تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

راه‌اندازی بورس املاک با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد تومانی

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید شرکت بورس املاک و مستغلات قرار است با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کند که ۵۰ درصد این سرمایه به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات موضوعی است که به اعتقاد نایب‌رئیس اتاق ایران، فرصتی برای رقابتی کردن بازار، شفافیت در معاملات مسکن، تعیین شاخص قیمت‌گذاری و جلب اعتماد مردم نسبت به پیش‌فروش و مشارکت در پروژه‌های انبوه‌سازی، خواهد بود.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

حسین سلاح‌ورزی در نشستی با حضور رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران که مسئولیت فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات را به عهده دارد، راه‌اندازی این بورس را فرصتی برای سامان بخشیدن و شفاف‌سازی در حوزه مسکن و ساختمان دانست.

 

نایب‌رئیس اتاق ایران که نماینده در شورای عالی بورس است با بیان این مطلب که در حال مطالعه و بررسی جوانب موضوع هستیم، تصریح کرد: شرکت بورس املاک و مستغلات قرار است با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کند. ۵۰ درصد این سرمایه به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ۲۵ درصد آن بین مؤسسات و نهادهای دولتی تقسیم می‌شود و ۲۵ درصد دیگر در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: تا پایان هفته فرصت داریم در این مورد اطلاع‌رسانی کنیم. به طور مشخص شرکت‌های عضو تشکل‌های مربوطه که مایل به مشارکت هستند باید درخواست اولیه خود را اعلام کنند. این شرکت‌ها می‌توانند تا سقف ۲.۵ درصد از این سهام معادل ۱۲۵ میلیارد تومان را در اختیار داشته باشند.

 

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات را فرصتی برای ایجاد بستر رقابتی در این حوزه برشمرد و تأکید کرد: بازار سرمایه این توانایی را دارد تا ابزارهای تأمین مالی در حوزه املاک و ساخت پروژه‌های بزرگ را تعریف کند و موجب شود مردم با اطمینان بیشتری در ساخت این طرح‌ها مشارکت کنند.

 

قرار نیست راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات، مانع فعالیت بنگاه‌های املاک شود

در این نشست شاهین چراغی، رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران روند راه‌اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات را تشریح کرد. بر اساس اظهارات او در هر اقتصادی، متناسب با شرایط حاکم بر آن باید از ابزارهای مختلفی به منظور ساماندهی اقتصادی بهره برد. شاید عده‌ای با این استدلال که در سایر کشورها تجربه راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات را نداریم، معتقد باشند که راه‌اندازی این بورس نمی‌تواند در ایران به بهبود وضعیت این حوزه کمک کند. اما نظر ما این چنین نیست.

 

وی تصریح کرد: عمدهپروژه‌های عمرانی در حوزه مسکن و ساختمان‌سازی از آنجا که بانک مسکن نتوانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد، نیمه‌کاره متوقف شده‌اند و پیمانکار دچار خسارت‌ها مالی شده است. از طرفی انبوه‌ساز به معنای واقعی کلمه در کشور نداریم، چراکه دسترسی آنها به منابع مالی و بازارهای موازی اندک است.

چراغی، دخالت این بورس در فعالیت بنگاه‌های املاک را ادعایی نادرست دانست و تأکید کرد: به هیچ‌وجه قرار نیست راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات، مانع فعالیت بنگاه‌های املاک در سطح شهر شود.

 

این عضو شورای عالی بورس، از قرار گرفتن سه رکن مهم در حوزه املاک و مستغلات در کنار یکدیگر خبر داد و گفت: دولت با عرضه زمین‌ها و املاکی که در اختیار دارد، پیمانکار با توان اجرایی که دارد و مردم با منابع مالی خردی که وارد این بازار می‌کنند، در کنار هم قرار گرفته و بر اساس یک چارچوب منطقی و از پیش تعیین شده، سهم خود را از بازار می‌گیرند.

به باور او بورس املاک و مستغلات این توانایی را دارد که به بازار مسکن شفافیت ببخشد و عرضه و تقاضا را در محیطی رقابتی مدیریت کند. البته این بازار تنها محدود به املاک نمی‌شود و پروژه‌های بزرگ فرودگاهی و آزادراهی را نیز شامل می‌شود.

 

رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران با بیان این مطلب که در ابتدای این حرکت به ابزارسازی و نهادسازی نیاز داریم، یادآور شد: در شرایط حساس کنونی، باید از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کرد و این حجم بالای از نقدینگی در سطح جامعه را به سمتی سوق دهیم که منافع کشور را تأمین کند. بدون شک بازار سرمایه این توان را دارد که شفافیت را در معاملات مسکن ایجاد و از اطلاع‌رسانی‌های نادرست در این محیط ممانعت کند.

بر اساس اظهارات چراغی ویژگی دیگر این بازار تعیین شاخص برای قیمت‌گذاری در حوزه مسکن و مستغلات است؛ موضوعی که از سوی مردم مورد انتقاد بوده و می‌توان به کمک بورس آن را حل کنیم.

 

وی یک نمای کلی از فرایندی که قرار است در قالب این بازار صورت بگیرد، ارائه داد. بر اساس آنچه عضو شورای عالی بورس مطرح کرد، دارنده زمین، زمین خود را، شرکت ساختمانی توان فنی و مدیریتی و در نهایت مردم، توان مالی خود را عرضه می‌کنند. این سه رکن در قالب SPV که بین هر سه قابل اعتماد است در کنار هم قرار می‌گیرند و اوراق بهادار منتشر می‌شود. این اوراق در بورس عرضه شده و در نهایت ساختمان یا پروژه موردنظر ایجاد می‌شود.

رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران، ایجاد مقررات، فعال کردن نهادهای عملیاتی و اجرایی، تعریف ارکان نظارتی و حل اختلاف و در نهایت سیستم معاملاتی را از نیازهای راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات عنوان کرد و افزود: آنچه در ایجاد بورس املاک دنبال می‌کنیم، ایجاد شفافیت و جلب اعتماد مردم نسبت به حضور و مشارکت در پروژه‌های انبوه‌سازی و ساختمان‌سازی است. متأسفانه مردم برای مشارکت در پروژه‌های پیش‌فروشی اعتماد لازم را ندارند.

چراغی از دیگر ویژگی‌های بورس املاک را امکان وثیقه گذاشتن سهام عدالت برای استفاده از وام‌های خرید و امکان اجاره به شرط تملیک در پروژه‌های انبوه‌سازی برشمرد و تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم یک بورس دولتی ایجاد شود. سهام بخش‌های نهادی را کمتر خواهیم کرد تا مدیریت با بخش خصوصی باشد.

 

او در ادامه ایجاد بستری برای ایجاد شاخص قیمت‌گذاری در بازار مسکن را مهم‌ترین چالش دانست و خاطرنشان کرد: در این بازار عالی رغم خواست دولت‌ها روند افزایش قیمت مسکن مشخص می‌شود و این مهم‌ترین چالشی است که با آن مواجه خواهیم بود. تعیین تکلیف مالیات بر معاملات اوراق، تعارض منافع بین نهادهای متفاوت در حوزه مسکن و غیرهمگن بودن و نامتجانس بودن املاک دیگر چالش‌هایی هستند که باید برای آنها راهکار ارائه دهیم.

بورس املاک، فرصتی در صنعت ساختمان و پیمانکاری

در ادامه محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران راه‌اندازی این بورس که پنجمین بورس در ایران خواهد بود را فرصتی در صنعت ساختمان و پیمانکاری دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم توانمندی در جامعه مهندسی را بر اساس قاعده به قدرت پول‌های خرد جمع شده از سطح جامعه پیوند بزنیم، این حوزه شاهد رشد خوبی خواهد بود.

وی با نگاهی به وضعیت طرح‌های نیمه‌تمام گفت: مشکل اصلی همه این طرح‌ها تأمین مالی بود. اگر این مسئله را برطرف کنیم، بخش زیادی از این طرح‌ها و پروژه‌هایی که در آینده کلید خواهند خورد حل می‌شود.

 

انصاری تأکید کرد: تلاش این است که حلقه‌های مورد نظر در بورس املاک بدون سایش به یکدیگر وصل شوند و اگر مانعی هم وجود داشت، برطرف کنیم. شاید امروز نسبت به جابه‌جایی‌هایی که در بازار سرمایه رخ داده و از هجوم به این بازار نگرانی‌هایی شکل گرفته باشد اما از سوی دیگر فرصتی به وجود آمده که باید از آن بهترین بهره را ببریم.

در ادامه آسیب‌شناسی بازار و درک درست از زوایای پنهان این کار خواسته‌ای بود که در این نشست از سوی فعالان اقتصادی مورد تأکید قرار گرفت.

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سیدسعید حسینی منش |   1399/05/03 17:52:24   |
0     0
راه اندازی بورس املاک (مسکن) در حالی یکی از مهمترین اقدامات و ضروری ترین نیازهای اقتصاد است که در حال حاضر مطالعات راه اندازی این بورس در دست انجام است و امید است در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار این بورس باشیم. حال اینکه این بورس در قالب پنجمین بورس فعال در کشور آغاز به کار کند یا در یکی از بورس های چهارگانه قرار گیرد، مشخص نیست. در صورت تایید بورس مسکن به عنوان پنجمین بورس ایران، شورای عالی بورس باید مجوزهای لازم برای این امر را صادر کند.

به گزارش نبض بورس؛ سید روح الله حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس با اظهار این مطلب گفت: موضوع بورس املاک یا همان بورس مسکن از جمله مواری است که در این شورا مطرح شده و در حال مطالعه است.

وی ادامه داد: پیشنهاد وزیر محترم اقتصاد بر این بود که با توجه به نارسایی های موجود در حوزه مسکن، ضرورت دارد یک تفکر مناسب برای ساماندهی آن صورت گیرد. این موضوع با ایجاد بورس مسکن در حال پیگیری است که در حال حاضر مطالعات تکمیلی آن پیگیری می شود.

حسینی مقدم ادامه داد: چنانچه قرار باشد در قالب پنجمین بورس فعال باشد باید شورای عالی بورس مجوز برای تاسیس را صادر کند. در غیر این صورت ورود مسکن در یکی از بورس ها به طور جدی پیگیری خواهد شد.

حسینی مقدم در ادامه به اظهار چند نکته در خصوص ضرورت داشتن یک بازار منسجم املاک و مستغلات در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر چالش های بسیار مهمی در حوزه مسکن وجود دارد. امروزه شاهد انتشار اخباری پیرامون پشت بام فروشی هستیم. خبر مالیات بر املاک خالی وجود دارد. در حالیکه چندصدهزار ملک خالی وجود دارد و در مقابل متقاضیان زیادی هستند که برای دست یابی به مسکن مناسب به حاشیه شهرها مراجعه می کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در ادامه به پیش فروش های صورت گرفته در این حوزه و کلاهبرداری انجام شده نیز اشاره کرد و گفت: این مساله به شدت در اقتصاد مشاهده می شود.

وی راهکار را ایجاد مکانیزمی دانست که هم از شفافیت بالایی برخوردار باشد و هم تخصیص مناسبی را به دنبال داشته باشد و افزود: در واقع سازوکارهایی که برخورد با بنگاه های املاک صورت می گیرد و از قیمت گذاری بالا جلوگیری می شود، به نوعی سازوکار مقطعی است که هیچگاه پاسخگو نبوده و هر روز بر گرفتاری مردم اضافه کرده است.

حسینی مقدم ادامه داد: جمع بندی کارشناسی این است که یک بازار ساختار یافته مسکن می تواند در این حوزه کمک شایانی داشته باشد. هم موضوع عرضه و فروش مسکن را نظام مند کند و هم به تولید مسکن و تامین مالی تولید و عرضه مسکن در کشور کمک کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، به طور مثال یک فردی در یکی از مناطق آزاد کشور زمینی را خریداری کرد و مجوز ساخت نیز دریافت کرد. در فاصله زمانی دریافت مجوز ساخت و پروانه ساخت، اقدام به پیش فروش واحدها کرد. از این محل نیز حدود ۵۰۰میلیارد تومان تامین مالی کرد. جالب است که آن فرد پس از تامین مالی و پیش فروش واحدهای مسکونی مزبور دچار مشکل شد و در همین راستا تعداد بالایی از افرادصاحب سرمایه نیز دچار چالش و از بین رفتن سرمایه های خود شدند.

حسینی مقدم در ادامه با اظهار این مطلب که چنانچه تامین مالی مزبور در یک بازار قاعده دار و نظام مند انجام می شد، چنین چالشی رخ نمی داد، گفت: اینجا در اصطلاح پیش فروش عنوان شده است، پذیره نویسی کرده یک دارایی را که قرار است در آینده به بهره برداری برسد. ولی در بازار سرمایه به تامین مالی معروف است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار ، تامین مالی عمومی در بازار اولیه باید تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار باشد. اگر کمک کنیم این بورس شکل بگیرد، تامین مالی ها برای تولید مسکن توسط همین شرکت های شناسنامه دار و متخصص به راحتی صورت خواهد گرفت.

حسینی مقدم یکی دیگر از مزایای تشکیل چنین بورسی را استفاده از ابزارهای تخصصی مسکن مانند صندوق زمین و ساختمان و صندوق املاک و مستغلات عنوان کرد و افزود: این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر چنین ابزارهایی از موضوعات دست دوم بورس های فعلی است.

وی در ادامه به جمع بندی موارد مطرح شده پرداخت و افزود: به این ترتیب مشاهده می شود که باید یک بازار ساختاریافته ای برای مسکن طراحی ، ایجاد و راه اندازی کنیم و در این صورت قادر خواهیم بود تا بخش قابل توجهی از چالش ها و معضلات موجود را ساماندهی کنیم.

عضو شورای عالی بورس، کمک و همکاری تمامی ارکان را لازمه موفقیت چنین امری دانست و گفت: در این صورت هم عرضه کننده و متقاضی را به سمت این بورس هدایت کنند و جهت دهند.

حسینی مقدم در ادامه تاکید کرد: این بازار ذینفعان مختلفی خواهد داشت؛ از جمله دولت، انبوه سازان مسکن، بانکها و نهادهای دولتی دارای املاک مازاد، بانکهای تخصصی حوزه مسکن، شرکتهای ساختمانی تولیدکننده مسکن و حتی سازمان ها و نهادهای ارائه دهنده خدمات شهری مانند آب و فاضلاب از بازیگران این بازار خواهند بود. دولت معتقد است باید بسیاری از املاک مازاد خود از جمله بانک های خود را امکان فروش مناسب آن نیست، در یک بازار نظام مند به فروش رساند. آن هم یک کاربری مناسب است که میتواند در قالب بورس مسکن پیگیری شود.

منبع: به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/05/06 15:23:05   |
0     0
به گزارش خبرگزاری تسنیم، شاهین چراغیدر تحریریه بخش خبری 21 درباره سامان دادن بورس املاک و مستغلات در بازار مسکن افزود: سهم بخش مسکن در اقتصاد ملی حدود 35 درصد است و براساس اصل 31 قانون اساسی دولت مکلف به تامین مسکن مردم است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت بخش مسکن در سبد خانوار، نیازمند به بورس مسقل برای افزایش تولید بخش مسکن هستیم.

عضو شورای عالی بورس گفت: در ساختار اقتصاد ملی، زمین‌های بزرگ که موجب انبوه سازی‌های بزرگ و کاهش قیمت تمام شده می‌شود در اختیار نهاد‌های عمومی و مجموعه‌های دولتی است و در حال حاضر قوانین و مقرراتی تصویب شده است که دولت و نهاد‌های عمومی، منابع و زمین‌ها را برای طرح‌های انبوه سازی قرار دهند.

شاهین چراغی ادامه داد: براساس منابع مالی که در بازار سرمایه ایران وجود دارد اگر دارندگان زمین و افرادی که منابع مالی دارند و پیمانکاران بزرگی که در این 40 سال تجربه خوبی در صنعت ساخت و ساز دارند را کنار هم قرار دهیم تحول اساسی در بخش ساخت و ساز ایجاد خواهیم کرد.

وی افزود: به طور متوسط سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور باید ساخته شود.

عضو شورای عالی بورس گفت: در بورس املاک و مستغلات، اوراق مختلفی مانند "صندوق‌های زمین و ساختمان "و "طرح‌های فروش متری " طراحی خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/06/05 17:24:58   |
0     0
دولت با عرضه زمین‌ها و املاکی که در اختیار دارد، پیمانکار با توان اجرایی که دارد و مردم با منابع مالی خردی که وارد این بازار می‌کنند، در کنار هم قرار گرفته و بر اساس یک چارچوب منطقی و از پیش تعیین شده، سهم خود را از بازار می‌گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/06/06 08:58:53   |
0     0
 به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات موضوعی است که به اعتقاد نایب‌رئیس اتاق ایران، فرصتی برای رقابتی کردن بازار، شفافیت در معاملات مسکن، تعیین شاخص قیمت‌گذاری و جلب اعتماد مردم نسبت به پیش‌فروش و مشارکت در پروژه‌های انبوه‌سازی، خواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد سجاد حجتی پور |   1399/06/07 01:21:15   |
0     0
به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات موضوعی است که به اعتقاد نایب‌رئیس اتاق ایران، فرصتی برای رقابتی کردن بازار، شفافیت در معاملات مسکن، تعیین شاخص قیمت‌گذاری و جلب اعتماد مردم نسبت به پیش‌فروش و مشارکت در پروژه‌های انبوه‌سازی، خواهد بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی ندافی |   1399/06/11 03:35:42   |
0     0
شرکت بورس املاک و مستغلات قرار است با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کند. ۵۰ درصد این سرمایه به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ۲۵ درصد آن بین مؤسسات و نهادهای دولتی تقسیم می‌شود و ۲۵ درصد دیگر در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی قرار می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
الناز بهروزی |   1399/06/11 03:40:55   |
0     0
عضو شورای عالی بورس گفت: در ساختار اقتصاد ملی، زمین‌های بزرگ که موجب انبوه سازی‌های بزرگ و کاهش قیمت تمام شده می‌شود در اختیار نهاد‌های عمومی و مجموعه‌های دولتی است و در حال حاضر قوانین و مقرراتی تصویب شده است که دولت و نهاد‌های عمومی، منابع و زمین‌ها را برای طرح‌های انبوه سازی قرار دهند.

شاهین چراغی ادامه داد: براساس منابع مالی که در بازار سرمایه ایران وجود دارد اگر دارندگان زمین و افرادی که منابع مالی دارند و پیمانکاران بزرگی که در این 40 سال تجربه خوبی در صنعت ساخت و ساز دارند را کنار هم قرار دهیم تحول اساسی در بخش ساخت و ساز ایجاد خواهیم کرد.

وی افزود: به طور متوسط سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور باید ساخته شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics