تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ضرورت تقویت فرهنگ مالیاتی در دوران پسانفت

این روزها نفت و بهای اندکش در رسانه ها رسمی سوژه تحلیل و در شبکه های اجتماعی موضوع طنازی و مطایبه گری کاربران شده است.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از  سازمان امورمالیاتی، شاید مطایبه ها و شوخی ها که در آنها قیمت نفت را با کالاهای کم ارزش دیگری می سنجند بیش از هر تحلیلی از کم اهمیت تر شدن نفت حکایت دارد. گفته می شود قیمت یک بشکه خالی از قیمت یک بشکه پر از نفت خام بیشتر است، یا یک بشکه نفت از یک رول دستمال توالت ارزان تر است. نفتی که سال های سال بر آتش استعمار ملت ها دمید، جنگ ها برافروخت، کودتاها به راه انداخت، به سقوط حکومت ها و دولت ها انجامید، کره زمین را گرم تر، آلوده تر و بدریخت تر کرد و اقتصاد بسیاری از ملت ها را ناخوش کرد حالا ناخوشی و بهای ارزانش سوژه طنز طنازان و اسباب شوخی و سرگرمی شده است.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

نفت در ماه های آینده هر نوسانی داشته باشد، در این واقعیت نمی توان تردید کرد که دیگر اهمیت گذشته خود را ندارد. دیگر نمی توان روی نفت حساب چندانی باز کرد و بودجه مملکتی را با آن بست. نفت شاید نتواند هزینه استخراج خود را کفاف دهد، چه رسد به اینکه بخواهد از پس هزینه یک کشور برآید. آنها که در ایران، این کشور نفت خیز، روشن بین تر بودند سال ها پیش این روز را دیده بودند و دست اندرکاران را به قطع وابستگی به درآمدهای نفتی انذار داده بودند و در پی راه چاره ای برای اقتصاد منهای نفت برآمده بودند.
همین روشن بینی ها بود که عزم و اراده برای پیگیری یک نظام اقتصادی درون زا و بی نیاز از نفت را بیشتر کرده بود. آنچه که در این سال ها اقتصاد مقاومتی خوانده می شد بیش از هر چیز بر آرمان رهایی از وابستگی به نفت استوار بود. مهمترین شرط رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی هم پیدا کردن یک منبع درآمدی پایدار و مطمئن برای تامین هزینه های عمومی کشور بود. ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان این منبع درآمدی را در مالیات می جست. لیکن مالیات زمانی قابلیت تبدیل به یک منبع درآمدی پایدار و مطمئن را دارد که بر اساس مجموعه از قواعد عادلانه و هوشمند محاسبه و اخذ شود. به همین روی، در این سال ها، همان عواملی که دولتمردان و قانونگذران را برای رهایی از اقتصاد نفتی عزمی دوچندان بخشید بود، آنها را به سمت اصلاح نظام مالیاتی از طریق قوانین و ابزارهای موجود سوق داده بود. البته که در این سال ها نیز قوانین مالیاتی موجود سازگاری قابل قبولی برای تبدیل نظام مالیاتی ایران به یک نظام مالیاتی هوشمند و مبتنی بر اطلاعات و ریزداده های اقتصادی یافته بود، چرا که قانونگذار مجموعه ای از حقوق و تکالیف قانونی را برای بازیگران عرصه اقتصاد تعریف کرده بود که عمل به آنها بر اساس الزام و تکلیف قانونی است و عدم الزام به این تکالیف در مواردی حتی به عنوان جرم تعریف شده و مجازاتی را برای خاطیان در پی دارد.

 


تردیدی نیست که قاطعیت قانونگذار و الزام های قانونی و بجا تاثیر مناسبی در تغییر قواعد بازی به نفع یک نظام مالیاتی مدرن و هوشمند خواهد داشت، اما نباید از نقش فرهنگ در این میان غافل شد. این قواعد و قوانین الزام آور زمانی خواهد توانست به بهترین نحو تاثیرگذار باشد که پرداخت داوطلبانه مالیات و خوداظهاری دقیق و مبتنی بر واقعیت را به یک هنجار و خط قرمز غیرقابل نقض تبدیل کند. مالیات زمانی به کارآمدترین شیوه ممکن به منبعی پایدار برای تامین هزینه های کشور تبدیل خواهد شد که همگان ضمن آگاهی از تکالیف قانونی خود در حوزه مالیات، از نقش آن در آینده خود و فرزندانشان مطمئن باشند.
سازمان امور مالیاتی کشور در تمام این سال ها در کنار انجام وظایف ذاتی خود در حوزه اطلاع رسانی و آگاهسازی مودیان و فعالان اقتصادی هیچگاه از توجه به جنبه های فرهنگی پرداخت مالیات غافل نشده و با استفاده از کلیه ظرفیت های قانونی موجود در جهت ارتقای فرهنگ مالیاتی کوشیده است. تلاش های سازمان امور مالیاتی در این حوزه هر چقدر هم اثرگذار باشد، باز هم کافی نخواهد بود. چرا که فرهنگ سازی مالیاتی، همانند همه کشور جهان، رسالتی ملی است و همه بخش های جامعه، اعم از نظام آموزشی، رسانه ها، گروه های مرجع، فعالان اقتصادی و همه افراد، گروه ها و نهادهایی که به نوعی از درآمدهای مالیاتی بهره مند می شوند، وظیفه دارند در جهت ارتقای آن بکوشند.


با این وصف بر کسی پوشیده نیست که در دوره پسانفت تقویت فرهنگ مالیاتی بیش از هر موضوع دیگری باید در اولویت نهادهای آموزشی، فرهنگی، رسانه ای و حتی گروه های مرجع و دارای تریبون قرار گیرد. به موازات تلاشد قوای سه گانه مقننه، مجریه و قضایی که عزم و اراده جدی خود برای تقویت نظام مالیاتی را نشان داده اند، دیگر بخش ها و نهادهای جامعه نیز می بایست بدین باور برسند که مالیات از مردم و برای مردم است و تحقق یک نظام مالیاتی کارآمد و هوشمند و استیلای یک فرهنگ مالیاتی قانونمدار و مسئولانه بر کشور خیر همگانی جامعه را در پی خواهد داشت. دور نیست روزی که نفرین نفت از جامعه رخت بربندند و ابتنای نظام اقتصادی کشور بر پایه مالیات تحولاتی ژرف و دگرگونی های ساختاری بنیادینی را در جهت نیل به توسعه رقم زند.

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سیدمصطفی قاسمی بنادکوکی |   1399/04/30 23:05:00   |
0     0
بعد از تحریم نفت باید در زمینه فرهنگ سازی مالیات بیشتر کار شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/05/23 22:31:51   |
0     0
مهمترین شرط رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی هم پیدا کردن یک منبع درآمدی پایدار و مطمئن برای تامین هزینه های عمومی کشور بود. ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان این منبع درآمدی را در مالیات می جست. لیکن مالیات زمانی قابلیت تبدیل به یک منبع درآمدی پایدار و مطمئن را دارد که بر اساس مجموعه از قواعد عادلانه و هوشمند محاسبه و اخذ شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics