تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اعلام برگزاری حضوری امتحانات دانشگاه آزاد و مسایل متعاقب آن

برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی به صورت حضوری حواشی زیادی به وجود آورده و موجب نگرانی‌هایی بین دانشجویان و خانواده‌های آنها شده است تا جایی که فرمانده ستاد مبارزه با کرونا استان تهران طی نامه‌ای خواستار بازنگری شیوه برگزاری امتحانات این دانشگاه شد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا، اوایل اسفند ماه بود که زمزمه‌های ورود کرونا به کشور به گوش رسید؛ بیماری که همه دنیا را با شوک بزرگی مواجه کرد و تمامی ابعاد کشورها را تحت تاثیر قرار داد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

شیوع کرونا آموزش عالی و دانشگاه ها را نیز بی نصیب نگذاشت. تمامی دانشگاه ها به دنبال ارائه راه حلی بودند تا هم آموزش ادامه پیدا کند و هم از شیوع کرونا جلوگیری شود. بنابراین «آموزش مجازی» بهترین راه حل در زمان بحران کرونا بود که به گفته روسای دانشگاه ها و معاون آموزشی وزیر علوم با چالش هایی رو به رو شد اما در نهایت آموزش دانشجویان با موفقیت به پایان رسید و حالا زمان امتحانات است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وزارت علوم روز دهم خرداد ماه در اطلاعیه ای اعلام کرد که با توجه به تداوم شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور و ضرورت حفظ سلامت همه دانشگاهیان از جمله استادان، دانشجویان، کارشناسان و کارکنان، شایسته است در صورت عدم امکان رعایت کامل و همه‌جانبه ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارزشیابی پایان نیمسال تحصیلی به صورت غیرحضوری به انجام رسد. همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده است: با توجه به اولویت در برگزاری حضوری امتحانات به منظور تضمین کیفیت، در صورتی که دانشگاه یا استادان تشخیص دهند که امتحانات باید به شیوه حضوری برگزار شود، ضروری است همه پروتکل‌های بهداشتی مربوط به محیط‌های دانشگاهی به ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی به هنگام برگزاری آزمون‌ها به دقت رعایت شوند.

بر این اساس دانشگاه ها با توجه به اطلاعیه فوق و امکانات و توانمندی های در دسترس در خصوص نحوه برگزاری امتحانات تصمیمات متنوعی گرفتند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز از قاعده وجود ویروس کرونا و آموزش مجازی و در نهایت برگزاری امتحانات مراکز خود در این شرایط مستثنی نبود.

 

تصمیم دانشگاه آزاد برگزاری امتحان به شکل حضوری بود

پیش از ورود و شیوع ویروس کرونا در تقویم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیم سال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۹۸ آغاز شد و طبق روال در محدوده زمانی ۲۴ خرداد تا پنجم تیرماه نیز امتحانات برگزار می شد که چندی پیش جواد علمایی رییس ستاد آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد امتحانات نیمسال دوم طی چهار هفته از ۲۴ خرداد تا ۲۰ تیر ماه و به صورت حضوری در استان های سفید با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار می‌شود.

به گفته وی برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع دکتری مانند سابق در اختیار استاد قرار گرفته که می تواند به صورت تلفیقی از روش‌های کتبی، شفاهی و پروژه ها و مقاله‌های کلاسی باشد.

مسوول ستاد مرکزی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این که امتحانات دروس عمومی و معارف این دانشگاه در کل کشور به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: از آنجا که در ترم مجازی امکان برگزاری کلاس های عملی برای دانشجویان وجود نداشت، مقرر شد پس از برگزاری امتحانات پایان ترم، استادان در دانشگاه حضور یابند و دروس عملی را به صورت فشرده طی یک ماه به دانشجویان آموزش بدهند و امتحانات را مانند سابق برگزار کنند.

 

تمهیدات برگزاری حضوری امتحان چیست؟

همچنین سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات روز سی ام اردیبهشت ماه گفت: به منظور جلوگیری از ترددهای غیرضروری و رفاه حال دانشجویان و عدم بازگشایی خوابگاه ها جهت رعایت مسائل بهداشتی دانشجویان این دانشگاه می‌توانند برای شرکت در امتحانات پایان ترم، در واحد دانشگاهی محل زندگی یا نزدیک‌ترین واحد دانشگاهی محل سکونت خود حضور یابند و نیازی به مراجعه به واحد دانشگاهی اصلی نیست.

احمد حیدری خاطرنشان کرد: دانشجویان باید پیش از شروع امتحانات ترم جاری، به واحد دانشگاهی مورد نظر خود مراجعه کرده و با ارایه پرینت انتخاب واحد و زمان‌بندی امتحانات، درخواست خود مبنی بر حضور در جلسات امتحانی در واحد مذکور را ارائه کنند.

در این راستا سامانه ای برای ثبت نام دانشجویانی که محل تحصیل آن‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی با شهر محل سکونت یکسان نیست، طراحی شد که دانشجویان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه انتخاب محل امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی در شهر محل سکونت خود امتحان دهند.

بر اساس بخشنامه اجرای طرح تعاون آزمون، مقرر شده شرایطی فراهم شود تا مراجعه دانشجویان به واحدهای دانشگاهی محل سکونت خود امکان‌پذیر شود. در این روش دانشجویان غیربومی مجبور به حضور در واحد دانشگاهی محل تحصیل خود نیستند و می‌توانند برای حضور در جلسات امتحانات، به واحد محل زندگی خود مراجعه کنند.

 

مسیری طولانی برای اجازه حضور در امتحان

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد نیز اطلاعیه ای در خصوص شرایط حضور دانشجویان در امتحان ارائه کرد که در آن عنوان شده باید تمامی دانشجویان قبل از شروع امتحانات حضوری در سامانه خوداظهاری وزارت بهداشت به آدرس http://salamat.gov.ir  ثبت‌نام کرده و در صورتی که علایم بیماری را نداشتند، پیامک دریافت شده از سامانه مذکور یا فرم خوداظهاری تکمیل‌شده را در بدو ورود به مسئولان تعیین شده در حوزه امتحانات ارائه دهند.

محسن نفر در این دستورالعمل تاکید کرده است: این موضوع در صورت عدم بیماری دانشجو فقط برای یک بار در اولین امتحان انجام می شود و نیاز به تکرار آن در جلسات بعدی امتحانی نیست. همچنین در صورتی که دانشجو مطابق سامانه یا فرم خوداظهاری بیمار باشد یا در بدو ورود دارای علائم بیماری باشد، مجاز به شرکت در امتحان نبوده و لازم است، متعاقباً گواهی سلامت یا عدم سلامت صادره از مراکز بهداشتی و درمانی را جهت تصمیم‌گیری در خصوص امتحان، به مسئولان آموزشی مربوطه ارائه کند.

بر اساس بندهای این دستورالعمل در مورد ورود دانشجویان، اساتید و کارکنان به محل برگزاری امتحان، کنترل و غربالگری بهداشتی (استفاده از ماسک، نداشتن علائمی نظیر تب، علائم تنفسی، سرفه، سرماخوردگی و...) برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعمال می شود.

همچنین در این دستورالعمل تصریح شده است: استفاده از ماسک برای تمام دانشجویان، اساتید و پرسنل حاضر در حوزه برگزاری امتحانات الزامی است. حتی الامکان واحدهای دانشگاهی محلول ضدعفونی‌کننده دست را در محل های مشخص مانند ورودی های کنار آسانسورها قرار دهند. همچنین به منظور کاهش زمان حضور دانشجو در محل برگزاری امتحانات، با همکاری اساتید، طول مدت برگزاری هر جلسه امتحانی ترجیحاً در سقف ۶۰ دقیقه و در موارد خاص حداکثر ۹۰ دقیقه تنظیم شود و به محض اتمام امتحان دانشجویان خارج شوند و در خاتمه برگزاری امتحان دانشجویان باقیمانده با هماهنگی ممتحنین ردیف به ردیف خارج شوند.

 

زالی: در برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد بازنگری شود

تمامی دستورالعمل های فوق برای استان هایی است که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا سفید اعلام شده اند. اما اصل داستان برگزاری حضوری دانشگاه آزاد از آنجایی شروع می شود که طبق آمار وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به کرونا در کشور رو به افزایش است و استان تهران نیز از این مقوله مستثنی نیست. به طوری که فرمانده ستاد مبارزه با کرونا استان تهران روز ۱۱ خرداد ماه اعلام کرد: میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران طی شبانه روز گذشته حدود ۵.۶ درصد افزایش داشته است.

علیرضا زالی همچنین عنوان کرد: با توجه به تغییرات شناور در آمار مبتلایان، کنترل قطعی ویروس کرونا در تهران انجام نشده است و مهمترین عامل در انتقال بیماری کووید ۱۹ عدم استفاده از ماسک و حضور غیرضروری در نقاط شلوغ و پرتردد است.

وی حتی نسبت به برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد به صورت حضوری در استان تهران واکنش نشان داد و در نامه ای درخواست بازنگری در امتحانات دانشجویی دانشگاه آزاد را به وزیر بهداشت تحویل داد.

در نامه زالی خطاب به وزیر بهداشت عنوان شده که نظر به مراجعات مکرر و درخواست های مکرر دانشجویان و خانواده ایشان و ابراز نگرانی وافر نسبت به برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی و برخی واحدهای علمی کاربردی به صورت حضوری که موجب افزایش تردد درون شهری، بین شهری، تمرکز و ازدحام جمعیت در محیط های مسقف، افزایش بار ترافیکی و در نهایت افزایش ریسک ابتلای دانشجویان، خانواده های عزیز و کارکنان تلاشگر این واحدهای دانشگاهی می شود؛ خواهشمند است دستور فرمایید ضمن طرح موضوع در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، در خصوص نحوه برگزاری امتحانات این واحدهای دانشگاهی بازنگری و تجدیدنظر شود.

دانشجویان مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در تهران نیز طی تماس های مکرر با گروه دانشگاه و آموزش ایرنا بر این موضوع مهر تایید گذاشته اند و نسبت به برگزاری امتحانات به صورت حضوری اعتراض داشته و حتی نامه الکترونیکی در این خصوص تهیه و به امضا اکثریت دانشجویان رسیده است که در ادامه به اظهارات برخی از دانشجویان پرداخته می شود.

افزایش تردد با وسایل نقلیه عمومی و استرس دانشجویان و خانواده‌ها

یکی از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز به ایرنا می گوید: امتحان تمامی دانشگاه ها به غیر از دانشگاه آزاد به صورت مجازی برگزار می شود. در حال حاضر برای رفتن به محل امتحان باید با مترو رفت و آمد کنیم که موجب تردد زیاد در شهر و استرس دانشجویان و خانواده ها به جهت احتمال ابتلا به کرونا می شود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی امتحانات اصلا مناسب نیست ما در اکثر روزهای هفته دو یا سه امتحان داریم که باید در محوطه دانشگاه منتظر برگزاری امتحان بعدی باشیم که خود باعث تجمع و استرس ناشی از ابتلا به کرونا می شود زیرا امتحانات به نحوی برگزار می شود که برخی رشته ها به صورت همزمان امتحان دارند و فضای فیزیکی دانشگاه پاسخگوی این تعداد دانشجو و رعایت فاصله اجتماعی نیست.

 

>همچنین یکی از دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در این باره اظهار داشت: طبق اعلام دانشگاه آزاد مقرر شده بود که امتحانات با یک روز فاصله به صورت حضوری برگزار شود اما برنامه ریزی به صورتی است که در یک روز چندین امتحان داریم و در فاصله بین امتحان باید در محوطه دانشگاه باشیم.

 

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان مرکز ما بسیار زیاد است و ما طی یک هفته اخیر به دنبال جمع آوری امضای اکترونیکی برای لغو امتحانات به شکل حضوری هستیم.

این دانشجو گفت: زمانی که اکثریت رشته ها در زمان های یکسانی امتحان داشته باشند، کنترل و انجام پروتکل های بهداشتی بسیار سخت و حتی نشدنی است. با این شرایط هم استرس امتحان را داریم؛ امتحاناتی که پشت سرهم در یک روز برگزار می شوند و هم نگران ابتلا به کرونا هستیم. از این جهت لازم است مسوولان در شیوه برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد تجدیدنظر کنند و دانشگاه آزاد را از سایر دانشگاه ها مستثنی نکنند.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics