تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دانشگاه تهران مسئول نظارت بر دانشگاه‌های استان شد

معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه این دانشگاه مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌های استان تهران شد، گفت: در این زمینه دفتری در دانشگاه راه‌اندازی شده که اقداماتی را نیز انجام داده است.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از  ایسنا، دکتر حسین حسینی در هفتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که امروز به صورت مجازی برگزار شد، با تاکید بر اینکه با تعطیلی حضوری دانشگاه‌ها آموزش در دانشگاه تهران متوقف نشد، گفت: دانشگاه تهران خوشبختانه جزو اولین دانشگاه‌هایی در کشور بود که بلافاصله بعد از تعطیلی ناشی از شیوع کرونا ویروس آموزش‌های خود را به شیوه الکترونیکی ادامه داد و به هیچ عنوان آموزش در دانشگاه ما متوقف نشد. خوشبختانه ما امروز طبق برنامه آموزش خود را پیش بردیم.
 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

سامانه‌سپاری خدمات آموزشی
وی در ادامه گزارشی از اقدامات آموزشی دانشگاه تهران طی یک سال گذشته ارائه داد و افزود: یکی از سیاست‌هایی که این دانشگاه طی سال‌های اخیر دنبال می‌کرد، بحث سامانه‌سپاری خدمات آموزشی در دانشگاه تهران بود. در واقع هر سال ما بخشی از خدمات آموزشی را به سمت سامانه سپاری حرکت دادیم و مهمترین اقدامی که در سال ۹۸ انجام شد، سامانه سپاری فرآیند آزمون جامع گواهی اشتغال به تحصیل، انصراف از تحصیل، صدور گواهی موقت و فرآیند تصویب پروپوزال، پایان‌نامه و رساله بود.
 
شبکه‌ای کردن میز خدمات آموزشی در سال ۹۹
معاون آموزشی دانشگاه تهران همچنین تاکید کرد: ایجاد میز خدمات آموزشی در ستاد دانشگاه تهران از دیگر اقدامات مهم آموزشی در سال گذشته بود. امسال این کار را به صورت شبکه بین ستاد و واحدهای دانشگاه تهران به نحو کاملتری به اجرا خواهیم رساند تا در پاسخگویی به خدمات آموزشی نقش موثری داشته باشد.
 
الکترونیکی کردن پرونده دانشجویان
دکتر حسینی همچنین حذف پرونده‌های فیزیکی را از دیگر برنامه‌های موثر آموزشی دانشگاه عنوان کرد و گفت: این امر یک پروژه چندین ساله بود که اجرای آن در دانشگاه تهران بیش از ۱۰ یا ۱۵ سال به طول انجامید. در حال حاضر کلیه پرونده‌های دانشجویان دانشگاه تهران از بدو تاسیس دانشگاه تا کنون به صورت الکترونیکی در اختیار است و کارشناسان ما برای انجام کارهای جاری لزومی به مراجعه به پرونده‌های فیزیکی ندارند و این جزو افتخارات دانشگاه به شمار می‌رود.
 
اصلاح آئین‌نامه‌های آموزشی
وی همچنین خاطرنشان کرد: بازنگری، اصلاح و تغییر آئین‌نامه‌ها و مقررات و دستورالعمل‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های مهم آموزشی در دانشگاه بوده است که دانشگاه تهران در طول فعالیت‌های خود آئین‌نامه‌ها و مقررات آموزشی متعددی را وضع کرده بود که گاهی تعدد قوانین و مقررات در اجرا برای کارشناسان دست و پاگیر بود. ما سال گذشته اصلاح این آئین‌نامه‌ها را نهایی و به همه واحدها ابلاغ کردیم و در حال حاضر همه کارشناسان واحدها با یک دستورالعمل واحد و مشخص که به صورت یک کتابچه و الکترونیکی در اختیار دارند، اقدام می‌کنند.
 
کاهش نسبت استاد به دانشجو
معاون آموزشی دانشگاه تهران به سیاست دانشگاه تهران در پذیرش دانشجو اشاره کرد و گفت: سیاست تعدیل پذیرش دانشجو طی سال‌های گذشته در دانشگاه تهران دنبال شد. در حال حاضر ما با یک شاخص نسبت استاد به دانشجو به یک شاخص خوب رسیدیم که این شاخص یک به ۱۸ یا یک به ۱۹ است. در حالی‌که این عدد در سال ۹۳ یا ۴ به شاخص یک به ۲۶ بود. بنابراین دانشگاه تهران رویکرد کمی در پذیرش دانشجو نداشته است.
 
افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو از طریق استعدادهای درخشان
دکتر حسینی تاکید کرد: ما در سال گذشته حدود ۷۵۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آئین‌نامه استعدادهای درخشان در دانشگاه پذیرش کردیم که جزو کیفی‌ترین پذیرش‌های دانشگاه است و در مقطع دکتری نیز حدود ۱۵۰ دانشجو به این طریق پذیرش کرده‌ایم و دانشگاه ظرفیت خوبی برای پذیرش دانشجو از این طریق را دارد.
 
اصلاح آئین‌نامه استخدامی دانشگاه تهران
به گفته وی، بازنگری اصلاح و تصویب آئین‌نامه استخدامی دانشگاه که فراز و فرودهای زیادی داشت را در سال گذشته انجام دادیم. در واقع این آئین‌نامه جدید در سال ۸۸ تصویب شد، اما انتظارات دانشگاه را نمی‌توانست تامین کند. چرا که یک آئین‌نامه‌ای بود که برای همه دانشگاه‌ها نوشته شده بود، در حالی‌که دانشگاه تهران ملاحظات خاص خود را در جذب داشت. نهایتا در سال گذشته اصلاح و نهایی شد و الان در دسترس همه همکاران قرار دارد.
 
اصلاح روند جذب در دانشگاه تهران
به گفته وی، بازنگری و تدوین سیاست‌های جذب یکی دیگر از موضوعاتی بود که سال گذشته در دانشگاه پرداخته شد. بر این اساس یک نفر که می‌خواهد جذب دانشگاه تهران شود، باید برنامه مشخصی برای ورود به دانشگاه داشته باشد. دپارتمان یا دانشکده باید هدف خود از جذب هیات علمی را بیان کند. این موضوع در گذشته با ابهامات و اشکالات زیادی مواجه بود که در حال حاضر استخدام‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، بر اساس سیاست جذب دانشگاه است که به تایید هیات جذب دانشگاه رسیده است.
 
سامانه سپاری ترفیع اعضای هیات علمی
دکتر حسینی سامانه‌سپاری فرآیند ترفیع اعضای هیات علمی را از دیگر برنامه‌های آموزشی دانشگاه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از مشکلات ترفیع حل شده است و همکاران ما با دقت زیاد پرونده‌های ترفیع را بررسی می‌کنند.
 
ارائه آموزش‌های دو وجهی به دانشجویان کارشناسی
حسینی تاکید کرد: تدوین آئین‌نامه دو وجهی در مقطع کارشناسی در سال گذشته تدوین شد. در این آئین‌نامه بیان کردیم برای دانشجویی که در این مقطع وارد دانشگاه می‌شود، شرایط و تمهیداتی را فراهم می‌کنیم که دانشجو بتواند علاوه بر تحصیل در رشته اصلی در یک رشته فرعی نیز آموزش‌هایی را کسب کند. در حال حاضر این اقدام انجام می‌شود، اگرچه شیوع کرونا روی اجرای آن تاثیر گذاشته است، اما همزمان با ابلاغ آن در شهریور ماه دپارتمان‌ها به سمت بازنگری برنامه‌های خود حرکت کردند و تعداد قابل توجهی برنامه‌ها اصلاح شده است و ما امیدواریم در سال تحصیلی آینده این برنامه در قالب اجرایی در بیاید و دانشجویان کارشناسی ما این اختیار را داشته باشند که علاوه بر آموزش‌های دوره کهاد آموزش‌های تحصیلی را هم ببینند.
 

 

اصلاح آئین‌نامه فرآیند یادگیری الکترونیکی
به گفته وی ما در سال گذشته جلسات هم‌اندیشی زیادی را بین مدیران آموزش و مدیران گروهی دانشکده‌های مختلف برگزار کردیم و کارگاه‌هایی نیز در این زمینه برگزار شد. ضمن اینکه آئین‌نامه آموزشی یادگیری الکترونیکی نیز در سال گذشته اصلاح شد و در حوزه آموزش‌های آزاد نیز فعالیت‌های خوبی را در دانشگاه شروع کردیم، ضمن اینکه سامانه یکپارچه آموزش‌های آزاد نیز راه اندازی شد و این سامانه زمینه‌های نظارت ما برای تدوین کیفیت آموزش را بیشتر فراهم کرد.
 
راه‌اندازی دفتر نظارت بر دانشگاه‌های استان تهران
معاون آموزشی دانشگاه تهران در پایان از راه‌اندازی دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌های استان تهران در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: فعالیت خوبی در این زمینه شروع شده است، امیدواریم به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور بتوانیم مسئولیت نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاه تهران را به خوبی انجام بدهیم.
منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics