تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تعداد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دارای قلمروی جغرافیایی اعلام شد

آمار پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده با قلمروی جغرافیایی در سال ۱۳۹۸ نشان داد، ۱۰ هزار و ۱۶۴ پایان‌نامه و رساله (۱۶.۷۵ درصد) دارای قلمروی فرامرزی،‌ ملی، استانی و یا شهری بوده‌اند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایسنا، در سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله، و پیشنهاده (SABT.IRANDOC.AC.IR)؛ یکی از پرسش‌هایی که هنگام ثبت این مدارک از دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی می‌شود، قلمرو جغرافیایی آن‌هاست.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

بر پایه داده‌هایی که در سال ۱۳۹۸ در این سامانه وارد شده‌اند، از ۶۰ هزار و ۶۷۴ پایان‌نامه و رساله (پارسا) ثبت شده، ۱۰ هزار و ۱۶۴پارسا (۱۶.۷۵ درصد) دارای قلمروی فرامرزی،‌ ملی، استانی و یا شهری بوده‌اند. به عنوان نمونه، مدارکی مانند «فراتحلیل مطالعات اوقات فراغت با تأکید بر فعالیت بدنی و ورزش» قلمرو جغرافیایی ندارند و مدارکی مانند «بررسی رابطه مدیریت دانش و مدیریت تغییر در بانک‌های شهر کازرون» دارای قلمرو جغرافیایی هستند.

در این میان،‌ مدارکی مانند «بررسی نقش سیاسی شیعیان عراق در نظام سیاسی عراق نوین» دارای قلمرو «برون‌مرزی»؛ «بررسی وضعیت آب ‌و هوایی در فلات ایران» دارای قلمرو «ملی»؛ «پتانسیل‌سنجی ژئوتوریسم و ژئوپارک در استان کرمانشاه» دارای قلمرو «استانی» و «تحلیل جغرافیایی مسکن در شهر کاشان» دارای قلمرو «شهری» هستند.

افزون بر این، اگر یک مدرک،‌ چند استان را در بر داشته باشد،‌ دارای قلمروی «ملی» به شمار می‌رود. اگر مدرکی،‌ چند شهر را در بر داشته باشد،‌ دارای قلمروی «استانی» است. اگر یک مدرک، منطقه‌ای کوچک‌تر از شهر (مانند یک یا چند روستا) را در بر داشته باشد، استان و شهر همسان با آن به کار می‌رود. اگر مدرکی، به یک پدیده طبیعی (مانند کوه، دریا، دریاچه، خلیج، آتشفشان، بیابان، تنگه، جزیره، جنگل، آبشار، چشمه، خور، دره، دماغه، و...) در یک شهر یا استان پرداخته باشد،‌ قلمرو «استانی» برای آن به کار می‌رود. اگر یک مدرک، به یک پدیده طبیعی در چند استان پرداخته باشد، دارای قلمرو «ملی» است. جدول‌های پیوست، جزئیات اطلاعات این مدارک را نشان می‌دهند.

 

در سال ۱۳۹۸، ۳۸۳ پارسا با قلمرو برون‌مرزی، ۱۵۸۵ پارسا با قلمرو ملی، ۳۵۴۲ پارسا با قلمرو استانی و ۴۶۵۴ پارسا با قلمرو شهری در سامانة ملی ثبت پایان‌نامه، رساله، و پیشنهاده، وارد شده‌اند.

 

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در سال ۱۳۹۸، ۸۱۹۶ پارسا با قلمرو استانی یا شهری در مناطق آمایش آموزش عالی ثبت شده که ۱۴۳۹ پارسا در منطقه یک آمایش آموزش عالی بوده است.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics