تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۱۵ تیر آغاز می‌شود

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۱۵ تیرماه در هزار و ۲۰۰ پایگاه اولیه انجام می‌شود.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید جواد حسینی روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار داشت:  امسال طرح سنجش دانش آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی از طریق نوبت دهی انجام می شود.
وی افزود: ۶۰ هزار پایگاه در مدارس نوبت دهی برای طرح سنجش را انجام می دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به منظور اجرای سند بالادستی طرح سنجش برای دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه انجام می شود.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

حسینی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش از سال ۷۵ موظف شد که غربالگری دانش آموزان را از بدو ورود به تحصیل با طرح سنجش مورد توجه دهد. از سوی دیگر قانون برنامه پنج ساله توسعه بر سلامت دانش آموزان از بدو ورود به مدرسه تاکید می کند.
وی تاکید کرد: سلامت جسمانی کودکان با انجام طرح دانش آموزان شناسایی می شود، همچنین به این واسطه توانایی های آنها مشخص می شود تا جایگزینی مناسبی برای کودکان  در مدارس عادی و استثنایی صورت گیرد.

 


حسینی ادامه داد: همه دانش آموزان در بدو ورود به مدارس متناسب با شرایط جسمی شناسایی می شوند، پس از شناسایی تحت پوشش قرار می گیرند و مداخلات لازم برای آنها صورت می گیرد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: طرح سنجش از جمله اهداف و وظایف این سازمان مطابق اساسنامه مصوب مجلس است.  همچنین این طرح به منظور جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به موقع مشکلات کودکان صورت می گیرد.


حسینی درباره اهداف برنامه سنجش عنوان کرد: پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل برخی از عوامل موثر بر افت تحصیلی و بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکان در بدو ورود به دبستان،  همچنین تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی و خانوادگی و همچنین کمک به اولیای دانش آموزان به منظور صرفه جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی از دیگر اهداف این برنامه است.

 

فعالیت پایگاه سنجش اولیه در ۲۵ روز
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره پایگاه های سنجش اولیه اظهار داشت: پایگاه به صورت متمرکز در یک مکان تشکیل می شود و در آن تمامی ارزیابی و غربالگری های تعیین شده در مدت ۲۵ روز انجام می گیرد.


حسینی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در پایگاه های سنجش گفت: ارزیابی های پایگاه های اولیه ضمن رعایت نکات بهداشتی، شامل ارزیابی های بینایی، دید، رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی_حرکتی، اندازه گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان و بیماری های جلدی (پوست و مو) بیماری های نیازمند مراقبت ویژه و سابقه بیماری پزشکی مطابق با شرایط ویژه بیماری کرونا در پایگاه های جامع سلامت صورت می گیرد.


وی ادامه داد: همچنین سهولت دسترسی والدین به پایگاه های سنجش یا توجه به ویژگی جمعیتی هر شهر و نزدیک بودن آن به مدارس و مراکز بهداشتی درمانی مورد توجه قرار گرفته است.  
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: نوآموزان که در هر یک از مراحل غربالگری بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی در طرح سنجش مشکوک تشخیص داده شوند، به مرحله تخصصی بینایی سنجی، شنوایی شناسی، کاردرمانی، هوش و طیف توریسم ارجاع داده می شوند.
حسینی همچنین درباره اجرای برنامه سنجش سال ۹۹ با توجه به بحران کرونا همراه با فاصله گذاری اجتماعی گفت: امسال تعداد پایگاه های اولیه هر استان متناسب با تعداد نوآموزان بدو ورود به دبستان با هدف کاهش تراکم جمعیت افزایش یافته و در مقابل کاهش تعداد پذیرش نوآموزان در هر پایگاه با توجه به درجه پایگاه ها از ۴۲ به ۲۰ نفر رسیده است.

 

وی به ساعت حضور نوآموزان در پایگاه ها با فاصله ۳۰ دقیقه ای از یکدیگر اشاره و عنوان کرد: در پایگاه های طرح سنجش اتاق انتظار ویژه والدین نوآموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تهیه شده است، همچنین زمان اجرای برنامه سنجش از نیمه تیرماه تا پایان شهریور ماه سال جاری است.
امسال تعرفه ۴۰ هزار تومانی برای سنجش پیش‌بینی شده است
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره هزینه سنجش تحصیلی اظهار داشت: : «امسال تعرفه ۴۰ هزار تومانی برای انجام سنجش کودکان پیش‌بینی شده است، همچنین برای رعایت نکات بهداشتی والدین برای پرداخت هزینه طرح سنجش از طریق دستگاه کارتخوان می توانند اقدام کنند، همچنین در حال حاضر برای پرداخت این هزینه درصدد افزودن اپلیکیشن آپ نیز هستیم.


حسینی در ادامه درباره ارزیابی دانش آموزان دیرآموز و تست مجدد از آنها گفت: زمان ارزیابی برای این دانش آموزان نیمه اول شهریور ماه است، همچنین ارزیابی نوآموزان و دانش آموزان مشکوک به طیف اوتیسم از سن چهار سال به بالا در پایگاه‌های تخصصی انجام می‌شود.
وی همچنین به پشتیبان قراردادن ۸۰۰ مدرسه استثنایی برای مدارس عادی اشاره کرد و یادآور شد: همچنین برای ارایه خدمات بهتر به دانش‌آموزان یک معلم رابط نیز در نظر گرفته شده است.


رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: معلمان رابط برای معلمان مدارس عادی تعیین می شوند اما از اول مهر برنامه های مختلفی با توجه به شرایط کرونا در دست آماده سازی و برنامه ریزی داریم. در صورت لزوم آموزش در بسترهای مختلف از جمله فضای مجازی ادامه می یابد.

حسینی به مناسب سازی ۶۴ مدرسه اشاره کرد و افزود: به گونه ای برنامه‌ریزی شده که این مدارس الگویی برای سایرمدارس استثنایی باشند، چراکه تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی با ارزشیابی تمام‌ساحتی امکان‌پذیر است.


وی با بیان این که معلمان سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشغول استعدادیابی هستند، گفت: هدف گذاری به گونه ای است که برای دانش‌آموزان المپیادی هم به اندازه برگزیدگان هنری و قرآنی ارزش قائل شد.


رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: معلمان سازمان به فکر پرورش استعداد دانش آموزان هستند، دانش آموزان استثنایی شرکت کننده و موفق شده در برنامه تلویزیونی عصرجدید نیز بی شک از سوی آموزش و پرورش به این برنامه معرفی شده اند.


کمبود ۱۹۷ هزار نیرو در آموزش و پرورش
حسینی از کمبود ۱۹۷ هزار نیرو برای اول مهر در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این کمبودها در آموزش و پرورش عادی می توان با روش‌های مختلف کم شود اما در آموزش و پرورش استثنایی کمبود نیرو به سادگی جبران نمی‌شود چرا که باید از معلمان با تجربه در این راه بهره برد.
وی افزود: نزدیک به ۴۰ هزار نیرو از طریق ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان قرار است که به آموزش و پرورش افزوده شود، به طور استاندارد باید به ازای هر ۶ دانش‌آموز یک معلم وجود داشته باشد اما در حال حاضر به ازای هر یازده دانش آموز یک معلم داریم.


معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: هرچند که در آموزش و پرورش برای رسیدن به شرایط ایده آل کمبود نیرو وجود دارد اما در نهایت با اطمینان می گویم که هیچ دانش‌آموزی در کشور بدون معلم نمی ماند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم بیش از هزار و پانصد نیرو برای مهر ماه استخدام کرده و ۵۰۰ نیروی دیگر نیز در حوزه توانبخشی جذب شده تا درنهایت بخشی از کمبود نیرو در این حوزه رفع شود.

 

حسینی همچنین با یادآوری این که درصد کمی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا از خدمات سازمان دور مانده‌اند، خاطرنشان کرد: در این ایام فرم‌هایی برای مدارس ارسال شده تا میزان استفاده‌ دانش‌آموزان از شبکه شاد و سایر روش‌های آموزش ارزیابی شود تا در نهایت تدابیری برای جبران این عقب ماندگی‌ها از اول مهر اندیشه شود.


وی افزود: ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در وجود دارد که  از میان آنها ۸۲ هزار نفر در مدارس استثنایی و مابقی در طرح تلفیقی و مدارس عادی تحصیل می کنند، از این رو هزینه تحصیل یک دانش آموز استثنایی، پنج برابر یک دانش آموز عادی است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره جهش تحصیلی نیز اظهار داشت:  با جهش تحصیلی دانش‌آموزان موافق نیستم، چراکه دانش‌آموز به شرایط دورتر از ارگانیسم فعلی خود پرتاب می شود و در نهایت با وضعیت او سازگاری ندارد، دراین شرایط دانش‌آموز دچار آسیب می شود.
حسینی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی با همکاری معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در نامه ای مشترک به شورای عالی آموزش و پرورش خواستار حذف تدریجی جهش دانش‌آموزان شده است.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics