوری پیش بینی کرده بودیم که معادل یعنی ۳۵ سال سابقه اتفاق نیفتاده است. ایثارگران مدرک کارشناسی معادل از ادامه خدمت منع شده اند برای همین این استفساریه را آوردیم. این‌ها اکنون سرگردان هستند مدرک معادل تعیین تکلیف نشده است.

  طرح استفساریه بند الف ماده ۱۰۳ قانون خدمات کشوری الحاقی مصوب ۲۴ بهمن ۹۵ پس از اظهارات یک موافق و یک مخالف در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics