تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرار مالیاتی، پدیده ای مذموم

نقش مالیات در درآمدهای عمومی دولتها با توجه به تحولات سریعی که در زمینه های مختلف اعم از اجتماعی اقتصادی، مالی ، فرهنگی صورت گرفته است، بر کسی پوشیده نیست، اگرچه ممکن است مالیات از نظر برخی پرداخت یک جاده ملت به دولت تلقی گردد و به همین منظور در پرداخت مالیات مقاومتهای ی صورت گیرده لیکن اگر فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه نهادینه شود، بسیاری از مشکلات نظام مالیاتی نظیر فرار مالیاتی برطرف خواهد شد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از سازمان امور مالیاتی، در حال حاضر فرار مالیاتی از معضلات اقتصاد کشور بوده و برخورد جدی با فرار مالیاتی با اولویت دانه درشت ها از سیاستهای سازمان امور مالیاتی کشور استناد، اقتصاد زیرزمینی، پولشویی، قاچاق، اختلاس و فرار مالیاتی معضل های بزرگ نظام اقتصادی و مانعی بزرگ بر سر راه پیشرفت کشورهای در حال توسعه محسوب می شوند معضلی که ریشه در نبود اطلاعات دارد و درمان آن بیش از هرچیز به شفافیت اقتصادی گره خورده است. یکی از حوزه های اقتصادی که از عدم وجود شفافیت به شدت آسیب پذیر است و به نوبه خود دیگر حوزه ها را تحت تاثیر قرارمی دهد حوزه مالیات است. یک سیستم مالیاتی یکپارچه، شفاف و مجهز به بانک اطلاعانی قوی از فعالیت های اقتصادی می تواند به بسته شدن راه های فساد، پولشویی و فرار مالیاتی کمک کند.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

فرار مالیاتی یک نوع تخلف از قانون است وقتی که یک مودی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات می شود، امتناع می کند، یک نوع ناهنجاری انجام می دهد که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می دارد. افرادی که مانع از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالی خود با اشخاص ثالث شوند یا از انجام تکالیف قانونی خودداری کند و این کارشان منجر به زیان وارده به دولت شود مجرم خواهند بود.

 


فرار مالیاتی زمینه ها وشیوه های متعدد، متغیر و پیچیده ای دارد. مسئله ای که ارائه تعریف جامعی از این مفهوم را دشوار می کند. با این حال تعریفی ساده و کلی از فرار مالیاتی عبارت است از هرگونه تلاش به ظاهر قانونی ویا غیرقانونی برای نپرداختن یا پرداخت کمتر مالیات. این امر به شیوه های مختلف انجام می شود که حاصل مشترک همه آنها عدم ارائه اطلاعات ویا مخدوش کردن اطلاعات است.برخی از زمینه های پیدایش فرار مالیاتی عبارتند از پیچیدگی و ابهام در قوانین و مقررات تجاری و مالیاتی، ضعف فرهنگ و وجود باورهای کلیشه ای ومغایر با مشارکت اجتماعی، فقدان و یا ضعف عدالت مالیاتی، فقدان اطلاعات دقیق وکامل درباره مودیان، ضعف سیستم نظارت و پیگیری، تاخیر در فرآیند وصول مالیات، وجود معافیت های وسیع ومتنوع و عدم اطلاع مردم از موارد مصرف مالیات است.


پیامدها و آثار فرار مالیاتی بسیار وسیع است.فرار مالیاتی منابع دولت را کاهش می دهد. در نتیجه، دولت در تخصیص سرمایه گذاری های لازم، با کمبود مواجه خواهد شد.وظایف ومسئولیت های کلانی از دولت انتظار می رود در حالی که منابع لازم برای عمل به آنها وجود ندارد.غالب این مسئولیت ها یا برای بخش خصوصی جذابیت سرمایه گذاری ندارد یا اینکه ظرفیت‏ها وپتانسیل های لازم برای عمل به آن را ندارند. تامین امنیت وحفظ یکپارچگی کشور،توسعه آموزش عمومی وتامین امکانات و فراهم نمودن تسهیلات لازم، گسترش ورزش همگانی وتقویت ورزش قهرمانی، توسعه بهداشت و افزایش سطح سلامت شهروندان، گسترش و نگهداری راههای ارتباطی، تامین انرژی وسرمایه گذاری در انرژی های جایگزین از جمله این موارد هستند.خلاء وکاستی در هر یک از این حوزه ها می تواند آثار و پیامدهای عمیقی بر جامعه داشته باشد.


دولت‌ها می‌توانند با کاهش نرخ مالیات بر شرکت‌ها علاوه بر اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی را افزایش داده و رشد اقتصادی را دنبال نمایند، از طریق کاهش بار مالیاتی شرکت‌ها، انگیزه فرار مالیاتی را تا حد زیادی کاهش دهند. از این رو اگر چه در کوتاه مدت این امر کاهش درآمدهای مالیاتی دولت را در پی خواهد داشت، لیکن در بلندمدت، با توجه به افزایش پایه مالیات ناشی از رشد اقتصادی و همچنین کاهش فرار مالیاتی، درآمدهای مالیاتی از دست رفته جبران می گردد. همچنین ارتقاء خدمات مالیاتی به مودیان و ارتقاء عدالت مالیاتی از طریق بهبود تشخیص و رسیدگی مالیاتی در افزایش رضایتمندی مودیان مالیاتی و بهبود تمکین مودیان و در نتیجه کاهش انگیزه فرار مالیاتی بسیار اهمیت داردکه این مهم با اصلاح قانون مالیات های مستقیم در سال 1394 و همچنین اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده آغاز گردیده است. از دیگر اموری که در کاهش این فرارها حائز اهمیت بوده و می توان به آن اشاره کرد عبارتند از: تنقیح قوانین و مقررات مالیاتی، مقررات زدایی، اطلاع رسانی، آموزش مودیان، ایجاد شفافیت و کاهش پیچیدگی قوانین است.


در خاتمه، فراریان مالیاتی به نوعی اخلال گران اقتصادی هستند زیرا پرداخت مالیات وظیفه و حق همه مردم جامعه است لذا کسانی که از امکانات کشور برای تحصیل درآمد استفاده می‌کنند ولی بخشی از آن را به‌عنوان مالیات برای توسعه امکانات نمی‌دهند، مستحق مجازات بوده و از جانب مردم نیز مطرود هستند.

 

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سیدمصطفی قاسمی بنادکوکی |   1399/04/30 22:58:52   |
0     0
تاجران اقتصادی راههای زیادی برای فرار مالیاتی دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/05/23 22:26:14   |
0     0
فرار مالیاتی عبارت است از هرگونه تلاش به ظاهر قانونی ویا غیرقانونی برای نپرداختن یا پرداخت کمتر مالیات. این امر به شیوه های مختلف انجام می شود که حاصل مشترک همه آنها عدم ارائه اطلاعات ویا مخدوش کردن اطلاعات است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics